Laserflip Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Dette var tidenes mest frustrerende EU kontroll - kun 1 feil, og det er "varsellampe lyser". Bilen er en BMW 520i '97. Dvs. den har kun en generell feillampe for bremser med et rødt utropstegn som ifg. manualen betyr "bremsebelegg/hydraulikk". NAF fant ingen feil på bremser - så lampen lyser kun for moro skyld. Siden det kan bety klosser startet jeg der - klossene var bra, men byttet de likevel, sammen med slitasjesensorer. Så byttet jeg ut bremsevæsken og luftet systemet. Lampen lyser fortsatt... I håp om det kunne være sensor til bremsevæskenivå tok jeg en diagnose - ingen feil funnet! Altså er bremser helt ok, men lampe lyser likevel... og bilen går ikke gjennom EU. Har noen tips? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Om det er mulig på denne modellen bør du få utført en diagnose med verktøy spesielt for BMW. Vanlige feilkodelesere finner stort sett bare generelle universalkoder. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Dvs. den har kun en generell feillampe for bremser med et rødt utropstegn som ifg. manualen betyr "bremsebelegg/hydraulikk". Ute på nett er det noen som også nevner ei varsellampe med ordet "BRAKE" som skal indikere evt. feil med bremser. Og man har varsellampe for feil med bremselys, er nevnt. http://blog.bavauto.com/6885/1997-bmw-540-brake-lining-warning/ http://forum.bmw5.co.uk/topic/51435-why-is-my-brake-light-bulb-warning-on-my-dash/ Vet ikke om det er relevant for din mod. men bare nevner det. Lenke til kommentar
Laserflip Skrevet 25. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2015 Den er diagnosert på BMW-verksted, så det ble gjort ordentlig. De nyere modellene har "check brake linings", gule lamper etc, men min har bare rødt utropstegn - betyr feil med hydraulikk eller bremsebelegg. Regner med at jeg kan utelukke begge deler nå. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 Og ABS funker som det skal? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 Og det er ikke bare bryteren til handbrekket som har hengt seg opp? Lenke til kommentar
Laserflip Skrevet 27. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2015 ABS fungerer, og den ble sjekket på diagnosen også. ABS har en egen gul lampe på dashboardet, og den lyser ikke. Håndbrekk har også en egen lampe. Har søkt utallige tråder på nettet, men i 100% av tilfellene var løsningen bare å bytte klosser/slitasjevarlsere, fylle på bremsevæske, eller bytte sensor for bremsevæskenivå... Kan det være ledningsbrudd frem til en av sensorene? Jeg har hørt at hvis det var tilfelle ville jeg få samme feilmelding på diagnose som om sensor har gått, men jeg har veldig lite kunnskap om dette. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 (endret) Så lenge du vet at feilen kan bety deffekte slitasjevarslere, så er det det første jeg ville starta med. Skift alle sammen og se om det blir borte. Er ikke store kostnaden uansett det. Endret 28. juni 2015 av Opelduude Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Så lenge du vet at feilen kan bety deffekte slitasjevarslere, så er det det første jeg ville starta med. Skift alle sammen og se om det blir borte. Er ikke store kostnaden uansett det. Står i første-post at klosser og slitasjevarslere er byttet da Kan det være ledningsbrudd frem til en av sensorene? Det er vel heller "motsatt" dvs. kobberet ligger i kontakt med jord et sted, på en av ledningene. Slik jeg har forstått prinsippet på slike slitaskevarslere, er det når de får jord, det lyser. Hvis du greier å følge ledningene bakover i systemet til du evt. finner "samlingspunktet", og der får skrudd løs/demontert ledningene èn og èn, inntil varsellampa på dashbordet slukker, så vet du iallefall hvilken av de fire det er. I teorien iallefall tror jeg Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Problemet er at nyere slitasjevarslere er litt mer avanserte og gir feilmelding selv ved kabelbrudd. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 javel ser man det. Jeg beveger meg fortsatt i 1990-åra hva gjelder ting & tang. Men tanken var godt ment da Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Ja de gamle sensorene var én ledning. Koblet man bort den slukket lampa. Lenke til kommentar
Laserflip Skrevet 30. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2015 Takker for svar! Jeg snakket med en BMW-mekaniker i dag som mente at jeg bare burde bytte slitasjevarslere igjen, siden de var det vanligste problemet. Da jeg sa jeg nettopp hadde byttet de sa han at jeg kanskje hadde fått en dårlig sensor... Småutgiftene begynner å samle seg opp så vet ikke om jeg orker bytte igjen. Finnes det en måte å sjekke slitasjevarslere på? BMW-mekanikeren sa de kan testes med multimeter, men hvordan? Testet den gamle sensoren min, men tuppen er jo dekket av plast (den som slites vekk etterhvert) så får ikke lest noe. Jeg skal gå løs på ledninger i morgen med multimeter, men dette har jeg ikke gjort før. Alle ledningene er jo dekt av plast, og jeg vil unngå å kutte opp ledninger/ødelegge plastikkconnectorne i den grad jeg kan. Har sett på Youtube at folk poker multimeterkablene inn gjennom plastikken, men de sensorkablene er jo syltynne så er redd de ryker. Hvis noen har jobbet med slikt før, gi meg tips. Lenke til kommentar
Laserflip Skrevet 2. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2015 Da kan jeg oppdatere og si at jeg tror alle sensorer og kabler er bra... Målt strøm på kabler som går ut til sensor i bremsevæskebeholder - det er strøm (scannet også med biltema-dupeditt som viser kabelbrudd - kabelen er hel). Spleiset endene på ledningen for å simulere bra sensor - fungerte ikke. Målt motstand på nye slitasjevarslere og de er bra (gamle var også bra, det er logisk siden klossene alltid var ok). Målt strøm på ledningene som går ut til slitasjevarslerne, og der var det også strøm. Så da er vel dårlige sensorer og ledningsbrudd utelukket...? Eneste jeg vet om nå er litt dårlig batteri, men det gir vel ikke en slik feil? Må innrømme jeg er lost... aldri hørt om noen som har stresset så mye med en varsellampe! Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 (endret) Har du prøvd å bro-koble kontakten til flottøren i bremsevæskebeholderen? Slukker lampen da, så har du kontaktfeil i flottøren. Da vil lampen lyse konstant. Endret 2. juli 2015 av LiamH Lenke til kommentar
Laserflip Skrevet 2. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2015 Har du prøvd å bro-koble kontakten til flottøren i bremsevæskebeholderen? Slukker lampen da, så har du kontaktfeil i flottøren. Da vil lampen lyse konstant. Hvis ikke vi snakker forbi hverandre nå så har jeg gjort dette: Målt strøm på kabler som går ut til sensor i bremsevæskebeholder - det er strøm (scannet også med biltema-dupeditt som viser kabelbrudd - kabelen er hel). Spleiset endene på ledningen for å simulere bra sensor - fungerte ikke. Jeg tok kabelendene og tvinnet de sammen - ut ifra diverse forumtråder jeg har lest skal dette fungere (andre brukte binders). Men igjen så er ikke dette mitt ekspertområde for å si det sånn. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 Ah... da er det jeg som ikke har fått med meg at du allerede har sjekket det. Beklager. Lenke til kommentar
Laserflip Skrevet 3. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2015 Muligens dumt spørsmål men: mulig å ta ut kun pæren til varsellampen? Er dette noe de kan finne ut av på etterkontrollen? Neste skritt blir ny styreenhet liksom (4-24 000 kr) så det frister å ta en kjapp løsning - er jo kun snakk om en idiotisk pære som lyser uten grunn. Lenke til kommentar
Odd helge Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Har samme feil nu på min caravell. Skiftet klosser og da kom lampa. Kan det være for mye bremseveske Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå