Gå til innhold

[Løst] Hvilke norske bedrifter satser på AI?

Atmoz

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har søkt på både datateknologi og kognitiv vitenskap på UiB til høsten. Jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken jeg skal plassere på førsteplass i prioriteringslisten. På den ene siden er datateknologi en godt etablert og populær linje med rene IT-fag, et trygt valg som garantert gir jobb. På den andre siden er kognitiv vitenskap veldig spennende og fremtidsrettet, men jeg aner ikke hvilke bedrifter i lille Norge som satser på slikt.

Noen som vet om noen bedrifter i Norge som holder på med AI, roboter eller annet som er relevant for en som potensielt skal studere kognitiv vitenskap?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av dei store eg kjenner til så er det Schibsted / Finn. Men blant dei små så er det eit par stykker. Alle dei større firmane kjem til å begynne med dette i løpet av dei neste ti åra, og då blir dei få som kan maskinlæring veldig attraktive og godt betalt.

Hatteland computer/Autostore bruker ikkje maskinlæring.

Lenke til kommentar

Av dei store eg kjenner til så er det Schibsted / Finn. Men blant dei små så er det eit par stykker. Alle dei større firmane kjem til å begynne med dette i løpet av dei neste ti åra, og då blir dei få som kan maskinlæring veldig attraktive og godt betalt.

Hatteland computer/Autostore bruker ikkje maskinlæring.

De er interessert i mennesker som kan det, flere av de ansatte har kunnskaper av det fra studier

studier.

Som du sier vill flere å flere ta det i bruk fremmover.

Lenke til kommentar

Det vil eg absolutt tro. Men som sagt, disse folka er *dyre*. Dei med PhD. har ofte lønn over 200-300k USD. Dei med Bachelor og master tar seg også godt betalt, då dei trossalt er svært ettertrakta over heile verda.

Om ein er villig til å sjå utanfor norske grenser så er det ein haug med godt betalte AI stillinger i London. Og Volvo i Göteborg har eit stort miljø for autonome biler.

Lenke til kommentar

Jeg har 6,5 år med arbeidserfaring med webutvikling. Jeg tenker derfor at jeg kanskje får mer igjen for å gå kognitiv vitenskap, siden kunnskapene mine overlapper veldig mye med fagene på datateknologi.

Den største bekymringen min er at norske bedrifter ikke ser verdien i fagene som kognitiv vitenskap er bygget opp av, spesielt de fagene som ikke er rene IT-fag (formallogikk, sinnsfilosofi, kognitiv psykologi, språk og kognisjon). Om det bare er totalt bortkastet og ingen bryr seg om folk med slik kompetanse, så er det jo bedre å ta datateknologi.

Lenke til kommentar

Har snakket med to rekrutteringsbyråer og spurte hvordan etterspørselen etter folk med kognitiv vitenskap var for tiden. Begge sa omtrent det samme, at etterspørselen er lav og at de derfor anbefalte informatikk. Det er jo ikke så overraskende at de sa det. De sa jo også det vi alle vet; det er vanskelig å si hvordan markedet er om 5 år. Han ene hadde gått vanlig IT-linje og hadde kunstig intelligens som bacheloroppgave (tror jeg det var) og sa det er et veldig snevert emne som er vanskelig å få jobb i (dette gjelder Norge, i utlandet er det nok litt annerledes).

Setter derfor datateknologi på førsteplass :)

På UiB kan jeg faktisk søke om å ta noen av fagene som er på kognitiv vitenskap, dersom jeg virkelig vil bryne meg på det.

Endret av Atmoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...