FelixKalle Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Hei, burde jeg optimalisere SSDen min eller andre disker, eller burde jeg la det være. Kan noen forklare meg hva det gjør med diskene? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Om du tenker på optimalisering som defragmentering så kan ikke dette gjøres med en SSD. På normale disker så vil det si at du flytter på blocks som ligger spredt utover harddiskplaten nærmere hverandre slik at det går raskere å finne frem, eventuelt søke. Lenke til kommentar
FelixKalle Skrevet 25. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) Om du tenker på optimalisering som defragmentering så kan ikke dette gjøres med en SSD. På normale disker så vil det si at du flytter på blocks som ligger spredt utover harddiskplaten nærmere hverandre slik at det går raskere å finne frem, eventuelt søk Ikke akkurat defragmentering. Var optimalisering jeg ville vite hva var. Hvis det er noe forskjell, da. Endret 25. juni 2015 av FelixKalle Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 På SSD så kjøres det noe som kalles Trim, https://en.wikipedia.org/wiki/Trim_%28computing%29 Denne funksjonen er innebygd i Windows, og du kan sjekke om den går ved å følge instruksjonene her, http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-hardware/how-can-i-know-if-trim-command-is-working-on/80e600c0-d2fd-41b4-801b-650e05dac350 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Mange SSD'er leveres sammen med software (e.g. Intel SSD Toolbox, Samsung Magician, etc.) som kan brukes til å sjekke tilstanden på SSD'en, oppdatere firmware, endre OS-oppsettet, osv. Noe av dette blir gjerne kalt 'Optimalisering'. Det går an å optimalisere for hastighet, pålitelighet, osv., så 'optimalisering' i seg selv sier egentlig ingen ting dersom man ikke vet hva SSD-produsenten legger i det. Når det er sagt, så risikerer du vel ingenting ved å optimalisere SSD'en ved å bruke produsentens egen software. Men det er ikke sikkert at du kommer til å merke noen forskjell i praksis. Hvis du følger en oppskrift du fant på nettet, så kan vel alt skje. Hvis du er i tvil, så la det være. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå