Gå til innhold

Regjeringen vil gjøre det enklere å bytte kjønn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mr. M: Du har nok et poeng med dette med kjønnsskifteoperasjoner. Forstår jeg deg riktig, så er kjønnsskifteoperasjoner problematisk ettersom det er et resultat av press fra samfunnet til å passe inn i en av to bokser, og at de som ikke passer fint inn i en av dem opplever skam og selvhat fordi samfunnet har fortalt ham/henne/hen at det ikke er riktig å være slik. Altså, årsaken til at folk skifter kjønn er det samfunnsstrukturene som står for, det er ikke noe folk ville valgt selv.

Det tror jeg er et ofte besøkt tema. Problemet er at det motsatte - å nekte kjønnsskifteoperasjon - også blir like undertrykkende, for også i dette tilfellet så gir vi en oppskrift på hvordan folk bør være, og lukker øynene for tilfeller der kjønnsskifteoperasjon kanskje er fornuftig likevel. Så hva skal man gjøre? Det er skikkelig vanskelig å føre politikk over folks identiteter.

Lenke til kommentar

Er der ingen i løpet av 3 sider som har fått med seg hovedpoenget her?

Før var det slik at for å få lov til å skifte juridisk kjønn så måtte man sterilisere seg (fjerne testikler eller eggstokker) som en del av det kjønnsbekreftende inngrepet. Man måtte dermed velge mellom det å kunne bære frem barn eller å bli anerkjent av offentlige instanser som det kjønn man identifiserer seg med.

At tvungen sterilisering nå foreslås avskaffet burde ikke resultere i noe som helst annet enn spretting av champagne, etter min mening.

Endret av henrikwl
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er der ingen i løpet av 3 sider som har fått med seg hovedpoenget her?

Før var det slik at for å få lov til å skifte juridisk kjønn så måtte man sterilisere seg (fjerne testikler eller eggstokker) som en del av det kjønnsbekreftende inngrepet. Man måtte dermed velge mellom det å kunne bære frem barn eller å bli anerkjent av offentlige instanser som det kjønn man identifiserer seg med.

At tvungen sterilisering nå foreslås avskaffet burde ikke resultere i noe som helst annet enn spretting av champagne, etter min mening.

Det er lettere å skifte kjønn. Slik at det blir lettere å adoptere barn og bli gift.

Jepp! Folk har forstått, men det hindrer ikke mennesker i å utføre kjønnskifte for det :)

Men i dagens homoparade møtte nesten alle opp bortsett fra Kirken. Det var skuffende at kirken ikke møtte opp i paraden. Kirken må nå innse at tiden for forandret seg og de lever i en moderne verden nå.

Politi, idretten, politikere, forsvar, og mange mange flere møtte opp. Ser ikke kirken noen steder og det var utrolig skuffende. http://www.abcnyheter.no/nyheter/2015/06/27/194408216/sus-i-serken-pa-oslo-pride

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Slik jeg kan se det, vil man frafalle alle krav om medisinske vurderinger og inngrep, deriblant sterilisering (og det er helt riktig at man bør sprette champagnen over at dette menneskerettsstridige kravet opphører).

Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men med nye loven kan jo ALLE bytte kjønn, selv om det evt. bare er tøys. Det koster liksom ingen ting, ikke engang en samtale hos psykolog/lege.

Bytte kjønnet som står i papirene, ja. Selv om enkelte finner det fornuftig betviler jeg at folk flest kommer løpende til skrankene.

Ser ut som en lysende fremtid for mannelige idrettsutøvere ihvertfall. Bytt kjønn juridisk, delta i konkuranser mot kvinner på elitenivå, knus dem, også håv inn premie og sponsor pengene.

Lenke til kommentar

Ser ut som en lysende fremtid for mannelige idrettsutøvere ihvertfall. Bytt kjønn juridisk, delta i konkuranser mot kvinner på elitenivå, knus dem, også håv inn premie og sponsor pengene.

Tror du oppriktig dette blir en issue eller er dette bare en flåsekommentar?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan sikkert fort bli et problem! Kommer vel an på hvilken løsning man kommer frem til. Jeg aner ikke problemstillingene rundt dette men jeg synes det er riktig at dette burde løses på det nivået. Kanskje det allerede finnes en god del forklaringer på hvorfor dagens praksis i idretten ikke anses som umoralsk eller diskriminerende. Mitt poeng er i hvert fall at staten ikke burde la være å endre problematiske lover, kun fordi det er upraktisk for idretten.

Lenke til kommentar

Problemstillingen er meningsløs.

Ens kjønn og kjønnsidentitet er ganske dyptliggende, og grunnen til at dette overhodet er et tema er det faktum at det finnes en folkegruppe som opplever store problemer knyttet til det at juridisk kjønn ikke samsvarer med kjønnsidentitet. Underforstått er juridisk kjønn ikke en bagatellmessig greie.

At noen klarer å få for seg at det plutselig skal bli vanlig å endre kjønn alt etter hvilken jobb man søker på er rimelig søkt.

Lenke til kommentar

Tror du oppriktig dette blir en issue eller er dette bare en flåsekommentar?

Det har jo allerede skjedd uten disse liberale reglene. Se f.eks til MMA utøveren Fallon Fox, eller en del østeuropeiske idrettsutøvere på 70 tallet.

Når man nå i tillegg ikke en gang trenger å endre seg noe som helst, men bare si at "jeg er kvinne" så vil det selvsagt skje oftere.

Lenke til kommentar

Problemstillingen er meningsløs.

Ens kjønn og kjønnsidentitet er ganske dyptliggende, og grunnen til at dette overhodet er et tema er det faktum at det finnes en folkegruppe som opplever store problemer knyttet til det at juridisk kjønn ikke samsvarer med kjønnsidentitet. Underforstått er juridisk kjønn ikke en bagatellmessig greie.

At noen klarer å få for seg at det plutselig skal bli vanlig å endre kjønn alt etter hvilken jobb man søker på er rimelig søkt.

Hvis man virkelig ønsker å skifte kjønn hva er da problemet med lovgivningen slik den er i dag?

Lenke til kommentar

Hvis man virkelig ønsker å skifte kjønn hva er da problemet med lovgivningen slik den er i dag?

Hvis du med "i dag" mener før endringene ble gjort, så er problemet at man stiller krav til at folk får gjort alvorlige kirurgiske inngrep som blant annet er kastrerende og erstatter fullt fungerende kjønnsorganer med menneskeskapte varianter som ikke fungerer like godt eller ser like ut. Det er mange transkjønnede som ikke har lyst til å få utført de operasjonene, og med god grunn. Å kreve den typen kirurgiske inngrep er kjønnslemlestelse.

Problemet i idretten kan løses på en enkel måte: Hvis du noen gang har vært juridisk mann må du konkurrere som mann. Eksponering for testosteron gir fordeler, det er det ikke å komme utenom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du med "i dag" mener før endringene ble gjort, så er problemet at man stiller krav til at folk får gjort alvorlige kirurgiske inngrep som blant annet er kastrerende og erstatter fullt fungerende kjønnsorganer med menneskeskapte varianter som ikke fungerer like godt eller ser like ut. Det er mange transkjønnede som ikke har lyst til å få utført de operasjonene, og med god grunn. Å kreve den typen kirurgiske inngrep er kjønnslemlestelse.

Hvis de virkelig ønsker å bli kvinne så har de vel ingen behov for en fungerende kuk og hvis de virkelig ønsker å bli mann så har de vel ingen behov for fungerende eggstokker.

Ingen andre kvinner har jo kuk og ingen andre menn har eggstokker, så hvorfor skal transene ha det?

Den "avskrekkende effekten" med å miste det opprinnelige kjønnsorganet, legeuttalelsene og aldergrensen fungerer vel bare som et godt filter for hvor serriøs man er og hvor godt man har reflektert over det

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Ingen andre kvinner har jo kuk og ingen andre menn har eggstokker, så hvorfor skal transene ha det?

Fordi alternativet er dårlig. De fungerer bra som seksualorganer, og det har en verdi selv om de ikke er de seksualorganene de heller ville hatt. For eksempel er det umulig å få biologiske barn etter operasjonene, og sex kan bli vanskeligere.

Den "avskrekkende effekten" med å miste det opprinnelige kjønnsorganet, legeuttalelsene og aldergrensen fungerer vel bare som et godt filter for hvor serriøs man er og hvor godt man har reflektert over det

Hvorfor er det et problem? Vi trenger ingen tilsvarende lemlesting for å bytte navn, så hvorfor skal man miste helt utmerkede organer for å få bytte kjønn?

Lenke til kommentar

Det kan sikkert fort bli et problem! Kommer vel an på hvilken løsning man kommer frem til. Jeg aner ikke problemstillingene rundt dette men jeg synes det er riktig at dette burde løses på det nivået. Kanskje det allerede finnes en god del forklaringer på hvorfor dagens praksis i idretten ikke anses som umoralsk eller diskriminerende. Mitt poeng er i hvert fall at staten ikke burde la være å endre problematiske lover, kun fordi det er upraktisk for idretten.

For så vidt enig i det resonementet. Jeg tror bare vi må være forberedt på at mange også vil oppleve et slikt reglement som diskriminerende og vondt. Men et sted må man nesten sette grensen, om man vil unngå problemstillinger som den flesvik nevner. Da er jeg enig med deg i at å løse det på lavere nivå virker fornuftig.

Lenke til kommentar

Hvis de virkelig ønsker å bli kvinne så har de vel ingen behov for en fungerende kuk og hvis de virkelig ønsker å bli mann så har de vel ingen behov for fungerende eggstokker.

Ærlig talt. Hvorfor skal du sitte og bestemme hva andre mennesker har behov for? Det går jo ikke an det.
Lenke til kommentar

Vi nordmenn lider litt under en begrensning i språket. Det norske "kjønn" består i realiteten av to helt forskjellige ting: "sex", hvilket er det biologiske kjønnet; og "gender", hvilket er kjønnsidentiteten.

Det er kjønnsidentiteten som er sentral i det som her diskuteres, slik at å si "enten er man mann med penis eller dame med vagina" er omtrent likestilt med å spille på slurva - man har et enormt gap i forståelsen av emnet.

Det er også heller ikke slik at vi kun har to biologiske kjønn: mann (XY) og kvinne (XX). Det finnes diverse permutasjoner helt opp til 5 kromosomer (XXYYY, XYY, XXY, osv.), så mann/kvinne dikotomien feiler til og med på biologisk nivå.

Dette er årsaken til at jeg mener flåsete bekymringer om folk kommer til å skifte kjønn for å vinne på 100m sprinten er så hinsides mål at det ikke en gang befinner seg i samme distrikt. Det er ikke snakk om å tilrettelegge for morsomme innfall i fylla dette her; det er snakk om å gjøre det lettere for folk å leve med seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...