Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leietaker som rømmer før oppsigelsestiden.

Danda

Anbefalte innlegg

Hei.

Har hatt noen problemer med en god venn som har vært leitaker.

Han har problemer med forskjellige ting og gjeld osv uten at jeg går inn på det. 

Vi bestemte oss for å droppe depositum for å prøve å hjelpe han ytterligere.

(En dum ide som jeg har lært av nå)

Det begynte å gå skeis for noen uker siden og vi sa han opp pga narkotiske stoffer, i tillegg til at han røykte inne (noe som ikke er lov, står i leiekontrakten) 

Vi ringte politiet for å forsikre oss at det faktisk var lov å gå inn i leiligheten med mistanke om narkotika, noe politiadvokaten bekreftet, han ønsket også navnet på leietaker å sa det var lurt å ta bilde.

Vi ville ikke oppgi navnet, noe som var greit, vi tok bilde av askebeger, tror han har røyka inne ganske lenge.

Han har 3 måneders oppsigelse iflg leiekontrakt\ utleie loven. 

Så for 1 uke siden så begynte han å flytte ut. Ventet på leia som aldri kom å det viste seg at han hadde flytte ut. Han hadde "vaska" å stukket uten å betale leia. 

Hva har vi krav på her? 

Vi har nå også fått inn ny leietaker som flytter inn ca midten av juli, jeg kan jo ikke kreve tidligere leietaker for 3 måneder når det da bor en annen der, men eventuelt 1 måned, men er det noe poeng? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er en "god venn" som sliter litt så er det vel greiere å bare gå videre og heller forsøke å hjelpe denne vennen? (Siden du har fått ny leietaker så har dte jo på en måte ordnet seg mener jeg)

Skjønner jo at det er ergelig, men man strekker seg jo gjerne litt for venner? - I praksis så har du vel krav på leie til ny leietaker flytter inn same evt dekning av kostnader til vask o.l. samt evt merkostnader forbundet med å skaffe ny leieboer, men ville vel tatt en prat med han og gitt beskjed om at det ikke var greit å gjøre slik, og om han hadde tenkt å gjøre opp for seg - og så evt skrive det på goodwill-kontoen til senere dersom han ikke hadde mulighet?

Lenke til kommentar

Det er snakk om 3 ukers leie dere ikke får i så fall. Det er ikke fryktelig mye penger med alt bryet dere må gjennom for å penger fra han, som sikkert kan bli vanskelig hvis han har lite penger. Det hadde vært noe annet om det var snakk om 3 fulle måneder. Se på det som en lærepenge om hvorfor man har depositum.

Lenke til kommentar

Hvis det er en "god venn" som sliter litt så er det vel greiere å bare gå videre og heller forsøke å hjelpe denne vennen? (Siden du har fått ny leietaker så har dte jo på en måte ordnet seg mener jeg)

Skjønner jo at det er ergelig, men man strekker seg jo gjerne litt for venner? - I praksis så har du vel krav på leie til ny leietaker flytter inn same evt dekning av kostnader til vask o.l. samt evt merkostnader forbundet med å skaffe ny leieboer, men ville vel tatt en prat med han og gitt beskjed om at det ikke var greit å gjøre slik, og om han hadde tenkt å gjøre opp for seg - og så evt skrive det på goodwill-kontoen til senere dersom han ikke hadde mulighet?

Han var en god venn fram til det skjedde. han har løyet for oss siden han flyttet inn og har utnyttet oss i forholdt til det.

Vi har prøvd å hjelpe han, men han vil ikke ta i mot hjelp men heller utnytte oss.

Det er egentlig derfor jeg vil kjøre hardt mot hardt nå for å få han til å forstå at han ikke bare kan dure fram som han selv vil. 

Han har løyet for oss ang røyking som er ganske alvorlig da det fort kunne ha blitt en stor ekstra kostnad i forhold til oppussing igjen osv, men som vi heldigvis slipper. 

Men vist det er ekstremt mye jobb for å kreve inn disse pengene er jeg usikker på om jeg gidder.. 

Lenke til kommentar

Det er snakk om 3 ukers leie dere ikke får i så fall. Det er ikke fryktelig mye penger med alt bryet dere må gjennom for å penger fra han, som sikkert kan bli vanskelig hvis han har lite penger. Det hadde vært noe annet om det var snakk om 3 fulle måneder. Se på det som en lærepenge om hvorfor man har depositum.

Penger får han fra NAV så vist jeg går videre med saken regner jeg med at det burde gå greit. Men ja det for disse 3 ukene og eventuelt utvasken. Så er jo usikker om jeg gidder.

Endret av Danda
Lenke til kommentar

Har selv ganske nylig vært gjennom en noe lignende sak. Leietaker hadde 3 mnd oppsigelse, men rømte huset og droppa utvask ca. 10 dager etter at dem gav beskjed om oppsigelsen. Du må starte en sak i Husleietvistutvalget eller forliksrådet (avhengig om det er Husleietvistutvalg der du bor eller ikke).

Dette koster vel rundt 1800,- om jeg ikke husker feil.

Men om kompisen din i praksis er blakk og ikke eier feks. en bil eller noe annet av litt betydelig verdi, er sjangsen stor for at saken ender opp med at du blir tilkjent det utestående beløpet, men får problemer med "Intet til utlegg" når du prøver å kreve det inn.

Det koster vel også ca. 1800,- å kjøre sak på innkreving via namsmann. Du må betale dette men begge utleggene dine vil legges på det beløpet han skylder deg.

Om det ikke er et betydelig beløp, noe det antakeligvis ikke er, så tror jeg nok du bare bør la det ligge å heller nyte sommeren til tross for at været hittil i år ikke har vært helt supert :) 

Vi ble tilkjent skyldig beløp for ett par mnd husleier, samt div skader på inventar og vaskejobb etc. endte vel rundt 35k. 

Men pengene får vi nok aldri. Det en del jobb med brevskriving og dokumentasjon etc. Du ender opp med å gå rundt å tenke på saken og irritere deg over det. For 3 uker leie og en utvask så hadde jeg ikke orka styret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja det er en ting å vinne en sak mot vedkommende, men det er fortsatt han som må betale tilbake pengene. Og hvis det er en med lite eller ingen penger og eiendeler er det bare å glemme.

Men er det ikke mulig å kreve inn pengene fra "lønnen" hans fra nav? 

Lenke til kommentar

Det spørs sikkert litt på hvorfor han er på NAV.

De jeg hadde problemer med fikk også penger fra NAV, såkalt livsopphold. Antar det er bostøtte og litt til for å ha nok til noe mat.

I vårt tilfelle var summen vedkommende fikk fra NAV i alle fall for liten til at det var mulig å få iverksatt trekk.

Lenke til kommentar

Ja det er en ting å vinne en sak mot vedkommende, men det er fortsatt han som må betale tilbake pengene. Og hvis det er en med lite eller ingen penger og eiendeler er det bare å glemme.

Men er det ikke mulig å kreve inn pengene fra "lønnen" hans fra nav?

Jo, om han får store nok stønader så er det mulig. Du må i så fall først få en rettskraftig avgjørelse, og så gå til namsmannen. Det er mye bry og en del kostnader for relativt lite penger.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...