Gå til innhold

Hvor er det minst risikabelt å spare penger?


Anbefalte innlegg

god morgen :w00t:

 

Jeg har i lengre tid, febrilsk, prøvd å spare opp en buffer-konto for dårlige tider. Jeg ligger forøvrig veldig godt an til å bli en del av nedturen innen oljebransjen da jeg jobber for en underleverandør og mange gode kolleger har allerede fått sparken nå nylig.

 

Dette er på Topprente.no og er en helt vanlig sparekonto uten "låsninger", dvs jeg kan betale regninger og overføre penger derifra så mye jeg vil.

Har aldri hatt interesse for å spare pengene i fond da jeg aldri har vært glad i å ta risikoer med økonomien, selv om de i enkelte tilfeller er minimale med enkelte fond.

 

I disse dager har jeg litt paranoia og ser for meg en del ting som sikkert ikke kommer til å skje, eksempelvis bankkollapser og penger som fordunster ( :rofl: ) og lurer på om det er 100% trygt å spare penger på denne måten, eller finnes det en tryggere måte?

 

Bonusspørsmål - Jeg vet at Topprente.no ligger i toppsjiktet når det gjelder renteavkastning, men har også opplevd at renten nærmest er blitt halvert siden jeg startet der (logisk nok det..).

Vet dere om en bank el.l. med enda bedre avkastning?

 

Tusen takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Når det gjelder bank-konkurs så garanterer staten for inntil 2 millioner for hver kunde i hver bank. Hvis du er paranoid angående bankene så er vel madrassen det tryggeste?

Alle banker gjør det? Da får jeg stoppe på 2mill for så å starte opp i ny bank når jeg treffer målet haha :)

 

Det er akkurat det du må gjøre, faktisk. Alle norske banker er medlem av bankenes sikringsfond. Hvis du er usikker på f. eks. sparesmart kan du google "sparesmart bankenes sikringsfond", så finner du nok ut.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøp deg Rolex klokker, fint brukt eller Vintage til gode priser i dag. De har en fin avkastning og kommer ikke til å bli upopulært med det første om en velger sportsmodellene. Så slipper du å tenke på bankkolaps  :rofl:

 

Heh. 

 

"Boligprisene krakket, arbeidsledigheten er tosifret, leiligheter i Oslo går for 10.000 kvadratmeteren, men Rolex har holdt verdien". 

 

Ser det for meg (her jeg sitter med en nyinnkjøpt 1675 fra 1967 på armen...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjøp deg Rolex klokker, fint brukt eller Vintage til gode priser i dag. De har en fin avkastning og kommer ikke til å bli upopulært med det første om en velger sportsmodellene. Så slipper du å tenke på bankkolaps  :rofl:

 

Heh. 

 

"Boligprisene krakket, arbeidsledigheten er tosifret, leiligheter i Oslo går for 10.000 kvadratmeteren, men Rolex har holdt verdien". 

 

Ser det for meg (her jeg sitter med en nyinnkjøpt 1675 fra 1967 på armen...)

 

 

Ja jeg ser ikke vekk i fra det, under slike tilstander blir det såklart vanskelig å selge i Norge. 

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder bank-konkurs så garanterer staten for inntil 2 millioner for hver kunde i hver bank. Hvis du er paranoid angående bankene så er vel madrassen det tryggeste?

Alle banker gjør det? Da får jeg stoppe på 2mill for så å starte opp i ny bank når jeg treffer målet haha :)

 

 

Alle banker registrert i Norge. Det er noen med høyrentekonto som er registrert i Sverige, f.eks. Svea. Da er det 100.000 Euro som gjelder.

Lenke til kommentar

 

 

Når det gjelder bank-konkurs så garanterer staten for inntil 2 millioner for hver kunde i hver bank. Hvis du er paranoid angående bankene så er vel madrassen det tryggeste?

Alle banker gjør det? Da får jeg stoppe på 2mill for så å starte opp i ny bank når jeg treffer målet haha :)

 

Det er akkurat det du må gjøre, faktisk. Alle norske banker er medlem av bankenes sikringsfond. Hvis du er usikker på f. eks. sparesmart kan du google "sparesmart bankenes sikringsfond", så finner du nok ut.

 

Takker, og til dere andre :)

Jeg har faktisk hatt en del noia, har sett hvor fort ting skjer og hvor fort svære og sikre "ting" velter når folk minst aner det - f.eks min arbeidsplass som ansatte 40mann for så å komme med 110 permitteringer og 100 oppsigelser kun 2 uker senere.

 

Jeg opprettet da denne tråden og takk og pris for det.

Mange av de som er ute nå har faktisk glede av denne mens de som "følte seg trygge" og lot være å tegne den sliter vel fært nå.

Forsikringen var så god som den hørtes ut som - derfor ble den fjernet rimelig fort haha...men som sagt, den gjelder for de få som rakk å tegne den.

 

Da er det altså banksparing og garantert dårlig utbytte som er den aller sikreste veien å gå. Da fortsetter jeg med det. :w00t:

 

God kveld i stova

Lenke til kommentar

 

 

Lavrisikofond er jo idiotsikkert. :)

Tenker du på indeksfondene? Knekker aksjemarkedet så går vel til helvete også med disse?
Selvfolgelig. De som markedsforer indeksfond som lavrisikofond, bor straffes for villedning. Endret av selters
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...