Anaphora Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 Hei, Setter pris på noen råd i denne saken. Vi var nylig hos Ikea og klagde på sovesofaen vi hadde kjøpt hos dem hadde store "søkk" og derfor vond å ligge på. Damen vi snakket med først, ved utstillingene, mente at vi skulle reklamere. Hun sa at hun så på konstruksjonen av sofaen at det ville oppstå slike problemer over tid. Vi gikk ned for å reklamere, men i skranken ble vi bedt om å dra hjem og heller bruke nettet for å opprette en klagesak. Etter litt frem og tilbake, dro vi med sofaen til IKEA for å bytte den. Der blir vi avvist, fordi at sofaen mangler en madrass. En madrass vi aldri fikk utlevert. Vi får videre beskjed om at vi verken kan få den manglende madrassen (som vi har betalt for), eller få levert sofaen som ikke fungerer uten madrass. Det er kundens ansvar å sørge for at alt er med, sier de.For veldig mange produkter på IKEA må man plukke varene selv. Men, i dette tilfellet var det et sett som de ansatte la sammen og ga oss. Vi kontrollerte ikke at madrassen var der, ikke bare fordi vi stolte på de ansatte, men også mye på grunn av at det ikke fremgikk at madrass var inkludert. Det vi lurer på er hva vi skal gjøre. Hvor sterk er vår sak? Vi ønsker helst å bytte sofaen. Selv med 3 dyner brettet dobbelt under er søkkene vonde å ligge på. Vi tror ikke en madrass hjelper.Takk på forhånd Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 (endret) Først bør dere snakke med dem som plukket sammen delene slik at dere kan få etterlevert madrassen som manglet. Dernest kan dere returnere alt samlet. Endret 26. juni 2015 av Professor Balthazar Lenke til kommentar
Anaphora Skrevet 26. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2015 Takk for svar, Professor Balthazar.Ikea nekter for å gi oss madrassen. De mener at vi hadde ansvaret for å kontrollere at alt var med når vi fikk sovesofaen samlet levert. Nå er det visstnok forsent, ifølge dem. Hvordan er norsk lov på dette? Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 Man skal reklamere innen rimelig tid. Den fristen kan aldri være kortere enn to måneder etter at man oppdaget eller burde oppdaget mangelen, står det i Forbrukerkjøpsloven. I praksis vil det si at man bør reklamere innen to måneder for å være sikker på at forhandler godtar reklamasjonen. Derfor er spørsmålet hvor lenge siden det er siden dere kjøpte sofaen? Dere burde oppdaget mangelen kort tid etter levering på grunn av at man må kontrollere at alt følger med ved levering. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 Trur det med to måneder er feil forståelse av loven. Dette er ikke en vanlig produktfeil men en mangelfull levering. Det trur jeg faktisk man bør/må gi beskjed om i det øyeblikket man overtar eiendelen eller ganske så umiddelbart etterpå. Litt sent å komme etter to måneder å hevde at man ikke har mottatt hele varen. Glem saken og gå videre, du kommer ingen vei med å kjøre sak på dette. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 Søkket i sengen er da en mangel som kan dekkes av forbrukerkjøpsloven. Ihvertfall når selger innrømmer at dette er en svakhet, og ikke informerte om det ved kjøpstidspunktet. Dette er gitt at sengen er brukt "riktig", altså at søkket ikke er der pga man har brukt sengen uten madrassen det er snakk om. Forbrukerkjøpsloven setter ingen krav til at hele produktet skal leveres tilbake til selger. Mangelen skal rettes, og det skal skje "uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren". Hvis kjøpet heves, og kjøper får pengene tilbake, vil nok erstatningen settes til prisen av senga, minus verdien på denne madrassen. Ikea-ansatte har nok lite erfaring med norsk forbrukerkjøpslov, kun rutinene utarbeidet av ikea. Jeg ville prøvd å kontakte ikea gjennom websiden eller lignende. Da slipper du dra innom ikea for å diskutere, du har all korrespondanse pr epost, og det er større sjanse for at de du snakker med kan ta en avgjørelse selv. Lenke til kommentar
Anaphora Skrevet 9. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2015 (endret) Hei alle, Takk for svar! Beklager at mitt kommer sent. Notifications uteblir, selv om disse er huket av for.Uansett. Det ordnet seg. Muttern dro ned igjen, og klikket på alle i 5 timer. Det var alt som skulle til Takk igjen til alle for refleksjonene rundt problemstillingen. Lærte mye nytt! Endret 9. juli 2015 av Anaphora 1 Lenke til kommentar
skripis Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Mamma ordnet opp ja. Den riktige løsningen da dere ikke kan sannsynliggjøre at dere betalte for, men aldri hentet madrassen, ville vært at dere fikk returnert sovesofaen med fratrekk for verdien av madrassen. Lenke til kommentar
Anaphora Skrevet 9. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2015 Mamma som var kunden i utgangspunktet. Jeg bor 500 km unna. Men ja, hu kan å ordne opp i både sine og andres problemer Likte løsningsforslaget ditt. Det hadde funket for oss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå