Gå til innhold

Aksjemarkedet: Stor korreksjon i vente?

Anbefalte innlegg

Jeg har lest at mange venter en stor korreksjon i aksjemarkedet i nærmeste fremtid (september 2015 er det mange som anslår). Oppgangen i aksjemarkedet er visstnok drevet av spekulasjon, og er ikke backet opp av reell økonomisk vekst. Hva tror dere? Vil det være lurt å selge fondsandelene og vente til korreksjonen har kommet, eller vil oppgangen fortsette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle aksjeverdier er drevet av den informasjonen og de forventningene markedet til enhver tid har. Dersom "mange" hadde anslått en stort økonomisk smell i september 2015, ville det med andre ord ha påvirket aksjeverdiene allerede. Det er derfor slike spådommer så godt som aldri slår til. Det finnes folk som spår kriser og nedganger hele tiden, og før eller siden får noen heldige av dem helt rett. Men om noen på godt grunnlag kan fastslå når neste børskrakk kommer, kan du banne på at du ikke får greie på det før det er i gang.

EDIT: Sheasy kom meg i forkjøpet.

Endret av Husam
Lenke til kommentar

Om du ønsker råd i kjøp og salg av aksjer.. Så blir det jo tullete og høre her inne.. Vi ville trolig benyttet muligheten selv uten å fortelle andre...Man forteller bare det andre ønsker å tro.. for å tjene på deres tap..

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle aksjeverdier er drevet av den informasjonen og de forventningene markedet til enhver tid har. 

Selvsagt, men når oppgangen ikke er har grunnlag i reell økonomisk vekst, men kun forventninger om fortsatt oppgang, så har man vel definisjonen på en boble? 

Om du ønsker råd i kjøp og salg av aksjer.. Så blir det jo tullete og høre her inne.. Vi ville trolig benyttet muligheten selv uten å fortelle andre...Man forteller bare det andre ønsker å tro.. for å tjene på deres tap..

Hvor bør man høre da? 
Endret av Syklofanten
Lenke til kommentar

Selvsagt, men når oppgangen ikke er har grunnlag i reell økonomisk vekst, men kun forventninger om fortsatt oppgang, så har man vel definisjonen på en boble? 

Ja, men et av fellestrekkene ved finansbobler er at ingen vet når de sprekker. Om noen sier det skal skje i september, gjetter de bare. Det går selvsagt an å skape selvoppfyllende forventninger i finansmarkedene, men folk er blitt så vant til disse kriseprofetiene at jeg tviler på at de har noe særlig effekt.

Lenke til kommentar

I disse tider bør man ikke høre på meklere så veldig mye, de får sin kurtasje uansett hva som skjer.

Jeg har deltatt i aksje-NM (årevis) på E24 og kjøpt/solgt en del aksjer IRL.

Akkurat nå er jeg ute av alt, og vil ikke kjøpe noe. Ikke vil jeg anbefale noe heller. Kanskje salg da.

Flere ting på gang nå:

- Kina

- Oljeprisen

- Terrorhandlinger

- Hellas

- Nato vs. Russland 

- Osv..

Altfor ustabile tilstander, for å si det sånn.

:)

Lenke til kommentar

Vil det ikke gi mening å selge seg ut nå, og kjøpe seg inn igjen når korreksjonen har kommet?

Hvis du først forsøker å time salg og kjøp så er du blitt en spekulant. Grunnen til at folk betaler et forvaltningshonorar i fond er fordi profesjonelle jevnt over gjør det bedre en helt blanke småsparere (dog dårligere enn indeksfond). Hovedregelen ved trading er at det krever erfaring, disiplin og tålmodighet, noe den jevne småsparer mangler til tusen.

Er en 10% korreksjon nok? Hvor store utgifter får du ved salg og nytt kjøp? Får du en skattesmell når eventuell gevinst realiseres? Skal du kjøpe samme fond igjen? Er du klar over valutasvigninger?

For min del så har jeg litt erfaring, og uten å ha noe fasit på hva som er toppen, så er jeg værtfall sikker på at aksjer ikke er spesielt billige om dagen. De kan stige 10-20-30% til, men for min del så "trenger" jeg ikke den avkastningen og velger heller å vente til det muligens kommer bedre anledninger.

Hvis du er interessert å lære om markedet så anbefaler jeg deg å ta ut en liten del av pengene som du kan "leke deg med" i markedet. Da kan du prøve og feile og se om trading er noe for deg. Hvis du er veldig bekymret så kan du ta ut noe fra fondet og plassere pengene et sikrere sted.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Akkurat nå er aksjemarkeder ren bingo, stort sett. Ingen vet hva morgendagen bringer med seg..

Bortsett fra at bingo har negativ forventet avkastning, mens aksjemarkedet har positiv forventet avkastning. Det er en rimelig viktig forskjell.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det har vel aldri vært fravær av risk i aksjemarkedet. Uten risk hadde prising av aksjer vært en enkel mikroøkonomisk prosess.

Når det gjelder prisen på aksjer så er jeg litt tvilende om dagen.

Jeg ser for meg at markedet muligens er overpriset på grunn av de lave rentene. Lave renter gjør jo banksparing ganske bortkastet, spesielt når inflasjonen er høyere enn innskuddsrenta. Da vil det jo gjerne genereres ett kjøpspress i andre investeringsformer, og noe av dette har nok kommet i aksjemarkedet (selv om det kan virke som om det aller meste av presset har gått i boligmarkedet..).

Lenke til kommentar

Det er for mange inne atm, nå som rentemarkedet er en ørkenvandring. Har lite i aksjer om dagen, men har for stor eksponering mot bolig.

Kjøpte et restaureringsprosjekt som jeg tok over ved nyttår, dit havnet (neten) all aksjekapital. Om jeg skal tro megleren min, har investeringen gitt bra avkastning om jeg skulle selge igjen om 6 mnd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...