Gå til innhold

Wide-screen

BIG BOY

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Spill funker fint på widescreen (på pc er det 16:10). De som har Powerbook i klassen spiller en sjelden gang Warcraft eller noe sånn og det funker helt fint.

Lenke til kommentar

Enten du spiller eller bruker desktop i vanlig 4:3 oppløsning, feks 1024*768, så vil jo bildet strekkes. Men det er fremdeles fullt spillbart.

Det optimale er derimot en oppløsning i 16:9 eller 16:10-formatet. På min nx7000 har jeg 1600*1050 i desktop, nydelig.

Lenke til kommentar
Enten du spiller eller bruker desktop i vanlig 4:3 oppløsning, feks 1024*768, så vil jo bildet strekkes. Men det er fremdeles fullt spillbart.

Det optimale er derimot en oppløsning i 16:9 eller 16:10-formatet. På min nx7000 har jeg 1600*1050 i desktop, nydelig.

Det finnes en del spill som støtter widescreen oppløsninger også... Kjører Anarchy Online bl.a. i 1680x1050... Ganske digg å spille med assa :yes:

Lenke til kommentar

Det er 1680*1050 du har ;)

Har selv hatt Inspiron 8600 i halvannen uke. Jeg har ikke rukket å spille så mye enda, men Max Payne 2 fungerer iallfall som en drøm. Synes det er bedre å spille på den skjermen (15,4) enn på min "vanlige" lcd skjerm som er 19 tommer (ikke widescreen).

Driverene til skjermkortet lar meg kun velge oppløsninger som passer til widescreen, og jeg har iallfall ikke enda opplevd at noe har blitt "strukket ut".

Lenke til kommentar
Det må jo bli strukket? Har de tilpasset spillet til både 4:3 og 16:10? Ser du kanskje mer på sidene da?

Mange spill støtter widescreen. Sider som er laget til lav oppløsning (altfor mange) får et slags tomrom med bakgrunnen, feks hardware.no blir det det firkantede ruter, av det som ikke brukes på høyresiden. Høres kanskje fælt ut, men merkes nesten ikke. Bildet strekkes ikke ut, noe som ville vært helt corny. Hvis jeg lar tven i stuen (widescrren tv, ikke pc) strekke ut bildet for å bruke hele skjermen, blir personene bredere og tykkere, og bildet blir galt. Dette har jeg ikke opplevd i film, spill eller andre steder med min bærbare pc.

Lenke til kommentar

Widescreen er definert til å være AR større enn 1.33:1, altså 4:3.

16:9 er 1.78:1, og betyr anamorf video i dvdsammenheng, da gjerne med 'optimalisert for widescreen' elns. Så lenge grafikkmotoren til et gitt spill er nokså skaleringsvennlig, er det ikke noe i veien for å bruke f.eks 848x400 for 'anamorf grafikk'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...