Mr.M Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) "Regjeringen vil la personer over 16 år skifte juridisk kjønn. Barn fra 7 til 16 år kan også få det, i samråd med foreldrene." Høring - forslag til lov om endring av juridisk kjønn https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing---forslag-til-lov-om-endring-av-juridisk-kjonn/id2423028/ Tidligere har praksisen vært at personer som har ønsket å bytte kjønn, (nytt navn, pass, folkeregister, NAV, etc.) har måttet vært innom helsetjenesten til samtale først. Og evt. foretatt kirurgisk inngrep hvis det var ønskelig. Det nye forslaget fjerner slike krav, og det er tilstrekkelig å bare si at man vil bytte. For å sette på spissen, det vil kanskje til og med komme en online-portal hvor du kan bytte kjønn selv med noen museklikk. Betyr det f.eks. at Martin Ødegaard plutselig kan bytte kjønn og spille på damefotball? Hva vil det gjøre med vårt generelle syn på kjønn over tid? Og er dette å gjøre det for enkelt? Endret 25. juni 2015 av Mr.M Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Klarer ikke å skjønne hvordan en skal kunne bytte kjønn uten kirurgiske inngrep, men noe stort problem kan jeg heller ikke se for meg at det skal være, så lenge jeg fortsatt kan aktivt ignorere hele greia. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Dette lurte jeg på også, da jeg hørte om saken. Altså; Hvilken praktisk betydning har egentlig begrepet "juridisk kjønn" for et individ ? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) "Juridisk" i den her sammenhengen er vel muligens tatt i bruk fordi man f.eks. ikke trenger foreta kirurgisk inngrep? Men i alle offisielle papirer vil personen "nå" være det nye kjønnet sitt. edit: "Juridisk kjønn er det kjønnet man får tildelt ved fødselen og som registreres i Folkeregisteret." http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse/ekspertgruppe-vil-gjoere-det-lettere-aa-bytte-kjoenn/a/23432316/ Endret 25. juni 2015 av Mr.M Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2015 Kan man bytte flere ganger? Egentlig så tror jeg det baller på seg med problemstillinger etterhvert. Har noen andre land prøvd dette konseptet? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Jegg mener er at juridisk kjønn bør samsvare med kjønnsorganet man har. Eller bør det? Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Så nå kan jeg ha sex med en gutt uten at jeg får vite dette. Gutter har ikke eggstokker. De kommer aldri til å bli jenter. Dette er skummel utvikling! Er man homo så går man og ha sex med en annen homse. Ikke skift skjønn slik at homsene kan ha sex med gutter. Æsj skummelt! Man har ikke sex med en jente. Man har sex med en kondom. Ta en titt på operasjonsvideoer fra Youtube. Legen kutter av penisen, skjærer et snitt og setter inn en elastisk kondom. Grafisk blod video av kjønnsoperasjon fra hankjønn til falsk hunkjønn. Du er blitt advart. Se på egen risiko. https://www.youtube.com/watch?v=CqwV2Og_5KM Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) ... Men i alle offisielle papirer vil personen "nå" være det nye kjønnet sitt. aha, kjønnet registrert i papirmølla altså. Ved innsjekking på flyplass, hotell, uthenting av reseptbelagt medisin, låning av bøker på biblioteket, utleie bil, i politikontroller og så videre, så havner transpersoner ofte i situasjoner som oppleves ydmykende og integritetskrenkende. jo, jo ... ser jo at det tidvis kan være kleint at fysisk presentsjon ikke stemmer overens med folks (myndighetspersoners) forventninger. Tvil om identitet kan fort bli mye mas. Endret 25. juni 2015 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) Ved innsjekking på flyplass, hotell, uthenting av reseptbelagt medisin, låning av bøker på biblioteket, utleie bil, i politikontroller og så videre, så havner transpersoner ofte i situasjoner som oppleves ydmykende og integritetskrenkende. jo, jo ... ser jo at det tidvis kan være kleint at fysisk presentsjon ikke stemmer overens med folks (myndighetspersoners) forventninger. Tvil om identitet kan fort bli mye mas. Det nye lovforslaget vil nødvendigvis ikke forandre den problemstillingen, for alle? Altså, en del som bytter juridisk kjønn etter nye loven vil kanskje ikke gjøre allverden for å forandre utseende? En annen ting, -visse land har f.eks. restriksjoner når det gjelder adopsjon til homofile par. Ser for meg en off. tjenestemann i Kina som sier til den norske tilreisende "you look like a male to me?" mens vedkommende svarer "No, i'm a women, I have documents, og så slår han norske passet i bordet som "bevis" En annen, -skal tenåringsgutter som bytter kjønn på papiret plutselig ha gym sammen med jentene? Endret 25. juni 2015 av Mr.M Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) Grafisk blod video av kjønnsoperasjon fra hankjønn til falsk hunkjønn. Du er blitt advart. Se på egen risiko. Kunne vel spart deg for å dramatisere såpass? Dette er en tråd om hva den nye loven evt. vil få for resultat i det praktiske dagliglivet.. Endret 25. juni 2015 av Mr.M Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Vel, vet dere hva. Jeg er veldig uvell med at det står white/caucasian i resiedokumentene mine, jeg vil bytte rase til black, eller hispanic. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) Det nye lovforslaget vil nødvendigvis ikke forandre den problemstillingen, for alle? Altså, en del som bytter juridisk kjønn etter nye loven vil kanskje ikke gjøre allverden for å forandre utseende?Neppe bedring for alle. Imidlertid finnes det vel en del som ser veldig ut som det kjønnet de ikke er, disse vil jo få det lettere om ID'en angir det kjønnet utseendet minner mest om. En annen ting, -visse land har f.eks. restriksjoner når det gjelder adopsjon til homofile par. Ser for meg en off. tjenestemann i Kina som sier til den norske tilreisende "you look like a male to me?" mens vedkommende svarer "No, i'm a women, I have documents, og så slår han norske passet i bordet som "bevis"Tja.. Sånt blir jo opp til det enkelte land å vurdere. En annen, -skal tenåringsgutter som bytter kjønn på papiret plutselig ha gym sammen med jentene?Her er det andre hensyn å ta enn hva en eventuellt skal påberope seg som en "rettighet". Synes jentene det er greit så er det jo det. Nekter personen å dusje sammen med guttene (det kan jo tenkes) bør man kanskje finne en løsning hvor denne får f.eks. utføre sin kroppshygiene i alene. Endret 25. juni 2015 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) Vel, vet dere hva. Jeg er veldig uvell med at det står white/caucasian i resiedokumentene mine, jeg vil bytte rase til black, eller hispanic. Tja, endrer du utseende til en black eller hispanic så lar vel det seg fikse. Det er vel litt av poenget her. Folk som ser ut som det kjønnet de ikke er (oppført med) kan ikke (frem til nå) bytte i papirmølla (de er tvunget til å bytte kjønn medisinsk først). Endret 25. juni 2015 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) Men med nye loven kan jo ALLE bytte kjønn, på papiret, selv om det evt. bare er tøys. Det koster liksom ingen ting, ikke engang en samtale hos psykolog/lege. Endret 25. juni 2015 av Mr.M Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Så nå kan jeg ha sex med en gutt uten at jeg får vite dette. ...Nå er vel hele denne regel endringen gjort for at folk skal slippe å foreta medisinsk kjønnsbytte. Så slik sett burde vel du rope hurra! Lenke til kommentar
medforuten Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Vel, vet dere hva. Jeg er veldig uvell med at det står white/caucasian i resiedokumentene mine, jeg vil bytte rase til black, eller hispanic. Tja, endrer du utseende til en black eller hispanic så lar vel det seg fikse. Det er vel litt av poenget her. Folk som ser ut som det kjønnet de ikke er (oppført med) kan ikke (frem til nå) bytte i papirmølla (de er tvunget til å bytte kjønn medisinsk først). bra regjeringen tenker på sånne viktige saker i mellomtia blir norge plyndret, innvandrere fra lite vennligsinnede kulturer velter inn og vi kan se fram imot politistat, sult og nød og kanskje borgerkrig på sikt jeg er veldig glad for at jeg ikke har barn Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Man kan pynte seg og skifte navn. Men så lenge man ikke bytter ut DNA er man fortsatt det man er født som Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Men med nye loven kan jo ALLE bytte kjønn, selv om det evt. bare er tøys. Det koster liksom ingen ting, ikke engang en samtale hos psykolog/lege.Bytte kjønnet som står i papirene, ja. Selv om enkelte finner det fornuftig betviler jeg at folk flest kommer løpende til skrankene. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2015 Bytte kjønnet som står i papirene, ja. Selv om enkelte finner det fornuftig betviler jeg at folk flest kommer løpende til skrankene. Hvis det gjør det enklere å komme inn på skoler/linjer/yrke etc. som har kjønnskvotering eller yrker, så vet man ikke? Eller vi kan få se rene stunt, der man organiserer "masse-skifte" av juridisk kjønn i en eller annen politisk protest etc. Blir spennende å følge med på Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Vel, vet dere hva. Jeg er veldig uvell med at det står white/caucasian i resiedokumentene mine, jeg vil bytte rase til black, eller hispanic.Tja, endrer du utseende til en black eller hispanic så lar vel det seg fikse. Det er vel litt av poenget her. Folk som ser ut som det kjønnet de ikke er (oppført med) kan ikke (frem til nå) bytte i papirmølla (de er tvunget til å bytte kjønn medisinsk først). bra regjeringen tenker på sånne viktige saker i mellomtia blir norge plyndret, innvandrere fra lite vennligsinnede kulturer velter inn og vi kan se fram imot politistat, sult og nød og kanskje borgerkrig på sikt jeg er veldig glad for at jeg ikke har barn Vel, ingenting kommer til å endre det vel å sitte rundt å tenke heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå