Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Onkel for første gang, hva gjør man?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Da er snart dagen her da jeg skal bli onkel for første gang. I den sammenheng ønsker jeg å bidra og være en god onkel/bror for min kommende niese, søster og svingerbror. 

 

Problemet er bare at jeg aner ikke hvordan en "gjør" dette og ønsker tips, alt i fra hva jeg burde støtte dem med i tiden før(tenker da på ting de trenger som klær, utstyr osv), tiden etter(samme som sist, og andre ting kanskje?), og hva gir man til dåp osv? 

 

Jeg tenker mest på materialistiske ting i første omgang, hva en skal gi og kjøpe for å hjelpe til. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør vel, ikke mer komplisert enn som så!

 

Grattis på forhånd!

 

Det er jo nesten en selvfølge, men tenke mer på "normale" ting som tips til dåpsgave(aner ikke hva en kjøper her) og andre ting som kan være overraskelser for de, altså ikke noe de har bedt om og jeg går å kjøper. Ting som normalt Onkler fikser, om dette finnes? 

 

Som sagt, jeg aner ikke hvordan dette foregår :) 

 

Takk for det, gleder meg veldig :) 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Denne litt gamle mannen har erfart at i spm som gjelder kvinnens utseende og hennes barns velbefinnende at det er best å bare åpne lommeboken og lukke øynene, mens man ber en stille bønn .. ;)

 

Beklager hvis kreativiteten er lav, men men, erfaring vettu

Lenke til kommentar

 

Spør vel, ikke mer komplisert enn som så!

 

Grattis på forhånd!

 

Det er jo nesten en selvfølge, men tenke mer på "normale" ting som tips til dåpsgave(aner ikke hva en kjøper her) og andre ting som kan være overraskelser for de, altså ikke noe de har bedt om og jeg går å kjøper. Ting som normalt Onkler fikser, om dette finnes? 

 

Som sagt, jeg aner ikke hvordan dette foregår :)

 

Takk for det, gleder meg veldig :)

 

Jeg tror ikke "ting som onkler normalt fikser" er en ting. Det som ofte funker er å tenke på hva DU ville hatt glede av, men som er utenfor primærbehovene og det foreldre gjerne skaffer. Altså det som er gøy, men ikke nødvendigvis nyttig nok til at foreldre investerer i det - det er nok en typisk onkel/besteforeldre-ting.

Nå tenker jeg ikke på nyfødt da, da er jo klær og bleier det eneste nyttige.

Lenke til kommentar

Jeg er onkel til 2, jeg bidrar med det jeg vil, f.eks kan jeg kjøpe ting ting de egentlig ikke hadde fått av foreldrene. Kan være alt fra å kjøpe is til en ny jakke. Rett og slett det jeg har lyst til :)

Akkurat nå er jeg og en annen av onklene i en leilighet i Spania med ei av de, egentlig mest fordi vi har lyst.

 

Så, min erfaring er at man kan gjøre det man selv vil :)

 

Men, når de er veldig små, kjøp leker, bamser og annet nyttige ting de trenger om du vil. Personlig kjøpte jeg både nyttige og unyttige ting til de, alt etter hva jeg ville. Sånn jeg ser det er et ikke så mange regler, man gjør litt selv hva man vil og syntes et naturlig. Når jeg var student Ga jeg nesten ingenting ettersom jeg ikke hadde noe, men jeg var med de så ofte jeg kunne, lekte med niesen osv.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er onkel 8.

 

4 er fra mine biologiske halvsøsken, 2 av de er adopterte av in bror. Alle de 4 er eldre enn meg hun eldste 8 år hun yngste et par måneder, de 2 andre i midten.

 

Naturlig nok aldri følt meg som noe onkel for de.

 

Så har jeg to fra min ste søster. Eldste ble 19 i dag og er 11 år yngre enn meg, yngste er 16.

 

Føler meg litt mer som onkel for de, men det har mest kommet senere, jeg har også blitt nærmere ste søstra mi med årene.

 

Nå er jeg onkel til en på snart 3 og en som er under en måned gammel, gjennom min forlovede.

føler meg allerde ganske onklete til de, føler jeg er i riktig onkel alder nå.

 

Jeg vil anbefale å bare kjøpe ting her og der, ikke bare på bursdager og jul, men noe nå og da, både for å gjøre livet lettere for foreldrene og for å glede barn(a)

Lenke til kommentar

Kjøp et par ordentlige perleøredobber i gave til henne som hun kan ha hele livet. Hvit gull stett og store fine perler til ca 1500-2000,- DET er en god onkel det. Så kan søstra di bruke dem til dattra er gammel nok til å få dem selv. Mye bedre enn å overlesse med gaver som er kjedelige etter 1 uke. 

 

De første årene burde du fokusere på å kjøpe gaver som er NYTTIGE og/eller som varer lenge/livet ut. 

 

F.eks

 

 

Ull-undertøy hos nøstebarn er noe ALLE småbarnsforeldre vil ha. Det brukes HVER dag. 

Ordentlige vinterhansker til ungen som de kan ha i 5 år, fås hos nøstebarn det også. 

Skinn til å ha i vogna has i minst 5-7 år, nøstebarn. 

Perleøredobber. 

Osv osv... 

Endret av Henrik2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp et par ordentlige perleøredobber i gave til henne som hun kan ha hele livet. Hvit gull stett og store fine perler til ca 1500-2000,- DET er en god onkel det. Så kan søstra di bruke dem til dattra er gammel nok til å få dem selv. Mye bedre enn å overlesse med gaver som er kjedelige etter 1 uke. 

 

De første årene burde du fokusere på å kjøpe gaver som er NYTTIGE og/eller som varer lenge/livet ut. 

 

F.eks

 

 

Ull-undertøy hos nøstebarn er noe ALLE småbarnsforeldre vil ha. Det brukes HVER dag. 

Ordentlige vinterhansker til ungen som de kan ha i 5 år, fås hos nøstebarn det også. 

Skinn til å ha i vogna has i minst 5-7 år, nøstebarn. 

Perleøredobber. 

Osv osv... 

 

Takk for gode tips, ut i fra innlegget peiler jeg meg inn på at nøstebarn har det meste jeg kan komme til å "trenge" og har kvalitet. Akkurat det jeg er ute etter :)

Lenke til kommentar

 

Kjøp et par ordentlige perleøredobber i gave til henne som hun kan ha hele livet. Hvit gull stett og store fine perler til ca 1500-2000,- DET er en god onkel det. Så kan søstra di bruke dem til dattra er gammel nok til å få dem selv. Mye bedre enn å overlesse med gaver som er kjedelige etter 1 uke. 

 

De første årene burde du fokusere på å kjøpe gaver som er NYTTIGE og/eller som varer lenge/livet ut. 

 

F.eks

 

 

Ull-undertøy hos nøstebarn er noe ALLE småbarnsforeldre vil ha. Det brukes HVER dag. 

Ordentlige vinterhansker til ungen som de kan ha i 5 år, fås hos nøstebarn det også. 

Skinn til å ha i vogna has i minst 5-7 år, nøstebarn. 

Perleøredobber. 

Osv osv... 

 

Takk for gode tips, ut i fra innlegget peiler jeg meg inn på at nøstebarn har det meste jeg kan komme til å "trenge" og har kvalitet. Akkurat det jeg er ute etter :)

 

ja nøstebarn er liksom de største på kvalitet og ullplagg når det gjelder barneklær... de vintervottene dems er kjent over hele landet. kjøp størrelse i ullundertøy som barnet kan vokse litt i 

Lenke til kommentar

Kan skrive under på at man ikke kan ha mange nok ull-body's. De drites fort ut 4 om dagen i starten. Det finnes mange gode merker innen ull til barn, bl.a. Lillelam, Polarnopyret, Janus, Joha - samt at flere av klesbutikkene har ull uten spesielle merkenavn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gratulerer på forhånd! 

 

Her er mine tips til en god onkel-rolle: 

 

-Husk bursdagene og julekvelden! Helst bør du møte opp på alle bursdager (om mulig og om de ønsker det). De to første årene kan du satse på rent fornuftige gaver, ullundertøy er jo allerede nevnt. Blir aldri nok av slikt, og skal du virkelig sikre deg kan du gå for dobbeltvevde typer med myk, ikke-kløende innside (enkelte barn får eksem av ull rett mot kroppen). Fra barnet er 2-3 år gammelt synes jeg derimot din rolle går mer over til å gi...

 

-Morsomme og kule gaver som ungen elsker! Sleng eventuelt med et ullplagg i tillegg, for å blidgjøre foreldrene. En onkel har den hyggelig oppgaven å være som en storebror eller lekekamerat i voksenformat, en rollemodell til alt som er morsomt og tøft. Pappan får ta jobben som rollemodell for de mer fornuftige sidene av livet. Husk å ta deg tid til å snakke med ungen! Bli kjent med han/henne, og finn ut hva han/hun liker og ønsker seg, helt uavhengig av hva mamma og pappa mener. 

 

-Vær barnevakt så ofte du har mulighet,. Barnefri er etter min mening den beste gaven du kan gi foreldrene. Bruk tiden som barnevakt til å gjøre noe sammen med barnet. Her er det muligheter for å gjenoppleve mye av det du selv elsket som barn. Men, vær klar over at unger er uforutsigbare og kan fort bli slitne, triste, savne mamma, eller rett og slett hate det du hadde planlagt. Still med et åpent sinn og vær forberedt på endringer i planene. Eller at det enkle og uplanlagte viser seg å være det morsomste.

 

-Hjelpe til med å fikse praktiske floker hjemme hos familien om du kan. Spesielt viktig i starten hvis babytiden er slitsom. Noe så enkelt som å trille tur med vogn en times tid så mor får dusje i fred og sove litt. Eller å bli med på IKEA for å få kjøpt det de glemte før babyen ble født. Stille på dugnad så de blir ferdige med oppussing av kjøkkenet. 

 

-Eldre barn: Kjøre til og fra aktiviteter i blant? Spille fotball. Spille playstation sammen. Kjøpe spillet med litt for høy aldersgrense som ungen har ønsket seg lenge. Overbevise mor om at det ikke er så farlig. Ta med 5-klassingen på jobb noen dager den uka i sommerferien da foreldrene ikke har ferie eller barnevakt (rollemodell: "onkel har verdens kuleste jobb!"). 

 

-Ikke gjør forskjell på om det er ei jente eller en gutt. Det er KUN fordeler med å la ei jente få prøve litt andre roller enn å være den søte pyntedokka om det er slik familien hennes ser henne. Selvfølgelig kan også jenter ha det morsomt på fisketur, eller like å få være med å mekke bil. Og samtidig er ikke alle gutter små tøffinger heller. Ikke tving ungene inn i båser. 

 

-Ikke glem onkelbarna dine helt den dagen du får kjæreste og kanskje egne barn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg har 6 nevøer og nieser. Jeg visste ikke at det er forventet at onkler skal bidra med noe spesielt.

rollemodell ..

 

 

En god rollemodell har jeg vel klart å være. Jeg har ikke sett dem så ofte de siste tre årene, for jeg har vært student i Bergen mens de bor i Østfold. Men at jeg bor langt borte for å studere, sender kanskje et signal om at utdannelse er viktig.

 

Jeg ser dem dog jevnlig i de periodene jeg er hjemme og da lærer de kanskje noe av det jeg forteller om skole og jobb og hvordan jeg oppfører meg rundt dem.

Lenke til kommentar

Jeg tenker mest på materialistiske ting i første omgang, hva en skal gi og kjøpe for å hjelpe til. 

 

I dagens samfunn så har det blitt veldig vanskelig å etablere seg med tanke på økonomi når man blir voksen/ myndig. Det beste du kan gjøre er, etter min mening, å få foreldrene til å opprette en sparekonto til barnet som du setter inn penger på, har du råd til det så er noen hundrelapper i måneden bra. 100,- i måneden i 18 år er 21.600,-.

 

Barn nå til dags har/ får også altfor mye leker/ klær og ræl, de trenger ikke så store mengder som de mottar. Hvis du setter penger på en konto så vil nok de fleste i familien synes du gjør en mye bedre jobb istedenfor at du er onkelen som gir masse (store?) gaver. Min bror på 10 har så mye leker og ræl at han ikke leker med noe av det annet en et par fotballer :p Jeg gir ham KUN penger som han sparer :)

Lenke til kommentar

Næmmen, Sjonkel Henrik. Nå fikk du stjerne i boken hos meg. Hadde ikke trodd at du var så godt lest opp på nøstebarn. Hehe.

 

PS. Til kommende onkel, devold har også veldig bra ulltøy, hvis foreldrene er av typen som er mest glad i å kjøre alt i vaskemaskinen. Nøstebarn er ubehandlet ull som helst ikke skal vaskes så hardt.

 

Andre fine gaver kan være gavekort hos fotograf til babybilder, gavekort på babysvømming, etter hvert en skikkelig barnehagesekk.

 

Bare husk på at det fort kan komme flere nieser/nevøer, så ikke bruk mer penger enn du har råd til å gjøre likt til alle. Til syvende og sist er det som nevnt over, tid og tilstedeværelse som er viktigst.

Endret av darkness|
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...