LarZen Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 (endret) fordi gamere er notoriske negative folk som ikke klarer å se noe positivt, de klager på alt mulig rart. ta en titt på Destiny forumet, ingen er aldri fornøyd. *buhu det er 30fps, det er teit, grafikken er ikke 1080p buhu. alt mulig småting som egentlig er ubetydelig når man sitter å spiller det. ingenting av det postive blir nevnt, gamermiljøet fortiden er utrolig negativt også diskusjoner mellom dem. bortskjemte småunger kanskje? derfor de ikke klarer å se gleden i det positive med å spille spillet. Synes du setter millioner av mennesker i en og samme bås her NIrD. Det har alltid vært dem som har noe å kritisere som er mest høylytt. Det er noe som går igjen uavhengig av hva det måtte gjelde. *Det er kommentarer som det der som denne Tine reklamen passer så bra til. Ost er ost..hund er hund. Og spill er spill. Det er ikke det vettu. Og det er noe merkverdig at trådstarter har laget denne tråden når han navigerer rundt på deler av forumet for å aktivt konfrontere medlemmer som diskuterer mer tekniske sider av spill. Mest nylig katastrofen som er Batman Arkham Knight sin PC versjon. Det er flott at trådstarter synes ost er ost og spill er spill. Men da behøver en kanskje ikke å konfrontere dem som ikke er enig med uhøflige kommentarer. Endret 26. juni 2015 av LarZen 6 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 Jeg faller av lasset med en gang tech specs og grafikk blir det viktigste for folk. Jeg syns Super Mario 3D World er ett av de peneste spillene de siste 5 årene og det er på relativt "svak" hardware. Jeg vil bare spille og ha det gøy. Anti-aliasing-nivåer er totalt uinteressant for meg. Mitt eneste kriterie er "ser dette bra ut?" og hvis det gjør det er jeg fornøyd. Spilleglede for meg handler om helheten. Noen har hardware som hobby og er opptatt av de detaljene men for meg så suger det gleden ut av ting. Om et spill "ser bra ut" er også grafikk, det er bare det at du velger å analysere grafikken på en annen måte enn de andre. Og ja, det handler om helheten, en helhet hvor grafikk er en viktig del. AtW 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 Trådstarter virker til å mene at man må være ukritiske til produkter for å ha glede av de, må man? Jeg var kritisk til søpleporten av de tidligere batman-spillene også, men synes allikevel de var gøy å spille. Må man sluke alt rått og late som produkter ikke har problemer for å få glede av de? AtW 4 Lenke til kommentar
RadJostein Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 Jeg faller av lasset med en gang tech specs og grafikk blir det viktigste for folk. Jeg syns Super Mario 3D World er ett av de peneste spillene de siste 5 årene og det er på relativt "svak" hardware. Jeg vil bare spille og ha det gøy. Anti-aliasing-nivåer er totalt uinteressant for meg. Mitt eneste kriterie er "ser dette bra ut?" og hvis det gjør det er jeg fornøyd. Spilleglede for meg handler om helheten. Noen har hardware som hobby og er opptatt av de detaljene men for meg så suger det gleden ut av ting. Om et spill "ser bra ut" er også grafikk, det er bare det at du velger å analysere grafikken på en annen måte enn de andre. Og ja, det handler om helheten, en helhet hvor grafikk er en viktig del. AtW Jeg ser på grafikk i spill som jeg ser på et maleri, eller en film. Handler om estetikken og ikke om antall polygoner eller anti-aliasing. Ori and the Blind Forest er det peneste spillet i 2015 etter min mening. Tilfeldigvis er det også ett av de mest gøyale å spille 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 Jeg faller av lasset med en gang tech specs og grafikk blir det viktigste for folk. Jeg syns Super Mario 3D World er ett av de peneste spillene de siste 5 årene og det er på relativt "svak" hardware. Jeg vil bare spille og ha det gøy. Anti-aliasing-nivåer er totalt uinteressant for meg. Mitt eneste kriterie er "ser dette bra ut?" og hvis det gjør det er jeg fornøyd. Spilleglede for meg handler om helheten. Noen har hardware som hobby og er opptatt av de detaljene men for meg så suger det gleden ut av ting. Om et spill "ser bra ut" er også grafikk, det er bare det at du velger å analysere grafikken på en annen måte enn de andre. Og ja, det handler om helheten, en helhet hvor grafikk er en viktig del. AtW Jeg ser på grafikk i spill som jeg ser på et maleri, eller en film. Handler om estetikken og ikke om antall polygoner eller anti-aliasing. Ori and the Blind Forest er det peneste spillet i 2015 etter min mening. Tilfeldigvis er det også ett av de mest gøyale å spille Likefullt er grafikk viktig for deg, og de tekniske mulighetene påvirker også estetikken. AtW 3 Lenke til kommentar
seppo- Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 (endret) Jeg syns at i gamle dager fikk vi ferdige gode spill på de platformene vi spilte på. I dag er det blitt mye mer populært med early access (DayZ, H1Z1, Ark og lignende) hvor vi åpent diskuterer feil og problemer. Ikke for å snakke om tilgjengeligheten til nett-diskusjoner i dag. Dette kan fremstå som mer negativitet, men i realiteten er det bare diskusjonene som er lettere synlig. For min del er spill gleden der like mye som før og jeg elsker å spille gode spill som for min del er Counter-Strike, H1Z1, Mass Effect serien, Portal, Half-Life (ja jeg liker valve) og jeg ser frem til å teste Star Wars Battlefront og The Division når de lanseres, men jeg deltar også i diskusjoner rundt spillene på nettet når jeg ikke selv er i spillene. Jeg syns ikke vi har blitt mer negative... ......... Det er en annen ting.. Det er noen utviklere som gir ut uferdige spill som ferdige produkt.. se Assassins Creed Unity og nå Batman Arkham Knight på PC - imotsetning til H1Z1, DayZ og tilsvarende som er markedsført som early access, blir det i økende grad sluppet ferdige spill som ikke virker. Slike spill (utviklere) fortjener slakt! Ikke fordi vi mangler spillglede, men fordi de rett og slett ødelegger spillene og standarden som spillere forventer av spill: at de virker! Endret 26. juni 2015 av seppo- 4 Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 (endret) Jeg er til dels enig med deg. Men innledningsvis må jeg presisere, et spillkrakk er etter min mening ekstremt lite trolig. Spill på 80-tallet var fortsatt nisje, og noe nerdene bedrev på soverommene sine. Kvaliteten på spillene var også ekstremt mye lavere. I dag er spill overalt, alle spiller et eller annet. Spillindustrien er såvidt jeg vet også større enn filmbransjen i ren omsetning, og jeg vil si at et spillkrakk er omtrent like sannsynlig som et filmkrakk. Store selskaper som EA, Ubisoft og Activision vil alltid jage disse pengene. Og selv om utviklingen av AAA-spill skulle bremse på grunn av høyere kostnader er det så lett for vanlige folk å lage og utgi spill i dag gjennom plattformer som Steam at det alltid vil være mye flere spill en vi rekker å spille. Men jeg er som sagt enig i at det er mye negativitet blant gamere for tiden. Det er litt kjipt, jeg er enig i det. Men det er et par ting man må huske. For det første, det er alltid de som er sinte som skriker høyest. For hver person som klager på dårligere grafikk på Xbox One-versjonen av Batman AK, så er det sikkert 100 som sitter og koser seg med spillet hjemme i stua. De som klager, og egentlig alle vi som deltar på forumet her, er en høylytt minoritet, som kan virke større enn vi egentlig er. For det andre, så er det av og til god grunn til negativiteten. Når spillindustrien vokser blir også selskapene som lager spill mer og mer kyniske, og det er jo ingen tvil om at samtlige store utgivere vil melke spillerne for hver krone de kan. Derfor er det viktig at når noe bullshit skjer, så må vi ta i bruk de virkemidlene vi har for å bli hørt. Alternativene er enten å la være å kjøpe spillet eller å klage på det i offentligheten. Dessverre er det nok sistnevnte som er mest effektivt, at man lar være å kjøpe hjelper ikke hvis mange andre som ikke kjenner til problemet kjøper spillet. (Nå har vi på Steam-spill fått et tredjealternativ, refunds. Jeg tror personlig at dette kan ha en positiv effekt hvis også konsollene får en slik mulighet. Ubi, EA og resten av gjengen tør nok ikke slippe uferdige spill hvis de vet at spillerne kan refundere kjøpene sine uten begrunnelse.) Ta fiaskoen med PC-porten av Arkham Knight. Hvis ingen hadde sagt fra, ingen hadde refundet, så hadde Warner Bros fortsatt å selge spillet, antakelig hadde de ikke gidda å fikse spillet ordentlig engang. Men nå, på grunn av det massive presset fra gamerne og haugevis av refunds har WB trukket spillet fra markedet, antakelig for å fikse det. Dette var bare ett eksempel, poenget er at klaging og sutring er det eneste som funker med disse griske, sjelløse storselskapene. Min taktikk er å la de som ønsker å engasjere seg i en sak gjøre nettopp det, jeg trenger ikke å lese det de skriver. Unngår bevisst negativt formulerte overskrifter på forumtråder og artikler, og det funker ganske bra. Hvis det er noe jeg mener er virkelig forferdelig, som porten av Batman AK, så kan jeg heller velge å delta i den sinte mobben hvis jeg føler for det. Endret 26. juni 2015 av Jakoozie Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 Her er det noen kraftige missforståelser ute å går. Det er ikke snakk om at vi er bortskjemte eller at vi klager. Hele poenget med 1080P60FPS og andre elementer er at det viser at utvikleren/utgiver(disse går for det samme fra nå av) bryr seg om pc versjonen. Det viser at de har brukt tid på å porte et spill som originalt ikke var laget for plattformen. Når en utgiver da åpenbart ikke har tatt seg tid til å utvikle en komplett pc utgave som hører hjemme på pc-plattformen så sier vi i fra. At noen vil tolke dette som klaging er helt greit, men det er ikke klaging når det omhandler en makaber stor feil ved spillet. Det er ikke til å unngå at konsoll er/var en del av skylda, fordi spillerne har lenge ligget på latsiden. Heldigvis har det bedret seg veldig mye i det siste, og mange konsoll-spillere sier faktisk i fra. Dette er en sunn utvikling som kommer til å endre hvordan mange AAA selskaper oppfører seg i dag. En effekt av dette vil gjøre at vi ikke lenger trenger å klage til utgiver om at spillet ikke opererer etter plattformens egenskaper. Ei heller trenger vi å klage over at utgiver dytter på spilleren et haugetall av day-1-DLC til mange hundre kroner. Dette er ikke lenger akseptabelt, og utgiverne begynner å se dette. Det er veldig viktig å se forskjellen mellom klaging på ubetydelige ting og ting som faktisk påvirker forbrukeren. Man trenger ikke forstørrelsesglass eller lupe for å oppdage at enkelte utgivere har en ganske skitten markedstrategi. Det er veldig mye grådighet ute og går og de fleste AAA-utgiverne griper godt tak i IP'en som er deres årlige kandidat. Hvordan kandidaten fungerer og hvor bra det kjører har ikke så veldig mye å si fordi forbrukerne blindt forehåndskjøper spillet uansett. Lenge var det uten risk at de lanserte halvferdige spill med mange funksjoner som ikke fungerte optimalt. Call of Duty er en av de største synderne i dag. Dette er(var?) en enorm pengegruve som kun var ute etter å presse penger ut av spilleren. Enkle maps og oppdateringer er ofte solgt som DLC og de tvinger spillere til å kjøpe den aller siste DLC'en. Hvordan tvinger de personen til det? Som oftest er det barn/ungdom på 12-18 år som spiller COD og ofte har de mange venner de spiller med, si 5 venner. To av vennene bestemmer seg for at de har lyst på neste DLC og får med seg en tredjemann. For at de to siste skal få være med på moroa må de nå punge ut for DLCen. Dette er en ekkel og veldig skitten markedstrategi som ikke hører hjemme noe sted. Siste Batman spillet er enda et eksempel på at utgiver har gitt totalt faen. At det var få utviklere til porten er ingen unnskyldning og de har mest sannsynlig ødelagt ryktet sitt for en lang tid fremover. Jeg vil egentlig si at hele Batman fiaskoen var en positiv ting for hele spillsamfunnet. Steam-Refund hadde nylig tredd i kraft og spillerne har nå veldig stor makt på PC. Ikke bare kan vi gi spillet dårlig rating, men også kreve pengene tilbake. Dette gir veldig mye makt til forbruker, noe som er ekstremt positivt. Endelig kan vi enkelt si i fra om at et spill ikke burde bli solgt i det hele tatt. Vi kan utøve økonomisk skade på at AAA-studio som har falt av skinnene og lanserer regelrett søppel. Batman hendelsen vil forhåpentligvis ha satt et annet syn på hva som er viktig når et spill lages. Penger kan ikke lenger bare sankes inn fra forehåndskjøp, noe som ofte betaler for hele utviklingen alene. Heldigvis har vi noen få ærlige utgivere/utviklere der ute. CD Projekt Red er et av selskapene som arbeider mer for spilleren. Jeg vil ikke påstå at de ikke gjør det for sin egen fordel, men der er mye sunnere for hele markedet når utvikleren har en sånn innstilling. Det viser at de bryr seg om produktet de lager og at penger ikke er den eneste grunnen til at utviklingen foregår. Rockstar har forbedret seg meget godt med PC-porting, noe de beviste med GTAV(selv om det kom ut på pc 18ish måneder etter release.) Igjen er dette et godt valg for forbrukeren. Det som er viktig er at du ikke kun leter etter spillglede for dine egne behov, men også for alle andres. Spillglede betyr heller ikke at man blindt skal godta alt man får lesset i fanget. Det er utvikleren og utgiveren sin oppgave å sørge for at deres spill kan gi spillglede til så mange personer som mulig. Dette burde være den største interessen utgiverne har, ikke penger. Jeg opplever ikke komplett spillopplevelse uten 60FPS og minst 1080P, dette er et av kravene jeg har for at jeg skal få komplett spillopplevelse. Fortsatt setter jeg mechanics og opplevelse over generell grafikk, men grunnleggende teknikalitet er viktig for at disse elementene oppleves riktig. Det er heller ikke uten grunn at vi klager over 1080P60FPS. Grunnen er at det er så fantastisk enkelt å utvikle et spill med disse egenskapene i dag. En rekke med utviklerverktøy er til disposisjon for både deg og alle andre utviklere i dag. Unreal Engine 4 har muligheten til å levere de nyeste teknologiene på en relativt enkel måte. Unity og CryEngine er også to gode, komplette verktøy som er lett tilgjengelig i dag. Det er rett og slett ingen unnskyldning for å levere et spill som ikke kjører på alle oppløsninger og uten FPS sperre i dag. Husk at du er en forbruker sammen flere millioner andre forbrukere. I dag må du se på deg selv som en forbruker når du kjøper et spill. Du må undersøke om spillet oppfyller grunnleggende krav for at det kan godkjennes. Om dette ikke utføres blir det bare lettere og lettere for utgivere å levere et halvferdig spill. Denne effekten har bygd seg opp de siste 10 årene, men ser ut til å dabbe av nå. Kun fordi flere og flere spillere ser på seg selv som forbruker. Etter at The Witcher 3 kom ut så har jeg brukt mer tid på Nuclear Throne. Nuclear Throne leverer bunnsolide mechanics, med noe som ikke kan beskrives som bra grafisk kvalitet. Grafikk har ikke veldig stor betydning for meg, men det er ekstremt viktig at det grunnleggende er på plass. Håper meningen min kom frem riktig. Det er fortsatt litt for tidlig for meg. 5 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 Spillglede finnes det fortsatt massevis av, men det er best synlig på de mest nerdete og spesialiserte spillforumene, som på rpgcodex.net eller adventuregamers.com. At det er mye klaging på en spillside som gamer.no, som stort sett bare dekker det som er mainstream til enhver tid, burde ikke være noen overraskelse. Syntes det ligger noe i dette. Hvordan ett spill community ter seg går veldig mye på type spill. Er det konkurranse spilling (e-sport) så er tonen en helt annen enn om man tar en titt på forumer som omhandler mer single player type spill. De mest positive og behjelpelige spill samfunnene jeg har tatt del i finner man i 4X strategispill sjangeren. Tror det rett og slett er en annen type mennesker og ikke minst en mer voksen brukerbase som gjør underverker for spill miljøet. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 (endret) Batman er nok et dårlig eksempel da det kjører så dårlig at PC-versjonen er trukket tilbake av utgiveren, men ja vi er det alt for opptatt av oppløsning, framerate, input lag etc. Man ser med lupe på screenshots for å finne feil og mangler. Hvordan selve spillopplevelsen er hører man mindre om... Og merker man egentlig forskjell på 1080p og 900p i passe avstand fra TV-en i kampens hete? Når det er sagt er det mange negative trender i spillindustrien for tiden man må ta tak i. Uferdige spill laget i samlebåndsproduksjon, grafikken som blir sterkt nedgradert i forhold til hypen, DLC som blir produsert på forhånd og oppstykket for å tyne ut ekstra kroner osv. Spillere er nødt å vise forbrukermakt i slike situasjoner, hvis ikke så vil det bare fortsette. Samtidig er det også lett å være nostalgisk å tenke at alt var bedre før. Det var det ikke, men det er nok heller at de tekniske kravene gamere stiller blir større og større. Og det er jo også naturlig med tanke på den teknologiske utviklingen. Endret 26. juni 2015 av kilik Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 (endret) fordi gamere er notoriske negative folk som ikke klarer å se noe positivt, de klager på alt mulig rart. ta en titt på Destiny forumet, ingen er aldri fornøyd. *buhu det er 30fps, det er teit, grafikken er ikke 1080p buhu. alt mulig småting som egentlig er ubetydelig når man sitter å spiller det. ingenting av det postive blir nevnt, gamermiljøet fortiden er utrolig negativt også diskusjoner mellom dem. bortskjemte småunger kanskje? derfor de ikke klarer å se gleden i det positive med å spille spillet. Synes du setter millioner av mennesker i en og samme bås her NIrD. Det har alltid vært dem som har noe å kritisere som er mest høylytt. Det er noe som går igjen uavhengig av hva det måtte gjelde. *Det er kommentarer som det der som denne Tine reklamen passer så bra til. Ost er ost..hund er hund. Og spill er spill. Det er ikke det vettu. Og det er noe merkverdig at trådstarter har laget denne tråden når han navigerer rundt på deler av forumet for å aktivt konfrontere medlemmer som diskuterer mer tekniske sider av spill. Mest nylig katastrofen som er Batman Arkham Knight sin PC versjon. Det er flott at trådstarter synes ost er ost og spill er spill. Men da behøver en kanskje ikke å konfrontere dem som ikke er enig med uhøflige kommentarer. ja og du er en del av det, hadde vært flott å diskutert ett spill engang hvor man ikke snakket om alt det tekniske mambojamo greiene som er bare tull å snakke om. har ikke sagt at spill er spill. jeg har ikke ett så trangsynt syn på spill som deg, av en merkelig grunn er f.eks witcher 3 like bra på xbox som ps4 samme med destiny og det har ingenting med oppløsning eller fps å gjøre. til slutt har det tekniske lite å si for å nyte ett spill, tror du virkelig alle har en monster PC eller en 1080p tv? eller alle har ett musikkanlegg til 100.000kr for å få mest ut av lyden? for å si det på en annen måte, Jarlsberg smaker ikke best fordi den er større i areal eller er tykkere enn de andre, eller en hund er ikke bedre fordi den er større med mer hår. men det er hvordan hunder er og hvordan jarsberg smaker. uansett så gidder jeg ikke å ta den diskusjonen med deg igjen Endret 26. juni 2015 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 Jeg faller av lasset med en gang tech specs og grafikk blir det viktigste for folk. Jeg syns Super Mario 3D World er ett av de peneste spillene de siste 5 årene og det er på relativt "svak" hardware. Jeg vil bare spille og ha det gøy. Anti-aliasing-nivåer er totalt uinteressant for meg. Mitt eneste kriterie er "ser dette bra ut?" og hvis det gjør det er jeg fornøyd. Spilleglede for meg handler om helheten. Noen har hardware som hobby og er opptatt av de detaljene men for meg så suger det gleden ut av ting. Om et spill "ser bra ut" er også grafikk, det er bare det at du velger å analysere grafikken på en annen måte enn de andre. Og ja, det handler om helheten, en helhet hvor grafikk er en viktig del. AtW Jeg ser på grafikk i spill som jeg ser på et maleri, eller en film. Handler om estetikken og ikke om antall polygoner eller anti-aliasing. Ori and the Blind Forest er det peneste spillet i 2015 etter min mening. Tilfeldigvis er det også ett av de mest gøyale å spille hvordan er det mulig? det er jo ikke 1080p eller 60fps. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 Jeg skjønner hvor du vil, men akkurat Ori er vel strengt tatt 1080p/ 60 fps? AtW Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 (endret) Det kan nok av og til være lurt å ta et steg tilbake og ikke la seg irritere av alle små (og litt større) mangler og feil. Likevel er det ikke nødvendigvis noen motsetning mellom å klage over ting en ønsker skulle være endret, og samtidig evne å nyte spillet for hva det er. Jeg merker ihvertfall med meg selv at mange av mine innlegg ender opp med å nevne det som er feil mer enn det jeg synes er riktig. Jeg gidder sjelden å skrive et utelukkende positivt innlegg om et spill, men er det noe jeg irriterer meg over kan jeg ofte slenge inn en litt sur kommentar. Det kan gi et skjevt inntrykk som ikke alltid gir et godt bilde av min faktiske opplevelse av spillet. Dessuten har det blitt slik at mange utviklere/utgivere fikser og trikser og ikke er ærlige i markedsføring, og forbrukeren sitter igjen med følelsen av å ha blitt lurt. Eventuelt at utvikleren har fjernet eller utelatt elementer som det virker helt meningsløst og ikke ha med i spillet. Elementer en modder ofte kan få på plass i løpet av en dag eller to. Jeg ser ikke helt poenget med å holde kjeft om slike ting...men igjen, selv om folk klager betyr ikke det at de når alt er sagt, ikke også nyter spillet. Endret 26. juni 2015 av g.i.r.l. Lenke til kommentar
Golamesh Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 Jeg vokste opp på det glade 80-tall, med ZX Spectrum, Commodoe 64 og Amiga, før vi tok turen over til PC. Hadde riktignok ikke Amiga selv, men hadde mange kompiser som hadde det, så fikk testet dem grundig. Amigaene, ikke kompisene. På den tiden var det stort å få et nytt spill, og vi tenkte sjelden lengre enn som så. Strengt tatt hadde vi bare tre kriterier for spill. Var det et bra spill? Hvis det var en oppfølger, var det bedre enn den forrige? (merk: de to utelukker ikke hverandre. En oppfølger kunne være dårligere enn det forrige, og likevel være svært bra.) Spol frem til i dag, og hva sitter vi med? Jeg får stadig vekk et sterkt inntrykk av at spillgleden er borte hos de aller fleste. Joda, mange gleder seg til spill, og spesielt ting som E3 er fortsatt populære. Men for alt for mange virker det som om det beste med spill er forventningene til dem. Nå nylig kom Batman: Arkham Knight ut, og kritikerne skryter det opp i skyene. Mange av oss har gledet oss til dette siden Arkham City. Så nå da spillet endelig er ute, hva skjer? Jepp, forumer er fylt til randen av folk som klager over hvor dårlig det er. Svært få klarer å glede seg over at det faktisk er Arkham Knight man sitter og spiller. "Buuhuu, PS4-versjonen har ørsmå regndråper på hetten til Batman! XBone-versjonen har det ikke! Jeg vil ha pengene tilbake!". Jeg tenkte dette kunne være en interessant diskusjon, men jeg kom ikke lenger enn dette i innlegget ditt før det ble altfor usaklig. Du har av en eller annen grunn "gått til krig" mot de som ikke er enig med deg, og når det gjelder Arkham Knight så er det åpenbart hver gang du skriver om det at du ikke har skjønt situasjonen i det hele tatt. Så la meg bare få dette klart en gang for alle. Du mener altså at vi burde hylle Arkham Knight på PC? Glede oss over at dette spillet endelig har kommet og ignorere alle feilene med det? Vi snakker om en av de dårligste PC portene vi har sett, i hvert fall for en såpass stor tittel. For flertallet så kjører det ræva, det hakker på selv gode PCer. Det kræsjer stadig vekk for mange. Produktet fungerer ikke, enkelt og greit. I tillegg er det utrolig nok dårligere grafisk enn konsollversjonene, noe som er en vits i seg selv. Og dette mener altså du at vi skal glemme fordi det er et nytt Arkham spill? Jeg takker alt og alle for at flertallet i denne saken ikke har din holdning. Hadde de hatt det ville fremtiden vært mørk for alle som liker spill. Spill ville blitt enda mer uferdig på lanseringsdagen i fremtiden, DLC ville blitt enda dyrere og mer oppstykket, og Steam refund ville aldri ha skjedd. Om Arkham Knight går bra på din PC så fint for deg. Da er du i mindretall og en av de heldige, men det er altså åpenbart at du ikke skjønner situasjonen til alle andre her. Og hvordan vet jeg at flertallet har opplevd en elendig PC port? Jeg kunne henvist deg til Metacritic, men ting har en tendens til å balle på seg, og når et hylekor først starter så har mange en tendens til å henge seg på. Så selv om jeg tror på de fleste på Metacritic når det gjelder dette spillet, så tror jeg ikke den nettsiden er altfor troverdig. Det som derimot er troverdig er det faktum at WB har fjernet PC versjonen av Arkham Knight fra mange utsalgssteder. Spillet ble altså lansert på tirsdag, og jeg kan i hvert fall ikke komme på at dette har skjedd tidligere. Salget av PC versjonen av en AAA tittel blir altså fjernet for salg få dager etter den ble sluppet. Det er helt utrolig og sier litt om både hvor mange som har problemer med denne utgaven, men jeg tror også det sier sitt om tilstanden til denne utgaven. Hadde flertallet fått en grei opplevelse så hadde de aldri fjernet det fra feks Steam, enkelt og greit. Jeg tror også at hadde dette vært det vanlige med at et par patcher fikser biffen så tror jeg heller ikke det ville blitt fjernet. Og det sier alt om hvor ille dette er. Vi snakker om folk som har brukt hundrevis av kroner på dette spillet, og har kjøpt et produkt som ikke fungerer. Men som jeg sa i Batman-tråden, så lenge du ikke har disse problemene så er det tydeligvis ikke så nøye. Da er visst "alt det andre" bare syting. Men for å gå litt tilbake til temaet så er jeg enig i at det er mer syting nå enn før. Men så er spillindustrien i en ganske kynisk tilstand for tiden også. Utgiverens hovedmål i dag virker å være hvordan de kan ta mest mulig for minst mulig innhold. Hvordan kan de dele opp hovedspillet i flest mulige DLC pakker uten at folk klager på det. Hvor tidlig og uferdig kan de gi ut et spill før folk reagerer. Det virker som om alle har fokuset på å lage ei melkeku som varer i årevis, og det går utover spillene. De blir mer og mer uferdige når de lanseres. Mange av de fungerer ikke på lanseringsdagen og dagene etter, og av en eller annen grunn så er det endel som mener at dette skal vi bare godta. Hvorfor skal vi godta det? Noen spill trenger faktisk måneder med patcher før de er verdt prisen de selges for, og noen blir aldri fikset for utvikleren har allerede begynt på neste spill de skal lansere altfor tidlig. Jeg er i hvert fall drittlei av dette, så all tyn er fortjent etter min mening. Når det gjelder klaging på innhold så er det bare noe man må godta på internett. Spillere har stort sett et krav om kvalitet, og jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være en uting. Klarer ikke utvikleren å lage et kvalitetsprodukt så fortjener de heller ikke å få betalt for det. Så for å svare på spørsmålet ditt. Hvor ble det av spillgleden? Den kommer når spillet er bra nok til å glede seg over. Du virker litt som en type som bestemmer seg på forhånd for om et spill er bra basert på tittelen på spillet. Det kalles hype og du kan kalles for en fanboi. Å være skeptisk til en særdeles kynisk bransje er en positiv ting i mine øyne. I hvert fall når vi ser hvor dumme folk egentlig er. Jeg feks var så dum at jeg forhåndsbestilte Arkham Knight på PC + seasonal pass. Jeg hadde samme fanboi-aktige holdning som deg fordi det var Arkham Knight og Rocksteady, to av mine favoritter når det gjelder spill og utvikler. Snakk om idioti.. Men jeg har forhåpentligvis lært noe. 7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 Jeg skjønner hvor du vil, men akkurat Ori er vel strengt tatt 1080p/ 60 fps? AtW hehe har ikke peiling egentlig... Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 Det kan nok av og til være lurt å ta et steg tilbake og ikke la seg irritere av alle små (og litt større) mangler og feil. Likevel er det ikke nødvendigvis noen motsetning mellom å klage over ting en ønsker skulle være endret, og samtidig evne å nyte spillet for hva det er. Jeg merker ihvertfall med meg selv at mange av mine innlegg ender opp med å nevne det som er feil mer enn det jeg synes er riktig. Jeg gidder sjelden å skrive et utelukkende positivt innlegg om et spill, men er det noe jeg irriterer meg over kan jeg ofte slenge inn en litt sur kommentar. Det kan gi et skjevt inntrykk som ikke alltid gir et godt bilde av min faktiske opplevelse av spillet. Dessuten har det blitt slik at mange utviklere/utgivere fikser og trikser og ikke er ærlige i markedsføring, og forbrukeren sitter igjen med følelsen av å ha blitt lurt. Eventuelt at utvikleren har fjernet eller utelatt elementer som det virker helt meningsløst og ikke ha med i spillet. Elementer en modder ofte kan få på plass i løpet av en dag eller to. Jeg ser ikke helt poenget med å holde kjeft om slike ting...men igjen, selv om folk klager betyr ikke det at de når alt er sagt, ikke også nyter spillet. Tingen er at det er positiv klaging. Om vi unnlater å poengtere at dårlige elementer ved spillet ødelegger opplevelsen så blir det aldri gjort noe med. Hadde ingen klaget eller krevet refund på Batman: AK så ville det aldri bli trukket tilbake fra salg og fikset. Vi er forbrukere og forbrukere må si i fra når noe ikke fungerer som det skal. Det er ikke akseptabelt at et spill slippes 6 måneder for tidlig. Da burde heller utgiver gi utvikler noen måneder til å finpusse spillet. Jeg ønsker ikke å betale for et spill som kun er 90% ferdig ved lansering. Det ønsker sikkert ingen andre å gjøre heller. Fordi vi klager så mye som vi gjør så ser vi en positiv endring i markedet. Det virker som om flere og flere utgivere venter med å utgi lanseringsdato inntil spillet faktisk er klar for den datoen de har satt. Dette er en ekstremt positiv utvikling og vil bedre forholdet forbruker har til utgiver. Vi kan nå begynne å stole på at utgiver faktisk leverer et solid spill som er 99-100% ferdig på lanseringsdato. Grunnen til at det har hvert så lett for utgivere å gi ut halvferdige spill er fordi forhåndskjøp har eksistert. Alt for mange kjøper et spill på forhånd uten å vite om spillet vil levere. Dette gjør at utgiver har tjent inn igjen alle kostnader som utviklingen utførte før selve spillet er lansert. Noe som betyr at de kan begynne å bruke mindre penger på utviklingen og gi ut spillet tidligere enn det burde. Det er dette som fører til at spill slippes i 90% ferdighet istedenfor å ferdigstillet 100%. Jeg mener klaging er en ekstremt viktig del av en forbrukers hverdag. Her har det ikke noe å si om du er en spiller som opplever spillglede uansett kvalitet. Det er viktig at du bryr deg om markedet og din posisjon som forbruker. Batman: AK er et EKSTREMT godt eksempel på et spill der utgiver ga totalt faen i PC utgivelsen etter at forhåndskjøpene betalte for prosessen. 1 Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 Tingen er at det er positiv klaging. Om vi unnlater å poengtere at dårlige elementer ved spillet ødelegger opplevelsen så blir det aldri gjort noe med... ...Jeg mener klaging er en ekstremt viktig del av en forbrukers hverdag. Her har det ikke noe å si om du er en spiller som opplever spillglede uansett kvalitet. Det er viktig at du bryr deg om markedet og din posisjon som forbruker. Batman: AK er et EKSTREMT godt eksempel på et spill der utgiver ga totalt faen i PC utgivelsen etter at forhåndskjøpene betalte for prosessen. Og jeg har heller aldri vært uenig i noe av det du skriver her (hele innlegget ditt). Som jeg skrev, "Jeg ser ikke helt poenget med å holde kjeft om slike ting". Altså mener jeg at det er helt legitimt å klage når utvikler/utgiver gjør noe som åpenbart er kritikkverdig, slik som å lansere utferdige spill eller lyve i markedsføringen. Samtidig må ikke trådstarter og andre meningsfeller tro at bare fordi det er mye klaging og frustrasjon over et spill, så betyr det at spillgleden har forsvunnet. Selvsagt, noen ganger er spillet så uferdig eller skuffende at en ikke greier å spille det, men ofte tror jeg mange kan gå på et forum/kommentarfelt å gi spillet så busta fyker, for så å gå tilbake til konsollen/PC-en å ha en god spillopplevelse, tross alt. Kritikk har en tendens til å komme frem tydeligere enn positive opplevelser. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 (endret) ja og du er en del av det, hadde vært flott å diskutert ett spill engang hvor man ikke snakket om alt det tekniske mambojamo greiene som er bare tull å snakke om. har ikke sagt at spill er spill. jeg har ikke ett så trangsynt syn på spill som deg, av en merkelig grunn er f.eks witcher 3 like bra på xbox som ps4 samme med destiny og det har ingenting med oppløsning eller fps å gjøre. til slutt har det tekniske lite å si for å nyte ett spill, tror du virkelig alle har en monster PC eller en 1080p tv? eller alle har ett musikkanlegg til 100.000kr for å få mest ut av lyden? for å si det på en annen måte, Jarlsberg smaker ikke best fordi den er større i areal eller er tykkere enn de andre, eller en hund er ikke bedre fordi den er større med mer hår. men det er hvordan hunder er og hvordan jarsberg smaker. uansett så gidder jeg ikke å ta den diskusjonen med deg igjen Nå er det jo slik det er ofte entusiaster som dras til forum som dette. Om en ikke liker spill diskusjoner som også har fokus på det tekniske så burde en for det første la vær å kommentere nedsettende kommentarer til dem som bryr seg om det. Og for det andre så burde en fokusere mer på tråder i konsoll seksjonen av forumet. Der er det mye mindre teknisk diskusjon. Når du og andre skriver som dere gjør at det er bare tull å skrive om tekniske aspekter med spill og at 30/60fps og oppløsning etc etc har ingenting av betydning når en spiller. Så må en regne med reaksjoner fra mennesker som har en bredere interesse for denne hobbyen. Jeg tror ikke alle har en dyr PC eller et dyrt musikkanlegg. Det er derfor det kan være lurt for dem av dere som bare har konsoll om å styre unna diskusjoner som ikke gjelder for dere. Akkurat som det er irriterende for konsoll brukere å lese alt dette tekniske mambojamo greiene som du kaller det. Så er det like irriterende når brukere som ikke har et snev av teknisk innsikt lager dårlig stemning blant dem som faktisk har det. Og som synes det er gøy og interessant å diskutere slikt. Endret 26. juni 2015 av LarZen 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå