Gå til innhold

Hva synes du om Multicom N170

Anbefalte innlegg

Multicom Kunshan N170 kommer i tre utgaver. Det som skiller dem er mengde RAM og SSD.

Alle har 1TB HDD og er prikk like untatt SSD og RAM.

Den billigste har 8GB RAM og ingen SSD. Pris: 9 595,-.

Den mellomste har også 8GB RAM, men den har 256GB SSD (M.2 SATA 2280). Pris: 10 495,-.
Pristillegget for 256GB SSD er 900 kroner og det er billig?

Det står lite info om SSD-en så jeg får ikke begrenset prissøket på Prisguide nok til å bedømme verdien. Multicom oppgir M.2 men ikke om det er formfaktoren M.2 eller grensesnittet M.2.
https://prisguiden.no/kategorier/harddisk-ssd?f[10339][]=Intern&f[3055]=t&f[66][]=200%20-%20400%20GB

Den tredje og dyreste har 16GB RAM og 256GB SSD (M.2 SATA 2280). Pris: 11 295,-.
De tar ganske godt betalt for 8GB ekstra RAM; 800 kroner.

På Prisguide får man 8GB DDR3 1600MHz SO-DIMM for 524 kroner. Selv om det bare er småpenger å spare så er det vel like greit å kjøpe RAM selv.
https://prisguiden.no/kategorier/minne-ram?f[2][]=SO-DIMM%20(DDR%203)&f%5B66%5D[]=8%20GB&f%5B10341%5D[]=1&f%5B10341%5D[]=1

Det er vel GPU-en (GTX 960M, 2GB) som er det svakeste punktet her? Jeg kan forvente ca 45 fps i GTA V med moderate innstillinger.

Alt i alt, hva synes dere om modellen N170? Den er basert på Clevo men det er et merke jeg ikke har noen formening om. Er prisen rimelig?

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

N150/N170 designet til clevo er ok - men mye plast. P651/751 er langt bedre bygget, men også dyrere så klart. Selv syns jeg multicom maskinene er en tusing for dyre om man tar med i beregningen at OS ikke er inkludert.

http://www.notebookcheck.net/Schenker-XMG-A705-Clevo-N170SD-Notebook-Review.139678.0.htmltest av maskinen så kan du lese selv. SSD er m.2 full lengde.

Acer aspire nitro kan være et alternativ, der får du også IPS skjerm, det får du ikke på clevo modellene. f.eks http://cdon.no/elektronikk/acer/acer-aspire-v-nitro-vn7-791g-76tr-17-3-i7-4720hq-8gb-256gb-ssd-nvidia-gtx960m-2gb-w8-1-p33588240

Inkludert OS.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men alle Clevo ser ut til å være bygget i plast. Så lenge plasten er stiv og sterk nok er plast helt greit for meg.

Det kan godt hende at P651 og P751 er bedre bygget, men de har to store "feil": Bare 15,6" skjerm og ingen DVDRW.

Med bare 15,6" vil jeg være begrenset til 1280x720 eller i beste fall 1366x768.

Alt av programvare og spill kjøper jeg fortsatt fysisk. DVD-spiller er et elementært behov.

Jeg har Windows 7 som jeg skal bruke, så det er ikke et minus at OS ikke følger med. Det er bare flott.

Acer kunne kanskje vært et alternativ, men jeg tviler på at de har drivere til Windows 7. Halve formålet med maskinen vil være å kjøre W7 så et annet OS er ikke aktuelt.

Endret av Helm
Lenke til kommentar

W7 så et annet OS er ikke aktuelt. 

Hvorfor ikke? Skjønner ikke at du henger deg opp i det du kan jo forme 8,1 greit til W7 hvis du vil og nå kommer 10....

Uansett for dårlig GPU det blir jo en vits når 9700/9800 har kommet jeg hadde gladelig styrt unna både GPU og Multicom.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Skjønner ikke at du henger deg opp i det du kan jo forme 8,1 greit til W7 hvis du vil og nå kommer 10....

Uansett for dårlig GPU det blir jo en vits når 9700/9800 har kommet jeg hadde gladelig styrt unna både GPU og Multicom.

Ja, jeg skulle gjerne hatt en kvassere GPU enn 960M. Men av en eller annen grunn så kan de ikke putte noe bedre enn 960M i den modellen. Men 17,3" og DVDRW er viktigere enn en bedre GPU. Skal man ha optisk spiller og 17,3" så er det bare N170 som gjelder av Multicoms egne modeller.

Hva er 9700/9800?

Endret av Helm
Lenke til kommentar

9800 kom jo ut for 8-9 år siden. Tror ikke den duger til så mye i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ikke min tråd, men er Multicom generelt gode PC-er? Har sett litt på noen av modellene selv, men merker at jeg helst vil kjøpe et mer anerkjent merke. Mulig det er ubegrunnet. :)

Lenke til kommentar

Clevo lager veldig bra maskiner. Mye plast, men bra kvalitet både på plast og innmat. De har levert maskiner til det norske markedet veldig lenge. Eneste ulempe er at det er Multicom som selger de. De kan etter det jeg har sett være vriene rundt reparasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn kvalitetsmessig så mener jeg at jeg leste for en god stund tilbake at de var på det jevne med Asus.

Clevo lagde/lager barebone til masse store produsenter som Alienware/Dell.

Og de er av de veldig få bærbare som faktisk er oppgraderbare til en viss grad. Kjekt å kunne bytte grafikkchip istedenfor å bytte hele maskinen.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Og de er av de veldig få bærbare som faktisk er oppgraderbare til en viss grad. Kjekt å kunne bytte grafikkchip istedenfor å bytte hele maskinen.

Schenker som også baserer sine modeller på Clevo, lodder fast CPU og GPU. Men Multicom gjør det kanskje ikke.

Uansett så kan ikke GPU oppgraderes i N170. Multicom forteller at de ikke kan bytte GTX 960M 2GB mot noe bedre, uten at de har sagt hvorfor. Jeg synes det er rart fordi N170 er en stor maskin på 17 tommer. Men den er litt tynnere enn mange andre spillbærbare, kanskje det er grunnen?

Lenke til kommentar

De fleste nye clevo maskiner i dag kan ikke oppgraderes på CPU/GPU fordi dette er loddet på hovedkortet. Dette gjelder W230/N150/N170/P651/P670. Skal du ha oppgraderbar clevo må du velge P150/P157/P170 (utgående modeller) eller P751/P771, her kan skjermkort og CPU byttes om du finner komponenter som passer.

Clevo har alltid laget gode maskiner med kvalitetskomponenter, men støynivået har alltid vært ekstremt høyt og høyttalerene har vært dårlige. Tastatur og pekeplate har også vært under snitt. På nyere clevo modeller så er høytalere/tastatur/pekeplate bedre, men enda så er støynivået en del over asus sine maskiner, og omtrent på nivå med MSI/gigabyte maskiner støymessig.

Hvis støy ikke er viktig, og du får maskinen til en pris lavere eller lik sammenlignet med konkurrenter, så har jeg ingen problemer med å anbefale clevo. Multicom kan dog være kranglevorne på enkelte retursaker.

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis støy ikke er viktig, og du får maskinen til en pris lavere eller lik sammenlignet med konkurrenter, så har jeg ingen problemer med å anbefale clevo. Multicom kan dog være kranglevorne på enkelte retursaker.

Jeg vil ikke ha 980M pga strømbruk, støy og pris. Dette skal være en sekundær budsjett-PC, så jeg ønsker å bruke bare 10-13000.

Jeg vil egentlig ha 970M som ikke utvikler veldig mye varme, men ettersom man bare får 960M så antar jeg at støy i N170 ikke blir et problem. TDP skal ligge rundt 60W for 960M (sammenlign med 75W for 970M og 100W for 980M).

Jeg har ikke lest noe dårlig om Multicom og de har gode karakterer på Prisguide/Prisjakt. Er det i tvilstilfeller de kan være vanskelige? Norsk forbrukervern er sterkt og de må nok følge loven.

Lenke til kommentar

Det har vært noen tråder her på forumet ang. multicom og returer, men de fleste er nå etterhvert gamle. Så er godt mulig servicenivået har løftet seg. De fleste har gått på reparasjon etter at garantitiden har gått ut, men innenfor reklamasjonstiden på 5 år.

Ytelsen på SSD'en kommer ann på SSD'en, grensesnittet har god kapasitet. Om de leverer samsung sin XP941 SSD får du opp til 900-1000MB/s i ren lese/skrivehastighet. Men de kan godt hende de leverer en rimeligere SSD med mer "gjennomsnittlige" hastigheter rundt 500MB/s les/skriv.

Det er ikke alltid at støynivå på kjølesystemet har sammenheng med TDP. For N170 er det målt til 44dB (typisk spillbruk) til 48dB (maks last). Dette er omtrent midt på treet. Som eksempel kan jeg nevne "best i klassen" Asus G751 som ligger på 37dB ved typisk spillbruk og 44dB ved maks last. en økning på 3dB er en dobling av lydenergien, vår hørsel (så fremt man har en normal hørsel) vil oppfatte en økning på rundt 6dB som en dobling av støynivået. Sånn sett kan man si at ved spilling så er Clevo N170 dobbelt så støyende som en Asus G751JY med GTX980M.

Støyverdier er hentet fra notebookcheck.net sine tester av maskinene. N170 testen har jeg allerede linket til, G751JY test her: http://www.notebookcheck.net/Asus-G751JY-T7009H-Notebook-Review.133178.0.html

Dog det at du må ha win 7 setter litt begrensinger drivermessig ved valg av maskiner.

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg skulle gjerne hatt en kvassere GPU enn 960M. Men av en eller annen grunn så kan de ikke putte noe bedre enn 960M i den modellen. Men 17,3" og DVDRW er viktigere enn en bedre GPU. Skal man ha optisk spiller og 17,3" så er det bare N170 som gjelder av Multicoms egne modeller.

Hva er 9700/9800?

Mente selvfølgelig 970/980M..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...