Gå til innhold

Øke ordforrådet

ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ

Finn frem ordboka rett og slett! Man kan lære mange nye ord der. Det hjelper også selvsagt å lese bøker. Gjerne i varierte sjangere. Kan anbefale mange gode bøker, om det er ønskelig. :)

Lenke til kommentar

Som nevnt over er det å lese mye en god måte å øke ordforrådet (utvide ordforrådet er nok mer korrekt å si) sitt. Ord du ikke kan fra før vil til slutt absorberes dersom de går igjen. Skjønner du ikke betydningen av ordet ut i fra sammenhengen så slå det opp. Dette krever litt mer egeninnsats enn å bare kose seg med en bok, men om et bredere ordforråd er målet så må det til. 

Det med å lese ordboka er litt tørrere, men vil absolutt funke. Et tips jeg hørte en gang (mener det var Harald Eia som nevnte det en gang han var på besøk hos Radioresepsjonen) var å ha boka på do. Da har man jo 5 minutter å slå ihjel uansett (nå var det riktignok en etymologisk ordbok han siktet til, men prinsippet blir jo det samme). 

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Google norske fremmedord

Nei, det vil jeg ikke anbefale. Da står du i stor fare for å bli sett på som et innbilsk fjols som vil være bedre enn du er.

Lær deg heller uvanlige norske ord - norsk er blant de rikeste språka i Europa, regnet etter antall oppslagsord i ordbøkene.

Så det er nok å ta av.

Knut Hamsun anbefales av norske forfattere de siste 125 år, han har flere ganger så stort ordforråd som noen av de andre. At han dessuten regnes som Norges største romanforfatter gjennom tidene, er heller ingen ulempe!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Lær deg nynorsk, dersom dette er noko du ikkje føler eg komfortabel med frå før av. Personleg tykkjer eg at nynorsk inneheld eit vakrare ordforråd enn bokmål. Det eksisterer også enkelte grupper på Facebook for gamle dialektuttrykk. Sjå om du finner noko frå ditt lokalmiljø. Sjølv om det kanskje ikkje er korrekt skriftleg norsk, så er dei eldre dialektuttrykka ein viktig del av vår kulturhistorie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...