Wartortle Skrevet 25. juni 2015 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2015 Hei, o vakre og begavede datakyndige mennesker. Jeg fikk det for meg at jeg skulle installere Windows 10 insider preview på min PC fra 2007. Lite viste jeg at det skulle bli en av de mest frustrerende idéene hittil i mitt liv. Specs (fra hukommelsen): MSI P31 neo Intel Core2Duo E6750 4GB RAM 500GB Samsung spinpoint HDD Nvidia GTX 460 Kom levert med Windows Vista, men fikk Window 7-lisens (64bit) ifm. universitetet. Først hadde jeg problemer med selve installasjonen av W10. Både da jeg startet fra minnepenn og DVD frøs skjermen allerede ved windows-logoen, inntil PCen omsider slo seg av av seg selv. Som en workaround installerte jeg en andre utgave av W7 (i tillegg til den jeg allerede brukte til daglig) på en ny partisjon, og startet oppdateringsprosessen til W10 fra denne. Installeringen gikk tilsynelatende fint, inntil maskinen ville restartes. Det var site gang jeg så maskinen klare å laste noen versjon av windows. Min gamle (første) W7-installasjon vil ikke lenger starte. Prøver jeg å boote normalt fryser den på ”starting windows”, og forsøker jeg å starte safe mode fryser den på en av disse to (skråstrekene skal være motsatt vei, men sitter på en mac som jeg ikke aner hvordan man bruker): Loaded:/windows/system32/drivers/aswRvrt.sys eller Loaded:/windows/system32/drivers/disk.sys Mitt eneste mål (som jeg nå har kastet bort en ukes fritid i forsøk på å nå) er å klare å starte opp igjen W7, som jeg hadde installert på maskinen forut for prosjektet med å installere W10. I feilsøkingen har jeg tydd til ulisensierte versjoner av Windows med god samvittighet. Dere får felle deres moralske dommer annensteds. Her er hva jeg har forsøkt, uten hell: -Boot repair fra W7 64bit installasjonsdisk. Finner ingen feil. -Installere W7 32bit. Installasjonen er vellykket, men PCen fryser på ”starting windows”. Den gamle W7-installasjonen oppdages, men vil ikke starte. -Installere W8.1 64bit. Samme resultater som ovenfor. -Boot repair av ovennevnte W8-installasjon. Finner ingen feil. -Installere linux. Elementary OS Freya installeres, og kjører, helt uten problemer. W7-innstallasjonen vil imidlertid heller ikke starte fra GRUB. Forsøkt å kjøre Boot-repair fra eOS, men heller ikke etter dette vil W7 starte. Jeg har lest litt omkring på internett, og uttrykkene GPT, MBR, UEFI og Legacy dukker stadig opp. Jeg har nyeste versjon av BIOS for mitt hovedkort, men det er ingen valg av SATA-modus(?) i menyene. Hvis noen her har noen anelse om hva som skal til for å få liv i W7-installasjonen igjen, ville jeg blitt veldig takknemlig! Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. juni 2015 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2015 men det er ingen valg av SATA-modus(?) i menyene. Har du valg av kompatibel? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 25. juni 2015 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2015 Du kan jo prøve og reparere MBR da det antagelig er den som er fucked. http://www.howtogeek.com/howto/32523/how-to-manually-repair-windows-7-boot-loader-problems/ 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. juni 2015 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2015 Loaded:/windows/system32/drivers/aswRvrt.sys Avast anti-virus?? -Installere W7 32bit. Installasjonen er vellykket, men PCen fryser på ”starting windows”. Den gamle W7-installasjonen oppdages, men vil ikke starte. Slettet/formaterte du partisjonen først? 1 Lenke til kommentar
Wartortle Skrevet 25. juni 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) Jarmo: -Har bladd gjennom alt av BIOS-instillinger, men ordene UEFI og legacy er ikke nevnt i noen av dem. Kan ordne bilder av alt som er i BIOS om det er til hjelp.-Ja, hadde avast antivirus installert.-Ved hver installasjon både formaterte jeg partisjonen, for deretter å slette den og lage ny. Har forsøkt å installere på ulike partisjoner også. Nå er stort sett hele disken min - bortsett fra min gamle W7-installasjon og eOS (som jeg kjører nå) - "unallocated space".vidarkri: Mange takk, men det hjalp dessverre ikke Endret 25. juni 2015 av takeru Lenke til kommentar
Sebstern Skrevet 25. juni 2015 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2015 Prøv: Ta ut harddisken, boot fra minnepenn. Formater så harddisken og reinstaller på harddisken. Om ikke du har gjort det da Lenke til kommentar
Wartortle Skrevet 25. juni 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) Prøv: Ta ut harddisken, boot fra minnepenn. Formater så harddisken og reinstaller på harddisken. Om ikke du har gjort det da Å boote fra minnepenn går fint selv med harddisken i. Har formatert så godt som alt unntatt partisjonen med W7-installasjonen min. Målet mitt er å få startet denne opp igjen, så jeg vil helst unngå å formatere resten av den. Siden elementary OS både installeres og kjører fint, tenker jeg at det ikke er noe galt med selve disken. Endret 25. juni 2015 av takeru Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. juni 2015 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2015 Win7-oppgradering til win7 eller clean-install av win 7 du hadde første gang? (vista->win7) Lenke til kommentar
Wartortle Skrevet 25. juni 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. juni 2015 Win7-oppgradering til Vista eller clean-install av win 7 du hadde første gang? (vista->win7) Clean install på ny, blank harddisk. Disken med vista ble tatt ut av maskinen for årevis siden. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. juni 2015 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2015 Har du samme win7 media liggende, iso elns? Lenke til kommentar
Wartortle Skrevet 25. juni 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. juni 2015 Har du samme win7 media liggende/iso elns? Har isoen, ja. La den over på en minnepenn for å prøve boot repair, men som nevnt hjalp det ikke. Har ikke forsøkt å reinstallere denne på ny partisjon siden jeg frykter å tukle til lisensen på originalinstallasjonen. Ser ingen grunn til hvorfor det skulle gå uansett når alle forsøkene på å installere andre versjoner av windows har mislyktes :S Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. juni 2015 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2015 Har du tilgang til en ekstra disk? Da kan du kjøre full install på den. Og se hva som skjer.. Har ikke forsøkt å reinstallere denne på ny partisjon siden jeg frykter å tukle til lisensen på originalinstallasjonen. Dette har jeg gjørt ørtenhundre ganger for å testa maskiner og HW. Dog ikke til permanent bruk da. 1 Lenke til kommentar
Wartortle Skrevet 25. juni 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. juni 2015 Har du tilgang til en ekstra disk? Da kan du kjøre full install på den. Og se hva som skjer.. Kun eksterne, dessverre. Har en skikkelig maskin stående et annet sted i landet, men av ulike grunner får jeg ikke se den før om et halvt år, hvilket er grunnen til at jeg er tilbake på denne gamle maskinine. Synes ikke denne maskinen er verdt å bruke penger på, så å kjøpe ny disk (SSD i så fall) er en siste nødløsning for meg. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. juni 2015 Rapporter Del Skrevet 25. juni 2015 Ellers så er jeg noe skeptisk til Win10 på Vista-maskiner, har ikke testet ennå men men.. Lenke til kommentar
Wartortle Skrevet 25. juni 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. juni 2015 Ellers så er jeg noe skeptisk til Win10 på Vista-maskiner, har ikke testet ennå men men.. Etter denne erfaringen er det ikke noe jeg vil anbefale, hehe. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 26. juni 2015 Rapporter Del Skrevet 26. juni 2015 Man bruker da heller aldri en uferdig Windows versjon på en produksjons pc, som man ikke har tid til å kunnskaper om å ev. måtte rydde opp i etter feilet installasjon eller feil på Win10 underveis. Står jo også klart når man laster ned Preview versjonen fra Insider programmet. Vet at mange gjør det, men du ber jo om trøbbel. (slik som du nå har opplevd). Neste gang, vent til Windows er ferdig eller kjør det på en virtuell pc eller en pc du ikke trenger. 1 Lenke til kommentar
Netflis Skrevet 26. juni 2015 Rapporter Del Skrevet 26. juni 2015 Glad jeg så dette! Har en gammel LG laptop fra 07/08 som jeg hadde tenkt å legge Windows Build 10130, men nå venter jeg på ferdig versjonen! Blir ikke LG vis det samme skjer på min laptop. 1 Lenke til kommentar
Wartortle Skrevet 26. juni 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. juni 2015 Man bruker da heller aldri en uferdig Windows versjon på en produksjons pc, som man ikke har tid til å kunnskaper om å ev. måtte rydde opp i etter feilet installasjon eller feil på Win10 underveis. Står jo også klart når man laster ned Preview versjonen fra Insider programmet. Vet at mange gjør det, men du ber jo om trøbbel. (slik som du nå har opplevd). Neste gang, vent til Windows er ferdig eller kjør det på en virtuell pc eller en pc du ikke trenger. Jeg er selvfølgelig klar over at W10 er uferdig, men at forsøk på å installere det skulle gi slike ringvirkninger som jeg opplever, kunne ikke forutsees. Jeg har distrohoppet og multibootet så lenge jeg kan huske, og har aldri vært borti et problem som ikke lar seg løse med å slette partisjonen og installere operativsystemet på nytt. Lenke til kommentar
Wartortle Skrevet 28. juni 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. juni 2015 Jeg gir opp denne disken, men skulle gjerne likt å vite - om jeg nå kjøper ny disk, risikerer jeg at oppstartsproblemene vedvarer? Eller kan jeg være sikker på at det er disken som er problemet, og at problemene stopper når jeg plugger den ut? Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 28. juni 2015 Rapporter Del Skrevet 28. juni 2015 Det kan være mulig at det vil fungere med den gamle harddisken dersom du tar den ut av den opprinnelige datamaskinen og kobler den til en andre datamaskin med sånn USB/SATA adapter. Da får du tatt en kopi av personlige filer og du kan formatere harddisken fullstendig ved hjelp av den andre datamaskinen. Når det er gjort så kan du sette den gamle harddisken tilbake i den opprinnelige datamaskinen, og forsøke å re-installere Windows 10 på nytt. Dette burde gå helt fint fordi ny Windows 10 installasjon vil ikke finne spor av gammel Windows 7 installasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå