Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leietaker oppsigelse +/ ødelagt leilighet

Anbefalte innlegg

Heisann!

Leietakeren min sendte meg mail om oppsigelse den 04.06.2015 og utflytting 01.07.2015, i kontrakten står det 2 mnd oppsigelse. Så han har ikke overholdt det som står i kontrakten, hva kan jeg gjøre/bør jeg gjøre?

I tillegg til dette var jeg innom leiligheten og så at dem hadde knust et lite vindu og 2 vinduer hadde stort ripe/knust.

2 - 3 dører hadde ikke dørhåndtak.

Lys på soverom og bad fungerte ikke (Sikkert lyspære som må byttes).

Problemet er at jeg var så dumsnill og lot være å ta depositum. Så jeg kan heller ikke trekke fra noe.

Kan ikke ta flere kostnader da jeg har hatt og har mange regninger som må betales.

Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette, hvordan får jeg alt dette ordnet?

Tusen takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Henvis til signert avtale og bemerk at oppsigelsestiden starter 01.07 og varer ut august måned. Bemerk også at leietaker disponerer leiligheten i tidsrommet frem til og med mandag 31 august, og at husleie gjelder i hele perioden etter avtale.

Pærene er da rimelig nok å få byttet når den tid kommer. Dørhåndtakene og vinduene må leietaker få fikset før de flytter ut, evnt så blir dere enige om at du erstatter disse for leietaker regning.

Lenke til kommentar

Henvis til signert avtale og bemerk at oppsigelsestiden starter 01.07 og varer ut august måned. Bemerk også at leietaker disponerer leiligheten i tidsrommet frem til og med mandag 31 august, og at husleie gjelder i hele perioden etter avtale.

Pærene er da rimelig nok å få byttet når den tid kommer. Dørhåndtakene og vinduene må leietaker få fikset før de flytter ut, evnt så blir dere enige om at du erstatter disse for leietaker regning.

Uten depositum så må du gå nokre ekstra runder for å få pengane dersom leigetakaren ikkje vil betale frivillig.

Dokumentasjon er eit nøkkelord her, då blir det langt lettare for din del.

Jeg ville startet med å snakke med leietaker, opplys hnan om at du forventer to månedsleier da dette er i kontrakten og at han flytter ut av leiligheten i den standen den var i når han flyttet inn.

Takk for svar.

Har skrevet noe slikt at ihht. husleiekontrakt signert den xxxxx sted xxxxx, og at det er 2 mnd oppsigelsesfrist.

Samt at det har vært noen skader som jeg har nevnt i mailen. Og at jeg ønsker en befaring for å avdekke om det er flere skader på leiligheten.

Men hva kan jeg gjøre hvis han nekter å høre på? Får jeg pengene/Orden på dette? 

Har jo kontrakt. Ser også at det står at det skulle vært betalt depositum eller garanti, men som jeg aldri fikk.

Har ikke råd til dette :-/

Lenke til kommentar

Hvorfor tar du ikke depositum for å dekke skader og slik? På denne måten slipper du disse problemer og ved skader bruker du depositums pengene. Men neste gang burde du leie til NAV. Så hvis noe går galt kan du kreve at NAV dekker det :) Det er den sikreste måten å leie ut hus og leiligheter på.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Ville ikkje leigd ut til NAV, dei betalar aldri depositum, i staden tilbyr dei betalingsgaranti som det i praksis er svært vanskelig å få noke ut av.

Når det gjeld dagens situasjon så skal det ikkje være så vanskelig å få betalinga. Sjølve avtalebruddet i forhold til oppsigelsestida har du skriftlig dokumentasjon på. For skadane så bør du fotografere dei og legge fram som bevis på korleis leiligheita såg ut ved overlevering.

Men prøv å ta dette direkte med leigetakaren fyrst, så tar du saka til forliksrådet dersom du ikkje får til frivillig betaling. Om mulig så få leigetakaren til å vedgå at han/ho har forårsaka skadene og at det ikkje var slik ved innflytting.

Lenke til kommentar

Heisann!

Leietakeren min sendte meg mail om oppsigelse den 04.06.2015 og utflytting 01.07.2015, i kontrakten står det 2 mnd oppsigelse. Så han har ikke overholdt det som står i kontrakten, hva kan jeg gjøre/bør jeg gjøre?

I tillegg til dette var jeg innom leiligheten og så at dem hadde knust et lite vindu og 2 vinduer hadde stort ripe/knust.

2 - 3 dører hadde ikke dørhåndtak.

Lys på soverom og bad fungerte ikke (Sikkert lyspære som må byttes).

Problemet er at jeg var så dumsnill og lot være å ta depositum. Så jeg kan heller ikke trekke fra noe.

Kan ikke ta flere kostnader da jeg har hatt og har mange regninger som må betales.

Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette, hvordan får jeg alt dette ordnet?

Tusen takk!!

Du har virkelig skapt trøbbel for deg selv her. Depositum er en sikkerhet for din egen skyld.

Har du en skriftlig kontrakt med leieboer?

Lenke til kommentar

Hvorfor tar du ikke depositum for å dekke skader og slik? På denne måten slipper du disse problemer og ved skader bruker du depositums pengene. Men neste gang burde du leie til NAV. Så hvis noe går galt kan du kreve at NAV dekker det :) Det er den sikreste måten å leie ut hus og leiligheter på.

Har sett flere saker der dette ikke stemmer, du får ofte de aller verste samtidig som du kun får betalingsgaranti og bryåkrati tilbake.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...