Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problem Opel Zafira


Anbefalte innlegg

går ikke ann å rense diesel partikkel filteret?

 

 lønner seg å kjøre en 30-45 min   i over 80 noen ganger.

 

blåser min DPF ren når eg kjører til gøteborg en gang i blant ;)

Det går fint det. Kommer an på hvor langt bilen har gått, noen ganger er det ikke til å redde. 

----------------------------

Er ikke alltid det lønner seg og gå til et ikke merkeverksted, da de ikke har så god oversikt over kjente feil på akkurat den bilen.

De burde ha såpass til diagnoseutstyr at de kan se statusen på partikkelfilteret. 

Partikkelfilteret har og en egen trykkføler som leser av trykket før og etter filteret, så det tar 5 minutter å kikke på det. 

Endret av Opelduude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var det mange gode innspill, takker for det! Nå er saken den at jeg fikk beskjed om at bilen var fikset nå nylig, og da hadde de allerede byttet partikkelfilteret. Jeg fikk henta bilen hjem fredag ettermiddag. Jeg ante intet om noe partikkelfilter før det plutselig var byttet og kunne dermed ikke komme med noen innspill i forkant. Nå er alt fikset og reparert, og det er bare prisen på dette gildet med både turbo og filter som gjenstår å bli enige om:-) Jeg skal jo høre med dem om de har prøvd å rense filteret, om det ikke gikk an å få billigere filter, det føles jo bittert å måtte betale 17000 for et filter man kan få til langt lavere pris på nettet, og ikke minst om det kunne vært reddet ved rens e.l. Men det kan nå godt hende de har prøvd forskjellig da, dette får jeg som sagt vite mere når jeg får snakket med dem. Nå har de ferie så det kan gå litt tid. Når det gjelder turbobyttet som ble foretatt etter "feildiagnose" så var nok den kanskje noe slitt da jeg i alle år har hørt en "ulelyd" fra den, men jeg hadde jo aldri funnet på å bytte den av den grunn, ville jo hatt den helt til den gikk i stå. De påstod den var så slitt at den kunne røket når som helst, men det vet jo ikke jeg, og det setter jo verkstedet i et bedre lys om de bytter en turbo som likevel er moden for utskifting, feildiagnose til tross. Synes likevel de bør ta en stor del av denne utgiftsposten på ca kr.20 000 som dette turbobyttet kostet. En annen ting er jo at jeg for ei ukes tid siden, da jeg hadde fått beskjed om at turbo var byttet uten at problemet ble løst, gav verkstedet klar beskjed om at jeg ville ha et tak, at jeg ikke ville pøse ut stort mere penger på dette prosjektet da jeg heller ønsket å selge den som delebil. Verkstedet sa at i aller verste fall ville alt dette komme på 30 000. Slik det ser ut nå overstiger vi glatt denne summen når partikkelfilteret som var så svinedyrt ble byttet. Vanskelig og svært ubehagelig sak dette, jeg misliker veldig sterkt sånne "krangler" og uenigheter med mennesker jeg før har hatt en veldig god tone med.

Lenke til kommentar

Her var det mange gode innspill, takker for det! Nå er saken den at jeg fikk beskjed om at bilen var fikset nå nylig, og da hadde de allerede byttet partikkelfilteret. Jeg fikk henta bilen hjem fredag ettermiddag. Jeg ante intet om noe partikkelfilter før det plutselig var byttet og kunne dermed ikke komme med noen innspill i forkant. Nå er alt fikset og reparert, og det er bare prisen på dette gildet med både turbo og filter som gjenstår å bli enige om:-) Jeg skal jo høre med dem om de har prøvd å rense filteret, om det ikke gikk an å få billigere filter, det føles jo bittert å måtte betale 17000 for et filter man kan få til langt lavere pris på nettet, og ikke minst om det kunne vært reddet ved rens e.l. Men det kan nå godt hende de har prøvd forskjellig da, dette får jeg som sagt vite mere når jeg får snakket med dem. Nå har de ferie så det kan gå litt tid. Når det gjelder turbobyttet som ble foretatt etter "feildiagnose" så var nok den kanskje noe slitt da jeg i alle år har hørt en "ulelyd" fra den, men jeg hadde jo aldri funnet på å bytte den av den grunn, ville jo hatt den helt til den gikk i stå. De påstod den var så slitt at den kunne røket når som helst, men det vet jo ikke jeg, og det setter jo verkstedet i et bedre lys om de bytter en turbo som likevel er moden for utskifting, feildiagnose til tross. Synes likevel de bør ta en stor del av denne utgiftsposten på ca kr.20 000 som dette turbobyttet kostet. En annen ting er jo at jeg for ei ukes tid siden, da jeg hadde fått beskjed om at turbo var byttet uten at problemet ble løst, gav verkstedet klar beskjed om at jeg ville ha et tak, at jeg ikke ville pøse ut stort mere penger på dette prosjektet da jeg heller ønsket å selge den som delebil. Verkstedet sa at i aller verste fall ville alt dette komme på 30 000. Slik det ser ut nå overstiger vi glatt denne summen når partikkelfilteret som var så svinedyrt ble byttet. Vanskelig og svært ubehagelig sak dette, jeg misliker veldig sterkt sånne "krangler" og uenigheter med mennesker jeg før har hatt en veldig god tone med.

 

Du satte bilen på verksted for å få fikset motorlampa (feilkoden), ikke turbo'en. At de mente den måtte byttes uansett er irrelevant og du sier selv at du aldri ville byttet den nå. Dermed har verkstedet både byttet en dyr del mot din vilje og feilet med å løse det problemet du betale dem for å løse. Det skal ikke du finansiere.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg får høre hva de sier når jeg snakker med dem. Skal selv på noen dagers ferie nå så det går noen dager før vi får avsluttet dette. En ting jeg imidlertid stusser på er prisen på partikkelfilteret, jeg ble jo fortalt at dette kostet 16-17000r, fikk tips fra Opelduude at det lønnet seg å sjekke priser selv, og om jeg så rett (tastet inn reg.nr og partikkelfilter på Zafira B) så var prisene jeg så langt lavere enn 16-17 tusen. Rundt 4-7000 mener jeg at jeg så, og på ebay der Opelduude tipset om var det jo latterlige 2-3 tusen. Klart jeg ville lagt litt arbeide i å sende etter dette selv om jeg kunne spare over 10 000 på det, men som sagt, jeg visste ikke at partikkelfilteret var defekt før det var byttet med et nytt til 17 tusen.  Takker for mange gode innspill og tips, kommer tilbake når jeg får avklart litt om dette om noen dager..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da får jeg blåse litt liv i denne tråden igjen da noe har skjedd i ferien. :-( Pris og diskusjon omkring dette med verkstedet er ennå ikke tatt bl.a. pga ferie. Jeg har ikke brukt bilen noe särlig etter jeg fikk den tilbake fra verkstedet med ny turbo og nytt partikkelfilter, men vi la nå ut på bilferie for noen dager siden, östover og til Sverige. Da vi var litt nord for Göteborg ned campingvogn på slep (lovlig og forsvarlig vekt) kom varslellampen igjen! :-( utrolig surt, og igrunn helt uventa da jeg nå vitterlig var helt sikker på at problemet var löst. Jeg stoppet litt opp og lot bilen hvile litt, startet opp igjen og kjörte videre, men det gule motorlyset lyste fortsatt. Bilen oppförte seg normalt ellers.Parkerte ved en camping og slo rot der litt sör for Göteborg, ringte umiddelbart til et Opel verksted kl.0700 neste morgen, fikk beskjed om å komme med bilen med en gang så skulle de se! Jeg kjörte da neste morgen til Opel verkstedet hvor de tok diagnose. Feilkoden var den samme som sist, 2279 (falsk luft) de brukte noen timer på å feilsöke, jeg informerte dem grundig om hva verkstedet hjemme i Norge hadde gjort, bl.a. tatt fra hverandre innsugsdelen (eller hva det heter):-) skiftet alle glödeplugger, turbo partikkelfilter osv.. De kunne se de hadde värt der og det var en pakning der när igr ventil (vet ikke om jeg husker helt rett, igr, egr e.l.) som muligens kunne väre en årsak, de hadde brukt et pakningsstoff der som kanskje kunne lekke, de satte da på ny original pakning og håpet på det beste. Dette var ingen sikker sak sa de, de håpet problemet var löst, men sikker var de ikke, og siden det er ferietid her og lite folk på verkstedet kunne de desverre ikke fordype seg lenger inn i dette som de skulle önsket. De holdt nå på endel timer og jeg synes de utviste en fantastisk service og kundevennlighet overfor meg som var turist og faktisk var litt skjärsatt her med en bil jeg ikke ante var kjörbar videre. Fikk beskjed om å bare kjöre og det var ikke nödvendig med å gå til verksted med mindre varsellyset lyste igjen (det har värt slukket siden jeg var der igår) Prisen de tok for alt dette var utrolig lav i mine öyne, 1400kr alt inkludert, og de holdt på flere timer faktisk.Veldig imponert over söta bror:-)

 

Problemet mitt er nå at jeg ikke aner om bilen faktisk er i orden, har de fikset noe som helst i Norge? Regninga der kommer nok til å bli veldig höy med partikkelfilter og turbo, har en vemmelig fölelse av å bli avkrevd veldig mye penger for veldig lite for å si det sånn. Jeg lytter nå til rådene her og akter ikke å gi meg lett på denne saken, problemet er jo at jeg ikke kan bevise noen ting, verkstedet kan bare si at alle disse feilkodene jeg har fått (de samme, 2279) hadde hver sin årsak og at turboen var så slitt at den måtte skiftes, partikkelfilteret likeså. Jeg er ikke fagmann og kan ikke motbevise noe som helst egentlig.Jeg ante ikke noe om partikkelfilteret för det nye var satt inn til en skyhöy pris (kr17000), jeg ville jeg krevd en rens, og selv kjöpt et om det lot seg gjöre til langt rimeligere pris. Jeg er fortsatt i Sverige og håper bilen holder hjem når den tid kommer om ei stund. Jeg utelukker jo ikke at alle disse feilene har hver sin årsak, men litt merkelig er det jo at alt kommmer på löpende bånd etter hverandre. Först var det varsellys ved service jeg tok i vår, da var det glödepluggene som ble skiftet, alt dette kom på 8600kr og er betalt, like etter kom lyset igjen, da var det som tidl. nevnt turbo, så partikkelfilter etc...  

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så kom jeg da hjem til slutt, en forferdelig tur hjemover! Feilkodelyset (2279) kom ikke mere frem etter svenskene byttet en pakning nær egr ventilen som tidl. nevnt. Men det kom nå flere lys:-( allerede etter en halvtimes kjøring med vogna ved Gøteborg kom det et nytt lys, denne gang et symbol med en fastnøkkel og en bil bakom, vi slo opp i inst.boka og leste oss til det kunne være litt forskjellig, dieselfilter, temp. etc. det stod at vi straks måtte kontakte verksted.....kontakte verksted midt i Gøteborg, midt i ferien,,,men vi fikk etter flere forsøk endelig fatt i et opel verskted som ville ta imot oss og kjøre feildiagnose..feildiagnose nr. har jeg ikke her da jeg har levert inn kvitteringa, men det begynte på 4 og handlet om en eksosgiver om jeg ikke husker feil. De var så greie på verkstedet at de tok seg tid å feilsøke litt, hev bilen på bukk og lette. De kunne ikke lokalisere feilen, men de kunne derimot se "spor etter verkstedet mitt hjemme"  de kunne fortelle at noen kabler ikke var satt ordentlig på plass etter de byttet turbo i Norge,  og at disse mest sansynlig var kommet i klem et sted og dermed forårsaket et  brudd som førte til denne feilkoden. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne kjøre hjem men måtte ordne dette når jeg kom til Norge.

 

Så kjørte vi videre...og ved Oslofjordtunnellen ble det "action" igjen...da kom enda et nytt varsellys frem i dashbordet. Denne gang et blinkende lys som viste en slags glødetråd, min kone som satt ved min side var etter hvert vant til å finne frem inst.boka og tyde feil signalene,:-) så hun grep raskt tak i boka og kunne lese for meg at denne lampa betød at dieselpartikkelfilteret regenererte, at det renset seg selv og at jeg måtte kjøre over 40km/t for at rensinga skulle virke. Vel og bra trodde jeg, men reagerte etter hvert på at lyset aldri forsvant. Ved Drammen fant vi nattely og stoppet opp, lyset lyster fremdeles. Neste morgen ringte jeg til en Opel forhandler/verksted ved Drammen som var veldig imøtekommende og hyggelige. Jeg kunne straks komme til dem og få en feildiagnose. Jeg kjørte til dem, fikk diagnosen og den fortalte opel mekanikeren at dette siste lyset riktignok var et signal på regenerering, men det slukket ikke fordi det andre lyset lyste, altså det lyset med skiftenøkkelen og bilen som kom i Gøteborg. Kort fortalt så var det sansynlige bruddet i kabelen årsaken til at partikkelfilteret ikke kunne regenere. Dermed fyltes dette filteret opp og det var ikke sikkert vi ville nå hjem (hadde fortsatt noen hundre km til vi var hjemme, farlig var det nå ikke, men bilen kunne gå i en slags nødmodus forstod jeg. Vi tok sjansen og kjørte med begge varsellysene helt hjem, uten at noe skjedde heldigsvis, bilen oppførte seg normalt.

 

Så er jeg da hjemme og tok opp dette med verkstedet, de innrømmet faktisk at de kanskje hadde hatt et "arbeidsuhell" og ville fikse dette,ja til og med utlegget på kr 2000 i Sverige ville de dekke sa de, men da jeg nevnte alt dette med både turbo og partikkelfilter de byttet til 17 tusen uten å spørre meg først ble det månelyst, jeg fikk omtrent kjeft og beskjed om at de var i sin fulle rett til å bytte turbo når det var fagmessig forsvarlig å gjøre det, og partikkelfilteret nektet han for at jeg kunne få billigere og lovet meg avslag om jeg fant et billigere. Etter mitt vett er det mange som er billigere, men jeg søker kanskje feil? Har funnet fra rundt 5000kr til 12000kr, Opel Zafira B ) søker også på reg.nr.

 

Jeg er rett og slett  lei både bil og verksted, vi ble så lei at vi bestemte oss for å kvitte oss med bilen, og jeg tør rett og slett ikke levere den inn til verkstedet for at de skal "fikse" den. Ferien ble jo mye ødelagt pga alt dette tullet, nå sitter jeg da med en bil som ennå ikke fungerer og som vi med nød og neppe kom oss hjem med. Den vil mest sansynlig bli solgt til et verksted/bilforhandler med et første. Regninga på alt dette vil bli på rundt kr.40 000.

Endret av synnes
Lenke til kommentar

Hei og takk for det Jarmo:-). Ja det er egentlig leit, jeg er ikke ute etter noe bråk eller krangel, men jeg syntes da vitterlig "verkstedsjefen" burde tåle å få litt mild kritikk som han fikk av meg på fredag for alt som har skjedd, og jeg synes ikke minst han burde være passe ydmyk etter (som han selv også innrømmer) har hatt et "arbeidsuhell" med bilen vår, et "uhell" som ødela ferien og som medførte at vi ikke orket å ha bilen lenger og  vil selge den billig bare for å få den bort.  Hva kan Opel importør evt. gjøre med dette tror du?

 

Vel, jeg er ikke mere skremt av Opel etter dette enn at vi i dag slo til og kjøpte en "ny" Opel, et nydelig eksemplar av en Opel Zafira fra 2010:-) får den til uka.

 

God helg:-)

Endret av synnes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...