Rinovag Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Hei, jeg ble målt 96 i en 60 sone akkorat når jeg tok forbikjøring. Var tørt og flott vær, oversiktelig strekning og i 20:23 tiden en torsdag kveld. Jeg har ingen prikker på førerkortet fra før, men er i prøve tiden da jeg hadde hat lappen i 8 måneder. Er eletriker lærling og behøver lappen for å komme meg til og fra jobb da jeg bor på en plass hvor buss bare er lagt om til og fra skole ( bare i skoletider). Dette nevnte jeg også til politi og han skrev dette ned i komentarfelt. Forklarte til politi at jeg kjørte forbi pga han satt på tlf og tente røyk og derfor lå i 30-40, men han gasset på når han så at jeg kom vedsiden. Jeg la meg flat og samtykket der og da pga ville ha rabatten. Brevet jeg fikk fra politiet står det i grunnlag for førerkorbeslag: Siktete valgte å kjøre 96 i 60 sone selv om han var klar over fartsgrensen der. Føler ikke jurist har tatt med verken rabatt, føre/veistreking, 0 prikker eller klokkeslett. Jeg lurte på om noen ville dele sin mening om saken og hva dere selv syntes jeg burde fått, også om noen vett hvor man kan hendvende seg for å evt søke om mindre tid uten lappen. Hjelper det evt å få bedrift til å søke om mindre tid pga jobb? Takker så meget for svar! 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 I 60-sonen ryker lappen om du ligger over 25 km/t over fartsgrensen. Og når du er i prøvetiden er prikkbelastningen hardere. Så ja, det er synd. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) Surt det pølsa, 96 overdrevet fort for å kjøre forbi i en 60 sone. Hvis bilen du skulle kjøre forbi gasset på veldig så skal du vike og legge deg bak igjen, spesiellt hvis han gasset på til over 60. Det kan virke uretferdig og strengt, men i forhold til det du forklarer så var det din skyld og uforsvarlig kjøring. Det er en grunn til at vi har fartsgrenser og regler https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2 "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret." Der har du grunnen til at du mista lappen! + det at du kjørte altfor fort @stigfjel; Nei, det er ikke synd (på ham). Endret 25. juni 2015 av Dante's Inferno 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) Hmmm, rart de ikke nevner at det skjedde under en forbikjøring. Mulig reglene er endret, men da jeg ble tatt under en forbikjøring i 80 sone, så trakk de vekk 10km/t pga det - det reddet kortet akkurat, da jeg da var 1km/t unna å miste lappen. Edit: skjedde for mange år siden btw Endret 25. juni 2015 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) 10 km/t fratrekk i denne situasjonen ville uansett ikke være nok til å unngå tap av førerrett. 26 km/t over grensa fører til tap når fartsgrensen er 60 km/t eller lavere. Endret 25. juni 2015 av Llandari 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Lovdata, tap av førerrett. Og nei, man får ikke fratrekk fordi det skjedde i en forbikjøring. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 lett å være etterpåklok, går fort opp i fart når man skal forbi. Fakta er nok at det ikke lønner seg å samarbeide med politiet, det anbefales å ikke godta beslag da dette kan få fortgang i sakgsbehandlingen, dog ser det ut som din allerede er behandlet. Skriv fra jobb hjelper ikke, det skal ekstremt mye til for at man får redusert straffen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 En forbikjøring er tryggere jo kortere tid man ligger i motgående kjørefelt. Maks tillatte hastighet er således med på skape farligere forbikjøringer enn nødvendig, ironisk nok. Dog er vel forbikjøringer generelt, mht sikkerhet, regnet som reine galskapen nå for tiden. Uansett, ved noe nær 100 i 60 sone skal mange være i veldig godt humør for at en skal unngå kjørestopp som en av følgene. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Forklarte til politi at jeg kjørte forbi pga han satt på tlf og tente røyk og derfor lå i 30-40, men han gasset på når han så at jeg kom vedsiden. Jeg la meg flat og samtykket der og da pga ville ha rabatten. Må ikke kjøre i 96km/h for å kjøre forbi en som ligger i 40km/h. 4 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Lovdata, tap av førerrett. Og nei, man får ikke fratrekk fordi det skjedde i en forbikjøring. Nå er det GP 4027 politiet forholder seg til. Den ligger vedlagt her, og er uenig med deg. GP 4027 versjon februar 2013.pdf 2 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 @stigfjel; Nei, det er ikke synd (på ham). Kunne uttrykt meg klarere der. Synd, som i "synd, trist,leit" sagt litt kort... 1 Lenke til kommentar
valentino Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Lovdata, tap av førerrett. Og nei, man får ikke fratrekk fordi det skjedde i en forbikjøring. Er du helt sikker på den konklusjonen? Sitat fra forskriften du selv lenker til: Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring, vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20-30%). Dette gjelder ikke når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring, eller den motorvogn som ble forbikjørt holdt høyere hastighet enn tillatt. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Ikke noe vondt ment mot deg som person, men jeg synes det er flott at du mistet lappen. Helt hull i hodet å kjøre så fort i en 60-sone. Anonymous poster hash: ef48e...c08 5 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Er du helt sikker på den konklusjonen? Sitat fra forskriften du selv lenker til: Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring, vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20-30%). Dette gjelder ikke når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring, eller den motorvogn som ble forbikjørt holdt høyere hastighet enn tillatt. Den hadde jeg ikke fått med meg nei... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) Det er en grunn til at unge menn kommer veldig dårlig ut på ulykkesstatistikkene. De gjør en del umodne valg i trafikken. Dette var et av de. Se det fra den lyse siden: du slipper å utsette deg for unødvendig høy risiko som følge av umodenhet i tida framover. Når du får lappen tilbake har du sikkert lært både av bitter erfaring og litt mer alder hvordan man skal kjøre. Sikkert unødvendig å si det, men du burde avbrutt forbikjøringen når bilen foran økte hastigheten mot maksimal lovlig hastighet. Da har han tatt poenget om saktekjøringen og dere kunne begge kjørt i lovlig hastighet videre, du bak han. Tiltman: Det er ikke sånn at høyere forbikjøringshastighet er ensidig tryggere. Risikoen øker samtidig på grunn av økt hastighet på samme måte som risikoen øker ved økt hastighet også når man ikke er i en forbikjøringssituasjon. I tillegg vil økt hastighetsdifferanse mellom de to bilene øke risikoen for at de treffer hverandre hvis en av de skulle finne på et krumspring, det kommer en elg/katt over veien eller noe annet uforutsett skulle gjøre noe med den ellers stabile kjøringen. Forbikjøring bør kun gjøres dersom bilen foran holder vesentlig lavere hastighet enn fartsgrensa og dersom forbikjøringsstrekningen er lang nok til å foreta forbikjøringen uten å kjøre vesentlig fortere enn fartsgrensa. Ja, det er dessverre mange galskap-forbikjøringer om sommeren. Etter at bilkameraer har dukket opp dokumenteres galskapen ofte i lokalpressen. Endret 25. juni 2015 av Simen1 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Etter tapsforskrifta så skal hastigheiter mellom 95 og 100 km/t i 60 sone før til 6-8 måneders tap av førarretten. Med forbehold om at politiet er enig i at forbikjøyringa ellers var aktsom så kan du få 20-30% fråtrekk frå tapstida, med andre ord så kan du sleppe unna med 2 måneders tapstid. Med så kort tapstid så rekner eg med at du klarer å finne ei ordning i forhold til jobb då du kan ta ut ferie i store delar av denne perioda, og at du heilt sikkert kan bruke buss eller taxi for å komme deg på jobb dei siste dagane sjølv om dette sjølvsagt er både upraktisk og dyrt. På generelt grunnlag vil eg derfor anbefale at du samtykker til førarkortbeslag slik at du kan starte å la tapsperioda telle alt frå no. Dersom du ikkje samtykker så risikerer du at du at tapsperioda ikkje blir tellande før til høsten når fellesferien er ferdig. Det er også mulig å søke politimesteren om ytterlagare reduksjon av tapstida. Her må du vise til at det foreligger særlige omstendigheiter, vanligast då i form av at førarkortbeslaget får særlig store følger. Her kan attest frå arbeidsgivar være med å hjelpe som begrunnelse i søknaden, men vanligvis så godtar ein stort sett berre begrunnelser der ditt tap av førarkortet får store konsekvensar for tredjepersjon. Her er typiske eksempel dersom du har barn som ikkje vil komme seg til skule eller barnehage i tapsperioda pga. at du bur langt vekke frå kollektivtilbud, at du må kjøyre ein nær slektning til jamnleg behandling ved sjukehus (typisk strålebehandling), eller liknande grunnar der andre enn deg sjølv blir skadelidande. Det finnes nokre få eksempel på at ein har gått nedkorta tapstid fordi tapet av førarkortet får særlig store ringvirkningar på den personlege økonomien, men i all hovedsak blir du avspist med at det skulle du tenkt på før du kasta vekk sertifikatet på tullete kjøyring. Det skadar uansett ikkje å søke, det værste som skjer at du får avslag. Det viktigaste å legge vekt på ved ein slik søknad er at du tar innover deg at denne handlinga var unødvendig, og at du viser til at tapet av førarretten gjer at du ikkje får fullført utdanninga, noke som igjen betyr at tapet av førarretten akkurat no råkar deg langt hardare enn det villeg gjort dersom dette skjedde etter lærlingtida. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) Tiltman: Det er ikke sånn at høyere forbikjøringshastighet er ensidig tryggere. Risikoen øker samtidig på grunn av økt hastighet på samme måte som risikoen øker ved økt hastighet også når man ikke er i en forbikjøringssituasjon. I tillegg vil økt hastighetsdifferanse mellom de to bilene øke risikoen for at de treffer hverandre hvis en av de skulle finne på et krumspring, det kommer en elg/katt over veien eller noe annet uforutsett skulle gjøre noe med den ellers stabile kjøringen. Forbikjøring bør kun gjøres dersom bilen foran holder vesentlig lavere hastighet enn fartsgrensa og dersom forbikjøringsstrekningen er lang nok til å foreta forbikjøringen uten å kjøre vesentlig fortere enn fartsgrensa. Grunnen til at man skal sakke farten når man blir forbikjørt er for å minimere tiden et kjøretøy befinner seg i feil kjørefelt. Jo kortere kjøretøyet er der jo bedre er det, generelt sett. Selvfølgelig kan alt overdrives, kommer en opp i for høy hastighet etter forholdene blir det farlig uansett, forbikjøring eller ei. Forhold som trafikktetthet, veikvalitet, kjøretøy, vær, føre og sikt spiller inn. 50km/t kan godt være en farlig hastighet i en 80 sone (og 120 ansees for trygt på et annet tidspunkt). Dette er imidlertid et sidesprang og har lite med saken til TS å gjøre. Regelverket gir grunn til å ta fra ham kjøretillatelsen. Eventuelle vurderinger om hvorvidt forbikjøringen som ble foretatt var å regne som trygg eller ikke vet vi lite om, ikke er det relevant heller. Endret 25. juni 2015 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 Dette er imidlertid et sidesprang og har lite med saken til TS å gjøre. Regelverket gir grunn til å ta fra ham kjøretillatelsen. Eventuelle vurderinger om hvorvidt forbikjøringen som ble foretatt var å regne som trygg eller ikke vet vi lite om, ikke er det relevant heller. Det er relevant i forhold til om TS får frådrag på tapstida eller ikkje, eller dersom forholda blir vurdert som skjerpande slik at tapsperioda blir lenger. Dette har vi sjølvsagt ikkje noke godt grunnlag for å vurdere, men dersom TS sin beskrivelse av situasjonen stemmer så burde faktorane ligge til rette for ei kort tapstid. Dersom vegen var oversiktlig i heile forbikjøyringsstrekkninga (sikt heile vegen og ingen på-/avkjørsler) og kjøyreforholda ellers var gode så vil nok trådstarter vinne fram med at forbikjøyringa var aktsom til tross for at hastigheita var for høg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 (endret) Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring, vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20-30%). Dette gjelder ikke når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring, eller den motorvogn som ble forbikjørt holdt høyere hastighet enn tillatt. Litt gjetning fra min side: Jeg tviler på at hele 96 km/t (etter fratrekk av usikkerhetsmarginer) i 60-sonen vil telle som "ellers aktsom forbikjøring". Det er ganske mye over det man trenger for å kjøre forbi en som kjører i eller under lovlig hastighet og man samtidig har en egnet strekning å kjøre forbi på. Jeg tviler altså på at han får 20-30% fradrag på tapstida. Hvis politiet er uenig med meg her vil 6-8 måneder minus 20-30% bli 4,2 - 6,4 måneder. Jeg regner med det rundes av til en hel måned innenfor intervallet. Altså 5 eller 6 måneder, mest sannsynlig 6 måneder siden det er et "rundt" tall. Er han uheldig blir det sannsynligvis 8 måneder uten fratrekk. Med maks flaks gir de maks rabatt og runder ned til utenfor intervallet, altså 4 mnd. </gjetninger> Endret 26. juni 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 96 i 60-sona er uforsvarlig uansett hva grunnen din er.... du er ikke klar for å ha førerkort enda. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå