Gå til innhold

Utdanne meg som bilmekaniker?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg (15) begynner i 10.klasse nå til høsten, og har grublet på hva det er jeg vil utdanne meg som. Jeg har enorm interesse for alt som har med biler og gjøre. Jeg pleier å se på tv programmer som f.eks. Car SOS, Broom osv og andre ting på nettet.Jeg vet at det finnes mange felt innenfor mekaniker og ser for meg at jeg har lyst til å drive dette her med og restaurere en ny/gammel vrakebil til å være 100% kjørbar osv. Da lurer jeg på om det er noe felt for det^^ Og om det er gode penger å tjene på. Jeg vet at trivsel kommer først. En annen ting er hvilket fag jeg burde være god i/egenskaper jeg trenger for akkurat dette feltet jeg snakker om. 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo søke Teknikk og industriell produksjon første året på videregående, men gjerne søk på en skole som har et bilverksted sånn at du får allerde holde på med det da, jeg søkte på en skole som var på en måte en industrimekaniker skole der det var mest sliping og sveising, men ingen bil så søk første året på en skole som har bilverksted, så når du kommer til andre året på videregående så søker du kjøretøy :)

kan jo også ta en titt her:  http://www.vilbli.no/?Program=V.TP&Side=1.1&Kurs=V.TPTIP1----_V.TPKJT2----

Endret av Jogga123
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sats heller på elektro/elektronikk, det er fremtiden for bilindustrien, har du litt mekansik "vet" kan du lett bli ansatt som tekniker med slik bakgrunn. Det er verre å gå andre veien for å si det sånn :)

Her er jeg litt uenig, hvis man har interesse innenfor bil, så bør man satse på Teknikk- og Industriell produksjon (TIP), og ta utdanning som bilmekaniker, etter to års læretid etter endt videregående skole. Man kan i bilmekanikeryrket ta en rekke kurs innenfor elektro for å få kompetanse innen bilelektronikk :) 

Til TS, anbefaler ta yrkesfaglig bilmekanikerutdanning. Hvis du liker matte og fysikk, kan du eventuelt vurdere Ingeniør. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sats heller på elektro/elektronikk, det er fremtiden for bilindustrien, har du litt mekansik "vet" kan du lett bli ansatt som tekniker med slik bakgrunn. Det er verre å gå andre veien for å si det sånn :)

Her er jeg litt uenig, hvis man har interesse innenfor bil, så bør man satse på Teknikk- og Industriell produksjon (TIP), og ta utdanning som bilmekaniker, etter to års læretid etter endt videregående skole. Man kan i bilmekanikeryrket ta en rekke kurs innenfor elektro for å få kompetanse innen bilelektronikk :)

Til TS, anbefaler ta yrkesfaglig bilmekanikerutdanning. Hvis du liker matte og fysikk, kan du eventuelt vurdere Ingeniør.

Som sagt det er mye lettere å lære seg å skru og forståelsen for mekanikk enn å lære seg elektronikk. Har selv gått både mekanisk, elektro og automasjon. Det jeg lærte på mekanisk var ikke særlig mye, lærte det samme på automasjon egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...