Gå til innhold

Kan man ladde 1 eller 3 batterier samtidig ved disse batteriladderene ?

Anbefalte innlegg

er det noe av der som har erfaring disse landerene  ?

http://www.clasohlson.com/no/Varta-LCD-batterilader/Pr365758000

http://www.clasohlson.com/no/Varta-LCD-Ultra-Fast-batterilader/Pr365759000

Det som er uklart er om det faktisk går an å ladde 1 eller 3 batterier i dem
clas ohlson  bekrefter den biligste bare ladder parvis men jeg er ikke helt sikker på om det er riktig 

hvo hva er da poenget med ladde indikator for hver enkelt batteri ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare den ene som har inviduelle ladekanaler. Den andre lader nok i serie.

Derfor litt dyrere den andre.

Ville gått for den dyreste.

jeg fikk svar fra clas ohson i da , de sa det samme ( men ingen anbefaling da jeg ikke spurte om det )

men hvorfor trenger man da 4 forskjellige indikatorer at batterie laddes .

holder det ikke med 1 for hver kanal ?

Lenke til kommentar

det går fint å ha spenningsmåling på hvert enkelt batteri selv om de er i serie.

Men reguleringen er ikke helt optimal om det ene er nesten utladet og det andre er nesten fullt. Derfor bedre med den dyre modellen.

nå var det for min del bare snakk om en indikator som viste om batteriene ble laddet eller var ferdig laddet

da tenger man bare en indikator for hver ladde kanal

Lenke til kommentar

Lade er bare en 'd', og hva hvis batteriene har forskjellig kapasitet, eller ene er mer utladet enn det andre?

Da vil de ikke bli korrekt oppladet hvis det går gjennom samme ladde kanal 

som å fylle 2  ulike flasker  med vann fra samme kran på en gang

den ene blir fult opp før den andre

Lenke til kommentar

Ja, akkurat mitt poeng. Da ser du hvilket som er oppladet ;)

Enten så bommer du eller så er du veldig utydelig med hva du mener.

vi kan være enige i at det ikke er bra  at 2 batterier med forskjellig kapasitet laddes på samme kanal , som om det er et stor batteri

her spiller de ingen rolle hvor mange batterier som må laddes samtidig ,eller hva indikatorene vises .

batteriene vil ikke bli krekt ladde opp.

Antagelig vil den en indikatoren vise fult batteri mens en annen viser en lavere verdi .

da vil enten ladde kutte strømmen og bare det ene batteriet blir laddet opp , eller så forsetter den og da vil ett av batteriene bli over laddet og ødelagt

Selv om 2 batterier skulle ha samme kapasitet så kan kapasiteten vær svekket ,slik at den likevel blir forskjellig på de 2 batteriene.

hvor mye det har av praktisk betydning vet jeg ikke

Lenke til kommentar

Tolke hva? Ladeindikator eller ladespenning for to batterier?

Ladeindikator måler hvert enkelt batteri.

Ladespenningen er nesten konstant over de to batteriene, og når indre motstand går oppover tar det til seg mindre strøm, Det reduserer strømmen i kretsen. Men det med lite strøm har mindre motstand og ta til seg mer lading.

Lenke til kommentar

Tolke hva? Ladeindikator eller ladespenning for to batterier?

Ladeindikator måler hvert enkelt batteri.

Ladespenningen er nesten konstant over de to batteriene, og når indre motstand går oppover tar det til seg mindre strøm, Det reduserer strømmen i kretsen. Men det med lite strøm har mindre motstand og ta til seg mer lading.

hvordan kan de måle 2 batrier når det i en krets . i beste fall vil indikatoren vær unøaktig.

men strømme må likevell gå gjennom baterien .

jeg tror ikek det er sundt for noenav batteien

foresten så har jeg kjøp den ladderen til 499 og det tok omtrent 5 minutter å ladde 1 batteri på 2000 mAH

men den gamle to det 7-8 timer med 2 elelr 4 batteri

Lenke til kommentar

Om du bruker et multimeter, så kan du sette målepinnene bare over det ene batteriet, og måle spennin og indre motstand, og regne deg ut til ladestatus. Slik gjøres det.

Batteri kan slippe gjennom strøm, men indre motstand avgjør hvor mye strøm som absorberes.

Bruk ohm's lov, så finner du ut hva som skjer.

Lenke til kommentar

stor motstand fører enten til høyre spenning ( som ikke er mulig i dette tilfelelt ) eller mere strøm totalt . efekten er jo den samme

da må ladderen redusere efekten

ladderen vet da ikke hvilket batteri som trenger mere ladding , bare at det går ann å ladde litt til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...