Gå til innhold

Innfører straffeskatt for folk som lagrer strøm hjemme

Anbefalte innlegg

Tror nok de rødgrønne vill forkastet dette forslaget ganske fort, den privatnæring-orienterte regjeringen pr i dag derimot... Under hvilken regjering ble det norske strømmarkedet privatisert mon tro?

Dette har ikke noe med privatisering å gjøre, men forslag om avgifter på latterlige ting. Derfor hørtes det mer rødgrønt ut i mine ører.

Når det er sagt, så tror jeg ikke engang de hadde funnet på noe så dumt.

Endret av Apox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er egentlig ganske enkelt: Forslaget går ut på å innføre gebyr for de som er tilknyttet strømnettet men på grunn av egenproduksjon bruker nettet veldig lite (kun som sikkerhetsnett). Det er i mine øyne ganske rimelig, all den tid den eksisterende finansieringen av nettet er basert på at kundene kun bruker strøm levert derifra. Da blir en bruksbasert infrastrukturfinansiering rimelig. Når denne forutsetningen brister, og kundene kun har strømnettet som backup, så har man to muligheter: De som bruker infrastrukturen på den "gammeldagse" måten subsidierer de som kun vil ha den som backup, eller de som kun vil ha den som backup betaler de reelle kostnadene knyttet til drift av et infrastruktursystem som de får nytte av og eksplisitt har valgt å knytte seg til.

Dette er villedende kampanjejournalistikk fra tek.no, og folk hiver seg selvfølgelig på klagesangen.

Et gebyr på noe man ikke bruker ?

hvorfor i all verden holder det ikke at man bare betaler når man bruker strøm fra nettet ?

plassposeavgiften var en grønn avgift antagelig fra Venstre

Dessverre tok det sin tid før de forsto at denne avgiften har eksister i flere år

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Dette er egentlig ganske enkelt: Forslaget går ut på å innføre gebyr for de som er tilknyttet strømnettet men på grunn av egenproduksjon bruker nettet veldig lite (kun som sikkerhetsnett). Det er i mine øyne ganske rimelig, all den tid den eksisterende finansieringen av nettet er basert på at kundene kun bruker strøm levert derifra. Da blir en bruksbasert infrastrukturfinansiering rimelig. Når denne forutsetningen brister, og kundene kun har strømnettet som backup, så har man to muligheter: De som bruker infrastrukturen på den "gammeldagse" måten subsidierer de som kun vil ha den som backup, eller de som kun vil ha den som backup betaler de reelle kostnadene knyttet til drift av et infrastruktursystem som de får nytte av og eksplisitt har valgt å knytte seg til.

Dette er villedende kampanjejournalistikk fra tek.no, og folk hiver seg selvfølgelig på klagesangen.

hvorfor i all verden holder det ikke at man bare betaler når man bruker strøm fra nettet ?

Din "bruk" av denne infrastrukturen er selve tilkoblingen, som gir deg leveringssikkerhet. Det er bare rett og rimelig at du betaler for denne sikkerhetne. Se på det som en slags forsikring (for det er jo nettopp det det er). Poenget er at det å overhodet ha denne infrastrukturen innebærer en hel del faste kostnader som ikke nødvendigvis bør fordeles utelukkende på de som bruker den myel, for nytten av at infrastrukturen finnes er ikke en lineær funksjon av bruken.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Din "bruk" av denne infrastrukturen er selve tilkoblingen, som gir deg leveringssikkerhet. Det er bare rett og rimelig at du betaler for denne sikkerhetne. Se på det som en slags forsikring (for det er jo nettopp det det er). Poenget er at det å overhodet ha denne infrastrukturen innebærer en hel del faste kostnader som ikke nødvendigvis bør fordeles utelukkende på de som bruker den myel, for nytten av at infrastrukturen finnes er ikke en lineær funksjon av bruken.

Nå tenker du temmelig likt lisenskontoret til staten/ NRK gjør

hva nå sikkerhet eller levering har her så er det bare idioter som vil betale for tilgangen på noe kanske bruker i fremtiden

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

medforuten:

Vet ikke helt om jeg forstod på hvilken måte innlegget ditt svarte på mitt, menmen. Solcellepaneler er ganske miljøvennlige å produsere, har lang levetid, ny batteriproduksjon blir stadig mer miljøvennlig og kan i stor grad gjenvinnes, jeg synes det er bra at man i større grad tar i bruk disse. Uavhengig av hva man måtte mene om CO2, global oppvarming etc så er f.eks en kWh produsert med solceller langt mer miljøvennlig enn kullkraft pga mye lokale utslipp, pluss transport, utvinning etc av kull som på alle måter er noe man bør velge bort om muligheten byr seg :)

Lenke til kommentar

Nå tenker du temmelig likt lisenskontoret til staten/ NRK gjør

hva nå sikkerhet eller levering har her så er det bare idioter som vil betale for tilgangen på noe knaske bruker i fremtiden

Det er egentlig mer likt NAF eller VIking bilhjelp, eller forsikring på huset ditt. Ingen av delene håper du å måtte få bruk for, men du betaler likevell for å ha mulighet til å benytte det om nødvendig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da glemmer du  et viktig punkt her .

Mam må ikke være medlem i NAF eller viking for kjøre bil ( les : kjøpe  strrøm )

mem man må betale lisens for se på tv ( les kjøpe strøm).

Nei, det er mer som veiavgiften. Jeg trenger ikke ha skilter på bilen min, men om jeg skal kjøre på vei med den, så må jeg betale veiavgift på 3000kr, selv om jeg bare kjører 200km i året.

Lenke til kommentar

Da glemmer du  et viktig punkt her .

Mam må ikke være medlem i NAF eller viking for kjøre bil ( les : kjøpe  strrøm )

mem man må betale lisens for se på tv ( les kjøpe strøm).

Nei, det er mer som veiavgiften. Jeg trenger ikke ha skilter på bilen min, men om jeg skal kjøre på vei med den, så må jeg betale veiavgift på 3000kr, selv om jeg bare kjører 200km i året.

jeg kan ikke se sameligngen helt her ,

Det var snakk om at man måtte betale for å ha mulighete til koble seg til , ikke om man brukte mulighten

Lenke til kommentar

Det var snakk om at man måtte betale for å ha mulighete til koble seg til , ikke om man brukte mulighten

Det var det jo ikke. Du betaler jo for den faktiske tilkoblingen, så kan du bruke strøm, eller ikke bruke strøm.

Om du ikke kobler til betaler du ikke en dritt.

Nøyaktig det samme som med bil. Jeg betaler for tilkoblingen til veinettet (veiavgift/tilkoblingsavgift) så kan jeg bruke, eller ikke bruke som jeg vil, og da betaler jeg for bensin (strøm).

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da vil jeg gjerne høre hvordan jeg også kan slippe å betale vegavgiften (aka årsavgiften). Siden den hevdes å være frivillig, må det være noe jeg ikke har fått med meg.

Lenke til kommentar

Da vil jeg gjerne høre hvordan jeg også kan slippe å betale vegavgiften (aka årsavgiften). Siden den hevdes å være frivillig, må det være noe jeg ikke har fått med meg.

Du avskilter bilen. Da kan du eie bilen, men ikke bruke den. Slik er det ikke for TVer.
Lenke til kommentar

Du avskilter bilen. Da kan du eie bilen, men ikke bruke den. Slik er det ikke for TVer.

ma kan også "avskilte" tv ved å forkelre NRK at man ikke bruker den

og da er vi like langt 

spørmålet hvorfor skal folket der nede måtte batale ekstra for bruke mindre strøm ,hvis de også bruker lit strøm fra de lokale strømnettet  ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...