Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Treningssenter i underetasjen


spiff_memphis

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Først litt bakgrunnsinfo:

Jeg bor i et gammelt murbygg, fra 1950 ca. Det ble brukt som fabrikklokale da det var nytt, med toppetasjen innredet for eieren av fabrikken (han bodde altså der).

Etterhvert har fabrikken blitt lagt ned, og det stod tomt i noen år (men det bodde fortsatt folk i toppetasjen). 

For ca 15 år siden ble det innredet et treningssenter i etasjen under bo-etasjen. Jeg flyttet inn i 2012 i bo-etasjen (leier den etasjen). I etasjen under treningssenteret er det en klesbutikk, som har vært der i 20 år.

 

Det har seg slik at det kan komme en god del støy fra treningssenteret - noe som er normalt, og jeg har ingen problemer med det. Men innimellom slipper enkeltpersoner vekter - tunge vekter - fra det jeg innbiller meg at er 1 meters høyde. Det rister i hele bygget, og jeg har opplevd at bilder har veltet og lignende.

 

Jeg har prøvd å snakke med de som driver senteret og han som eier bygget om vi kanskje kunne prøvd å få til noe som dempet støtet som kommer når noen slipper vektene. Det står plakater på senteret om at det er forbudt å slippe vekter, og at det vil medføre utvisning, men i praksis blir ikke dette gjort - jeg regner med de på senteret er redd for å miste kunder. Ingen vil ta noe tak i dette, og de på treningssenteret har rett og slett begynt å baksnakke meg og si jeg er grinete.

 

Jeg forlanger ikke noe, jeg har bare spurt om vi lag kan finne en løsning som fungerer. Jeg har fått beskjed om at om det er så ille, så kan jeg bare pelle meg ut av bygget. Jeg har ikke lyst til det, for jeg stortrives i leiligheten (bortsett fra når vekter blir sluppet ned og bilder raser ned). Jeg har foreslått å legge dempende matter på golvet i frivektavdelingen (og tilbudt meg å være med på spleiselaget på dette), da jeg vet at andre treningssenter har dette og at det fungerer meget bra. Jeg møter bare en kald skulder.

 

Jeg har følgende spørsmål:

1. Har jeg noen rettigheter? Jeg er usikker på om bygget et regulert som næringsbygg eller ikke.

2. Er det mulig å finne ut om treningssenteret er et godkjent treningssenter? Har hørt noe om at det ikke er lov å drive treningssenter uten godkjenning...?

3. Noe annet jeg kan gjøre?

 

Jeg vil presisere at jeg ikke er ute etter å stenge senteret på noen måte, bare prøve å finne noe som kan gi grunnlag for videre dialog (selv om de som driver senteret ikke vil snakke med meg).

 

Tusen, tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De treningssentrene jeg har vært på har noen harde gummimatter liggende i frivekt-området, beregnet til dette formålet.

Du kan jo spørre om de kan få lagt inn noen sånne? De legges bare rett på vanlig gulv - som et puslespill.

Det vil også føre til mindre skade på manualene osv. i forhold til om de slippes rett i gulvet.

 

Kan ikke tenke meg at det er en voldsomt stor kostnad.

Lenke til kommentar

Han har jo alt forsøkt dette uten videre hell...

 

Vet ikke hvor i landet du holder til, men dette er hentet fra Oslo Kommunes nettsider:

 

Slik klager du
  1. Klag først til den eller de som støyer. Dersom dette ikke er mulig kan du klage til oss.

  2. Send skriftlig klage til oss, med følgende opplysninger:

    1. Hvor støyen kommer fra (for eksempel trafikk, nattklubb, tekniske maskiner eller lignende)

    2. Hvem som støyer

    3. Tidspunkt

    4. Varighet

    5. Hvem du klager for (privatperson, skole, sykehus, næring eller lignende)

    6. Hvordan støyen plager deg

Lenke til kommentar

Det fyrste du bør gjere er å ringe til byggesaksavdelinga i din kommune for å få klarheit i kva bruk dei forskjellige etasjene er godkjent for. Deretter må det vurderast om treningssenter ligger innanfor byggets godkjenning.

 

Då har du litt meir håndfaste ting å vise til neste gong du snakkar med eigaren av treningssenteret.

 

Du kan også ta dette opp med eigaren av bygget, utleigaren plikter å opprettholde vanlig ro og orden på eigendommen.

Kor mykje utleigaren er forplikta seg til å gjere vil ha litt med kva som blei opplyst når du inngikk leigekontrakten. Dersom du blitt opplyst om aktiviteten i treningssenteret og du likevel har akseptert leigeavtalen, så vil du stå langt svakare enn dersom dette er noke som du ikkje fekk opplyst eller ikkje kunne finne ut av sjølv. I så tilfelle kan du pårope at det er ein mangel etter leigeavtalen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvem er eier av huset ?

 

Det er jo vedlikeholdskostnader forbundet med dette og tunge ting i fritt fall er neppe noe særlig dersom det ikke finnes demping. Slik du beskriver dette utsettes hele bygningen for rystelser.

 

Dokumentasjon på at ting faller ned og blir ødelagt er en god ting. Slikt kan en kreve erstattning for.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det ligger gummimatter der allerede, men de er ikke spesielt tykke og ligger rett på betonggolvet, så vibrasjonene forplanter seg godt i bygget.

 

Jeg kan høre med kommunen om de har oversikt over hva de ulike etasjene er godkjent for, samt hvordan jeg får frem for å klage på støy. Hvordan får jeg vurdert om treningssenter ligger innenfor byggets godkjenning?

 

Eieren av bygget (utleier) er lite interessert i å hjelpe, han er også lei av klagingen min og sa rett ut at jeg heller burde flytte om det var et problem. Jeg husker ikke i farten om det stod noe i kontrakten om at det var treningssenter i underetasjen, men jeg visste det fra før (har vært medlem tidligere (lenge før jeg flyttet inn) til og med!).

 

Senteret er frittstående, ikke med i noen kjede.

Lenke til kommentar

Kan holde tilbake husleie, og vips så er det utleiers problem. Det er nok ikke det første du burde gjøre, men en mulighet senere. I så fall under "mangel", som i at det støyer mer enn det burde. Kan hende det blir vanskelig om du visste det var treningssenter der når du flyttet inn, kanskje?

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Kan holde tilbake husleie, og vips så er det utleiers problem. Det er nok ikke det første du burde gjøre, men en mulighet senere. I så fall under "mangel", som i at det støyer mer enn det burde. Kan hende det blir vanskelig om du visste det var treningssenter der når du flyttet inn, kanskje?

 

Man kan ikke bare holde igjen, og så er det utleiers problem. Om man visste om problemet på forhånd har man en ekstremt dårlig sak generelt, så lenge ingenting ulovlig foregår. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Slik jeg ser det kan du enten A) Finne et nytt og roligere sted å flytte til, eller B) Ta ned skjøre ting fra veggen, folk vil alltid miste ting i gulvet, enten de bor over, ved siden av eller under deg, og i varierende grad vil dette høres. Eneste måte å unngå dette på er å bo i en enebolig! Men et annet spørsmål? hva forventet du når du flyttet over et treningsenter? Det er jo ikke akkurat en 8-16 bedrift. 

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det kan du enten A) Finne et nytt og roligere sted å flytte til, eller B) Ta ned skjøre ting fra veggen, folk vil alltid miste ting i gulvet, enten de bor over, ved siden av eller under deg, og i varierende grad vil dette høres.

For noe vås. Dette er et gradsspørsmål. Folk slipper ikke 100-150kg metall i bakken jevnlig i normale leilighetsbygg. Det hender kanskje av og til, men jeg har ikke opplevd det en eneste gang så lenge jeg har bodd i leilighet (4 år, ~50 leiligheter i bygget).
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Slik jeg ser det kan du enten A) Finne et nytt og roligere sted å flytte til, eller B) Ta ned skjøre ting fra veggen, folk vil alltid miste ting i gulvet, enten de bor over, ved siden av eller under deg, og i varierende grad vil dette høres.

For noe vås. Dette er et gradsspørsmål. Folk slipper ikke 100-150kg metall i bakken jevnlig i normale leilighetsbygg. Det hender kanskje av og til, men jeg har ikke opplevd det en eneste gang så lenge jeg har bodd i leilighet (4 år, ~50 leiligheter i bygget).

 

Neida, men når man bor over et treningssenter må man forvente mer bråk enn å bo over f.eks. klesbutikk som det er i enda en etasje ned. Metall mot metall støyer uansett, det blir som å bo over et verksted og klage på motorstøy på dag tid. TS, du får tilby å betale for å få lagt et nytt lag med matter i frivekt avdelingen, men ha i bakhodet, 50+++ kg vekter vil alltid bråke når de treffer bakken.

Lenke til kommentar

En vesentlig faktor her er jo hvor mye TS visste om treningssenteret før han flyttet inn. En som ikke var klar over støyen eller at det i det hele tatt var et senter der har nok en bedre sak. Uten å ha noe juridisk ekspertise så vil jeg si at i og med han visste om senteret før (var til og med medlem) så stiller saken seg dårlig.

 

En annen viktig ting; Sa utleier ifra om støyen og ristingen som kommer fra vektene når du var på visning eller noe? Hvis ikke så kanskje man har en sak. 

 

Og hva skal et eventuelt utfall bli? Om noen matter kan løse saken så er jo det flott, men jeg tviler sterkt på det. 50-80kg+++ kommer til å bråke når det treffer bakken. Hva skal løsningen da være?

Jeg mener at om det ikke kan lyddempes så må TS flytte.  Å flytte inn over et treningssenter bevisst har sine bakdeler, og om man da ikke trives med situasjonen må man flytte. Senteret var der først. 

Lenke til kommentar

TS, du får tilby å betale for å få lagt et nytt lag med matter i frivekt avdelingen, men ha i bakhodet, 50+++ kg vekter vil alltid bråke når de treffer bakken.

 

Hvilket er hvorfor det for markløft og olympiske løft ikke brukes bare matter, men plattformer laget for å absorbere kraften av den fallende vekten slik at den ikke forplanter seg ut i bygningsmassen i like stor grad.

 

TS, se her: http://www.catalystathletics.com/article/1895/How-to-Build-a-Weightlifting-Platform/ 

 

Invitér med deg senterlederen på øl, grillings og plattformbygging ei helg.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar så langt!

 

Som jeg skrev tidligere, så har jeg sett at enkelte senter har bygd opp ca 5cm der frivektene er, og lagt matter og foringer for å dempe støy. Det er noe slikt jeg prøver å få til her, men siden de som driver senteret og utleier ikke er særlig samarbeidsvillige så lurte jeg på om jeg, juridisk sett, har noe jeg kan slå i bordet med - tenker da om jeg kan finne ut om senteret er godkjent, om bygget er regulert for dette eller slike ting.

 

Klart, alternativet er å flytte, men i ei lita bygd så er det begrenset med bomuligheter dessverre...og den "normale" støyen fra senteret er helt grei! Er godt klar over at det aldri vil være stille fra underetasjen, men det jeg kunne tenke meg å få vekk er de ekstreme tilfellene der ting raser ned osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...