xenit Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Det startet for noe uker siden da jeg skulle installere programvaren "Cyotscape"Feilmeldingene jeg fikk lød:"the install4j wizard could not find a Java Runtime Environment on your system. Please locate a suitable 64-bit JRE. (minimum version: 1.7)." Jeg avinstallerte og reinstallerte programvarene "Java" (både 32-bit og 64-bit) og "Cytoscape" utallige ganger med både Chrome, Internet Explorer (IE) og Firefox. Tipsene jeg fant på nettet var å definere systemvariabelen JAVA_HOME og la den peke til folderen hvor Java var installert, men det hjalp ikke. Til slutt gav jeg opp. I går tenkte jeg at jeg ville repetere java-programmeringen som jeg lærte for noen år siden, men jeg kommer ikke i gang... I command promt vinduet benytter jeg kommandoen"C:\mywork> java -version" og får tilbake: "Java version "1.8.0-45" Java<TM> SE Runtime Environment <build 1.8.0_45-b15>Java HotSpot<TM> Client VM <build 25.45-b02, mixed mode>" Deretter skriver jeg:"C:\mywork> set path=%path%;C:\Program Files <x86>\Java\jre1.8.0.45\bin" og prøver meg på kommandoen:"C:\mywork> javac -version" Men svaret som følger er ikke optimistisk:"javac gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando, kjørbart program eller satsvis fil" Den samme tilbakemeldingen får jeg når jeg prøver å kompilere et helt enkelt program i TextPad. Jeg har også denne gang avinstallert og reinstallert Java en del ganger, men denne gang kun med IE og Firefox. Operativsystemet som kjøres er Windows 7, 64-bit; Nettleserne er Windows 11 (32 bit) og Firefox 38.0.5 (32 bit). Ved dagens siste nedlastning av Java benyttet jeg IE (standard nettleser). Jeg har sjekket at "Java Plug-in SSV Helper", "Java plug-in-2 SSV Helper"og "Aktiv Scripting" er enabled i IENår jeg verifiserer den nedlastede Java-versjon på deres egen hjemmeside blir jeg gratulerert fordi jeg har lyktes med å installere den nyeste java-versjonen. Miljø systemvariable:Path: Jeg har sett at i systemvariablen "Path" opprettes sporet "C:ProgramData\Oracle\Java\javapath" og dette sporet har jeg funnet at peker til en mappe hvor SYMLINK-filene java.exe, javac.exe og javaws.exe ligger. Path: Jeg har forsøkt å endre overnevnte spor til "C:\Program Files (x86)\Java\jre1.8.0_45\bin". HOME_JAVA:I tillegg har jeg opprettet HOME_JAVA variabelen og latt den vise til samme mappe "C:\Program Files (x86)\Java\jre1.8.0_45" (uten \bin) samtidig som jeg har puttet tillegget "%JAVA_HOME%\bin" lengst til venstre i systemvariabelen "Path". Nå har jeg gått tom for ideer og frustrasjonen er i ferd med å nå nye høyder, så jeg håper noen kan hjelpe meg. BTW: Jeg forsøkte, i forkant av opprettelse av denne tråden, å installere "Cytoscape" på nytt, men feilmeldingen var den samme. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 >"javac gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando, kjørbart program eller satsvis fil" Du har satt path til C:\Program Files <x86>\Java\jre1.8.0.45\bin, altså JRE, hvor det ikke er noen java-kompilator. For å programmere Java trenger du JDK (som du kan laste ned fra java.oracle.com), og i tillegg anbefales sterkt et eller annet IDE, f.eks. IntelliJ, Netbeans eller Eclipse. En litt enklere variant som kan være grei mens man frisker opp eller lærer det grunnleggende; BlueJ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå