synnes Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Har et problem med min 2007mod opel Zafira 1,9cdti 150hk diesel som vi ikke finner ut av. Det begynte med varsellys i displayet, (gult motorsignal) fikk bilen på verksted, de feilsøkte lenge og vel, kom etterhvert frem til at det måtte være turboen da bilen også plutselig fikk liten kraft ved lave turtall (ut kryss o.l.) Turbo kjøpt og montert (dyr affære) men problemet vedvarer, det var ikke turboen likevel:-( så nå er vi like langt, feilsøking og leting, ingen skjønner noen ting. En kjedelig og dyr historie dette. Noen som har vært borti lignende???? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Er feilen konstant, eller kommer og går? Hva sier feilkodene? Lenke til kommentar
synnes Skrevet 24. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2015 (endret) Tror feilen er konstant, de mener det ikke er luft trykk nok. Hva eksakt kodene sier nå vet jeg ikke, men første gang varsellyset kom skiftet de noen glødeplugger, resatte og fikset, men lyset kom da tilbake noen få dager etterpå, og så mistet jeg krafta noen dager etter dette igjen. Har feilsøkt i lang tid nå uten å finne noen årsak. De sier de har prøvd absolutt alt...men noe må det da være, kan det være en slags styringsenhet? el. feil? synd om vi må selge bilen som delebil pga dette. Endret 24. juni 2015 av synnes Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Regner med at de har gått over alle slanger/koblinger inn og ut fra turbo. Ble trykksensor på turbo byttet samtidig med turbo, eller kun "hardware"? Også lett å mistenke LMM, men den har de kanskje byttet? Lenke til kommentar
synnes Skrevet 24. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2015 Ja de sier de har gått over alle slanger etc i starten, har også løst ned manifoild, innsug. Om trykksensor eller hardware ble byttet vet jeg ikke, får snakke mere med dem om dette. Hva er LMM? :-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Luftmassemåler. Lenke til kommentar
synnes Skrevet 24. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2015 ok, takker for svar. Skal høre med de. Noen ide om hva en slik bil kan være verdt som evt delebil,? km 180 000, alle servicer, sist service nå nylig, sport funksjon, svingbare Zenon lys, fast og tight bil, nydelig å kjøre, automat. Gode dekk. Grei stand ellers. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Har du bilen hos merkeverksted? Det er nemlig noen gjengangere på disse FIAT-motorene, som kan være litt utfordrende å finne ut av for de som ikke har tilgang på GM sitt verktøy. Bla.a er det noen ventiler på innsuget som styres av et utvendig stag. Der går 4 akslinger inn, en for hver sylinder. Der er der en slags pakning som har en tendens til å svikte/løsne. Om jeg husker rett, skal det være mulig å finne ut av dette med å spraye med startgass i området ved innsuget. Men dette er uansett ting som står i den programvaren som GM bruker til disse bilene. Om det er en av disse som har sviktet, så er den offisielle løsningen nytt innsug. Det vil du ikke gjøre, nå rett etter å ha brukt $$ på turbo. Men der er en enkel fiks. Søk etter swirl valves inlet manifold FIAT CDTI, så tipper jeg du finner litt lesestoff. Samme motor og samme problem i flere biler, ikke bare Zafira. Vectra, Saab 9.3, og noen til som jeg ikke husker i farten. Lykke til :-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Snakker vi merkeverksted her? Isåfall er jo dette katastrofe. At de ikke klarer å finne ut av en slik feil forteller litt. Kunden betaler i dyre dommer for inkompetanse. Lenke til kommentar
synnes Skrevet 24. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2015 (endret) takker for nyttige innspill. Turbobyttet var svinedyrt til ingen nytte ser det ut som.:-( Vi snakker ikke om merkeverksted, men dog et autorisert verksted med godt rykte slik jeg har hørt. Verkstedet har dratt nytte av Opel kompetanse, et Opel merkeverksted like ved som de har fått hjelp av sier de, så de har vært flere om denne jobben, uten å finne noe. Alle klør seg i hodet sier de:-) Å betale i dyre dommer er surt når man i verste fall ender opp med en bil som ikke er fikset, og som i verste fall må selges som delebil. Endret 24. juni 2015 av synnes Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Skal du betale for deres feildiagnose? Lenke til kommentar
synnes Skrevet 25. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2015 Ja de mener det. Det var intet annet alternativ enn å bytte turboen, det var neste nødvendige skritt på veien for å fikse bilen. Turboen kommer på ca 20t, i tillegg x antall timer til feilsøking, så langt uten resultat. Jeg valgte da først å se helheten i alt, ville ha et godt forhold til verkstedet fortsatt som tidl. har gitt god service, har også fått låne en liten bil av dem mens dette pågår,,men nå kommer jeg til et punkt kjenner jeg hvor noe må gjøres. I verste fall kan dette ende opp med en regning på 30 000 (etter at de har vært greie med meg og gitt avslag på mange timer) og en bil som fortsatt er like ubrukelig og må "kastes". Kjedelig :-) Lenke til kommentar
synnes Skrevet 25. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2015 Da har jeg fått svar fra verkstedet. Feildiagnosen var 2279 (falsk/uren luft) og problemet var partikkelfilteret, det fant de ut i dag. Det måtte nytt, og kostet rundt 17000. Et dyrt prosjekt. Hvordan fremgangsmåten er ved en slik feilkode vet ikke jeg, men her har man nok begynt i feil ende, og det koster nok flesk alt i alt er jeg redd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Feil på DPF er ikke uvanlig, spesielt ved mye småkjøring. Nå kan det jo ha vært feil på turboen også, de ryker jo av og til. Har du fått andre feilkoder, eller er det kun denne som er registrert i ECUen? Lenke til kommentar
synnes Skrevet 25. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2015 Turboen var ok, den hvinte litt, men i orden. Fikk feilkode (vet ikke om det var den samme) for noen uker siden, like før dette skjedde, da byttet de glødeplugger, tok service, men jeg har aldri hatt problem med start kald motor e.l. Lyset kom igjen like etter, og det var da hele denne greia begynte. Feilen er altså funnet, men veien dit var både lang og dyr, hvor dyr eksakt får jeg snart vite. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) Dette må du ta opp med verkstedet. Helt uakseptabelt at en kunde skal bruke 20.000 kr på å reparere noe som er i orden, og nå få en ny reparasjon på 17.000 kr grunnet verkstedets feildiagnose. Ring forbrukerrådet umiddelbart og få hjelp. Endret 25. juni 2015 av LiamH 1 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 17 tusen for et partikkelfilter? http://www.ebay.com/itm/DIESEL-PARTICULAR-FILTER-DPF-FOR-OPEL-ZAFIRA-1-9-2005-BM11028H-/231532437495?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item35e8689ff7 Du kan spare veeeldig mye penger på å lete litt etter deler. 1 Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 går ikke ann å rense diesel partikkel filteret? lønner seg å kjøre en 30-45 min i over 80 noen ganger. blåser min DPF ren når eg kjører til gøteborg en gang i blant Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Hør med verkstedet at de faktisk har prøvd å kjøre tvungen rens av DPF. Det gjøres i programvaren. Dette MÅ være prøvd før en går til det drastiske skritt å bytte den. Dette kan fint gjøres flere ganger.Jeg har hjulpet en Vectra-eier (samme motor, vil tro DPF er nokså lik) som hadde samme feil. Med relativt lite drivstoff på tanken kjørte vi en hel flaske med TriPak "dieselbooster" (skal normalt blandes til 650 liter drivstoff, men kan kjøres konsentrert for ekstra rengjøringseffekt), hengte på en tilhenger med noe søppel i (for å få mest mulig belastning), og kjørte i et par timer i mest mulig bakker, og presset motoren en god del (ikke ekstremt). Poenget var å få opp temperaturen i eksosen. Og trikset virket nok til at han etter turen ikke fikk feilmeldinger/nødmodus. I etterkant tok vi en runde med QMI 3-trinns rens av motoren, dette var utrolig effektivt på denne motoren! Enda senere kjøpte han en "EGR blanking plate", for å blokkere EGR-funksjonen. SVJV har han aldri fått feilen tilbake, og kjører fremdeles med original DPF. Hvor i landet holder du til? Om ikke verkstedet har "evner" til å prøve å kjøre regenerering på DPF-en, så er det ikke umulig at noen her inne på diskusjon har programvaren som trengs, og derved kan hjelpe deg. Trenger bare vanlig "OpCom" og rett ODB-dings så er dette gjort på minutter å sette igang.Mitt lokale Opel-verksted pleier som standard å helle på en hel flaske med Tunap dieselrengjører på biler med dieselmotorer, nettopp for å unngå tette filtre/katalysatorer. TriPak-en har jeg god erfaring med, men den er litt vanskelig å få tak i nå til dags (på nett, evt Torshov om du er i Oslo), mens Tunap finnes hos mange bilverksteder. QMI har, foruten den 3-trinns rensen, også en såkalt dieselforbedrer, som reduserer sot betydelig. Den har jeg brukt og bruker fortsatt å det vi har av dieselmotorer på tunet, og det stoffet gjør underverker for å redusere sot samt reduserer endel av dieselklakkingen.Hadde det vært min bil ville jeg ha brukt litt tid på å først prøve det jeg foreslo over, eventuelt tilslutt å bite i det sure eplet og kjøpe DPF på nettet, som Opelduude foreslår. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Dette må du ta opp med verkstedet. Helt uakseptabelt at en kunde skal bruke 20.000 kr på å reparere noe som er i orden, og nå få en ny reparasjon på 17.000 kr grunnet verkstedets feildiagnose. Ring forbrukerrådet umiddelbart og få hjelp. Ja, helt enig. Dette går for langt nå, syns jeg og.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå