Gå til innhold

Hjelp med JAVA, men jeg finner ikke ut hva som er problemet(ene)

Anbefalte innlegg

Det startet for noe uker siden da jeg skulle installere programvaren "Cyotscape"
Feilmeldingene jeg fikk lød:
"the install4j wizard could not find a Java Runtime Environment on your system. Please locate a suitable 64-bit JRE. (minimum version: 1.7)."

Jeg avinstallerte og reinstallerte programvarene "Java" (både 32-bit og 64-bit) og "Cytoscape" utallige ganger med både Chrome, Internet Explorer (IE) og Firefox. Tipsene jeg fant på nettet var å definere systemvariabelen JAVA_HOME og la den peke til folderen hvor Java var installert, men det hjalp ikke. Til slutt gav jeg opp.

I går tenkte jeg at jeg ville repetere java-programmeringen som jeg lærte for noen år siden, men jeg kommer ikke i gang...

I command promt vinduet benytter jeg kommandoen
"C:\mywork> java -version" og får tilbake:

"Java version "1.8.0-45" Java<TM> SE Runtime Environment <build 1.8.0_45-b15>
Java HotSpot<TM> Client VM <build 25.45-b02, mixed mode>"

Deretter skriver jeg:
"C:\mywork> set path=%path%;C:\Program Files <x86>\Java\jre1.8.0.45\bin"

og prøver meg på kommandoen:
"C:\mywork> javac -version"

Men svaret som følger er ikke optimistisk:
"javac gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando, kjørbart program eller satsvis fil"

Den samme tilbakemeldingen får jeg når jeg prøver å kompilere et helt enkelt program i TextPad.

Jeg har også denne gang avinstallert og reinstallert Java en del ganger, men denne gang kun med IE og Firefox. Operativsystemet som kjøres er Windows 7, 64-bit; Nettleserne er Windows 11 (32 bit) og Firefox 38.0.5 (32 bit).

Ved dagens siste nedlastning av Java benyttet jeg IE (standard nettleser).

Jeg har sjekket at "Java Plug-in SSV Helper", "Java plug-in-2 SSV Helper"
og "Aktiv Scripting" er enabled i IE
Når jeg verifiserer den nedlastede Java-versjon på deres egen hjemmeside blir jeg gratulerert fordi jeg har lyktes med å installere den nyeste java-versjonen. 

Miljø systemvariable:
Path: Jeg har sett at i systemvariablen "Path" opprettes sporet "C:ProgramData\Oracle\Java\javapath" og dette sporet har jeg funnet at peker til en mappe hvor SYMLINK-filene java.exe, javac.exe og javaws.exe ligger.

Path: Jeg har forsøkt å endre overnevnte spor til "C:\Program Files (x86)\Java\jre1.8.0_45\bin".

HOME_JAVA:I tillegg har jeg opprettet HOME_JAVA variabelen og latt den vise til samme mappe "C:\Program Files (x86)\Java\jre1.8.0_45" (uten \bin) samtidig som jeg har puttet tillegget

"%JAVA_HOME%\bin" lengst til venstre i systemvariabelen "Path".

Nå har jeg gått tom for ideer og frustrasjonen er i ferd med å nå nye høyder, så jeg håper noen kan hjelpe meg.

BTW: Jeg forsøkte, i forkant av opprettelse av denne tråden, å installere "Cytoscape" på nytt, men feilmeldingen var den samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

>"javac gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando, kjørbart program eller satsvis fil"

Du har satt path til C:\Program Files <x86>\Java\jre1.8.0.45\bin, altså JRE, hvor det ikke er noen java-kompilator.

For å programmere Java trenger du JDK (som du kan laste ned fra java.oracle.com), og i tillegg anbefales sterkt et eller annet IDE, f.eks. IntelliJ, Netbeans eller Eclipse. En litt enklere variant som kan være grei mens man frisker opp eller lærer det grunnleggende; BlueJ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...