gard. Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) Hei! Har en PC stående hjemme som stort sett kun blir brukt i ferier o.l. Har ikke brukt den siden påsken, men etter at jeg kom hjem til sommeren opplever jeg at den skrur seg av selv hele tiden. Det skjer som regel 20-30 min. etter at jeg har slått den på, og det spiller ingen rolle om jeg spiller eller surfer verdensveven – den skrur seg av uansett. Og det går alltid like fint å skru den på igjen etterpå! Mistenkte først at det var strømforsyninga som var problemet, så jeg kvittet meg med min 7 år gamle Corsair TX750W og stappet inn en EVGA Supernova 750 G2 i stedet. Men fortsatt skrur PC-en seg av som den vil. Har prøvd å resette overklokkinga på CPU, men det hjalp heller ikke. Noen som har forslag til hva som kan være galt? Evt. måter jeg kan finne ut av det på? På forhånd, takk! Maskinvaren min er som følger: Intel 4770k @ 4,2GHz Asus Z87-Pro Sapphire Tri-X R9 290X (stock) Samsung 840 Pro 256GB Corsair Vengeance 8GB @ 1600MHz (+ noen flere HDD-er og et DVD-rom) (Alt er kjøpt i løpet av de siste 2 åra) – Gard Endret 27. juni 2015 av gard. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Høre ut som strømstyring. Slå av alle strømstyrings innstillingene i planen for standby og dvale (i avansert mode). Eller bytt til maximum power plan. Lenke til kommentar
gard. Skrevet 25. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2015 Det fungerte ikke (om det er strømalternativer i kontrollpanel du mener). Har for øvrig målt tiden de tre siste gangene nå, og det ser ut til den skrur seg av nesten nøyaktig 30 min etter at jeg har skrudd den på. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Om det er etter idle tid bestemt antall minutter er det naturlig å tro instillger i strøm profil. Men du sier det skjer om du bruker den også. Du har mulighet til å lete etter events i windows event viewer system og/eller application log. Jeg vill også slått av hybrid dvale og hibernate og deaktivere faststart om du har windows 8. Funker det så se om det finnes en oppdatert bios til hovedkortet ditt. Lenke til kommentar
gard. Skrevet 25. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2015 Har nyeste BIOS-versjon. Óg PC-en skrur seg av om jeg kun er inne i BIOS også – problemet ligger altså ikke i Windows. Google forteller meg at det fort kan være hovedkortet som er problemet. (Jamfør lenke og lenke.) Om ingen andre har noen gode forslag, får jeg håpe garantien fortsatt gjelder. Noen som vet hvor lenge garantien på Asus-hovedkort varer? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Ok. Rart at det går på eksakt antall minutter om det ikke er en software konfigurasjon. Kanskje loade bios defaults på nytt pluss save , og ikke velge hverken optimized med tpu, eller energi optimized med epu. Den som heter "Normal" i UEFI. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå