bigwill Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) Hei Jeg er en kar i 40 åra som prøvde meg en tur i skogen med min gamle mtb fra 90-tallet. Det var såpass gøy at jeg vil kjøpe meg en ny terrengsykkel og ta en tur i skog og mark i ny og ne. Jeg er ikke i noe 40 års krise og har ikke lagt noen plan for å trene sykt mye. Ei heller kommer jeg til å stille på noen mosjonsløp. Kun en "grei" sykkel til bruk i skog og mark av og til + en sjelden gang på asfalt til jobb :-) Jeg tok turen til både xxl og gmax og fikk selvfølgelig 2 forskjellige anbefalinger. En sa 29" (scott til 6000') og en sa 27.5 tommer (husker ikke merke, men 7500). Må legge til at jeg ikke er så stor og kraftig. Kun 170 cm høy. Hva anbefaler dere ang. størrelse ? 27.5 eller 29 ? Må jeg opp i 6000 for å få en sykkel til bruk i skog og mark. Jeg vet at det kun blir en tur i ny og ne og derfor har jeg ikke så lyst til å legge så mye penger i dette. (Orker ikke flere dyre ting som står i boden ubrukt :-)) Noen tips til meg ? Vil jeg merke forskjell på en sykkel til 7500 kontra en til 3000 ?? Fant noen imellom: Merida Big Seven Striker til 4500: http://www.xxl.no/sykkel/sykler/terrengsykkel/merida-big-seven-striker-15/p/1109221_1_style Scott 750 til 4999,- http://www.xxl.no/sykkel/sykler/terrengsykkel/scott-chenoa-750-hd-terrengsykkel-15/p/1108725_1_style Er ikke disse greie nok ? Endret 25. juni 2015 av bigwill Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Prissjiktet i midten virker for meg som et bedre mål for deg, siden du ikke tenker å sykle så ofte. Du får kjenne litt på vekta og vurdere selv hva du helst vil ha. 29" hjul er ikke noe jeg har prøvd selv, men det er visst hjelpsomt i røft terreng med litt større hjul, så lenge det ikke blir for trangt. 26" er gammel «standard», så 27,5" blir en mellomting da. Det er nesten noe du må prøve selv og se hvordan du liker det til din type sykling, og da går det allerede litt utenfor det bruksmønsteret du tenker deg. Mindre hjul tenker jeg er mer manøvreringsvennlige, mens større kan forsere dumper og objekter på bakken med mindre humping. Skal en del til for at det blir for trangt med 1,5–3" større hjuldiameter. Gå for en litt rimeligere en, så får du heller slå til senere hvis du finner ut at a) dette er noe du vil gjøre mer av, og b) du vet litt mer selv om sykkel og hva du foretrekker. Du sier det egentlig selv: Du vil ikke bruke så mye. Er det mulig å bruke den gamle bittelitt lenger, for å finne mer ut av hva du ønsker framover? Noe forskjell vil du nok merke, men du merker også forskjellen på lommeboka og boden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå