Gå til innhold

[Løst] Sli Idle temp for høy?


Crayonz

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig installert 2 asus strix 970 i sli og merket fort at kortet på toppen blir mye varmere enn det nederste.

 

ved idle ligger det nederste på ca 40 grader mens det øverste ligger på pluss minus 65 grader.

 

ved spilling stiger temperaturen fort opp i 80-90 grader på det øverste og viftene høres ut som en mikrobølgeovn på full peising...

 

mitt sørsmål er om dette er normalt når man kjører 2 kort i sli.

er det evt noen tiltak man kan gjøre for å dempe tempen?

 

har ikke overklokket, og alle innstillinger er rett fra fabrikken.

 

kan nevne at jeg bygger i et fractal R5 kabinett (mulig at det er dårlig luftgjennomstrømning?)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har 2x 970 Strix i SLI selv, i ett NZXT H440 kabinett.

 

Ene kortet blir 5-10' varmere enn det andre, men ligger likt ved idle. Hvor stor avstand har du mellom kortene? Får de godt med luft? Jeg måtte fjerne alt av harddiskskuffer og kabler i fronter for å ha "klar bane" fra vifte i front til kortene.

Lenke til kommentar

Du bør snu PSU'en så den suger luft fra under kabinettet (dersom det er huller i bunn av kabinettet). Det hjelper ikke på temperaturen på skjermkortet, men PSU'en slipper å suge varm luft fra skjermkortene.

 

Ellers så ville jeg stripset opp den kabelen som ligger mellom kortene. Men ellers så jo dette veldig ryddig ut, hvor mange vifter har du i front? Kan du prøve en runde uten harddisk-skuffene, for å se om det hjelper?

 

Ideelt sett skal du ha flere vifter inn i kabinettet enn ut, for å skape ett lite overtrykk.

Lenke til kommentar

nå har pcn stått idle i 30 min, og begge kortene ligger faktisk på 42 grader. tolker det som at problemet var deaktivert sli...

 

men med en gang jeg åpnet google chrome for å poste her steg temperaturen til 55 ( mulig den stiger enda mer). kort nr 2 derimot virker uberørt.

Lenke til kommentar

Du kan forsøke å sette en vifte på sidepanelet, gjerne til å trekke luft ut (men forsøk begge veier). Disse viftene dumper all oppvarmet luft inne i kabinettet, så du må bli kvitt den på noe vis.

 

Ellers er jo dette klassisk problem/utfordring for luftkjølt SLI, spesielt når du bare har 1 slot ledig mellom de to kortene (og mye av grunnen til at jeg anbefaler f.eks ASRock OC Formula for luftkjølt SLI). Du må leve med at det ene kortet blir noe varmere. Du kan påvirke hvor mye varmere det blir ved å sørge for god ventilasjon.

Lenke til kommentar

Du kan forsøke å sette en vifte på sidepanelet, gjerne til å trekke luft ut (men forsøk begge veier). Disse viftene dumper all oppvarmet luft inne i kabinettet, så du må bli kvitt den på noe vis.

 

Ellers er jo dette klassisk problem/utfordring for luftkjølt SLI, spesielt når du bare har 1 slot ledig mellom de to kortene (og mye av grunnen til at jeg anbefaler f.eks ASRock OC Formula for luftkjølt SLI). Du må leve med at det ene kortet blir noe varmere. Du kan påvirke hvor mye varmere det blir ved å sørge for god ventilasjon.

antar at jeg må leve med det med luftkjøling ja.

 

kjørte nettop en benchmark og begge kortene lå på pluss minus 70 grader, og det er vel ikke det verste. 

skal modifisere kabinettet mitt litt også så blir dette bra:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...