NiklasG Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Hei, jeg skal ut som lærling i elektrikerfaget til høsten. Etter lærlingtiden min har jeg tenkt å gå Tekniskfag skole (elkraft), for å få mer fordypning i faget og mest sannsynlig bli installatør. Har også veldig lyst til å gå økonomi og administrasjon, har startet en sparekonto for å spare penger nok til studiet. Jeg har tenkt å ta BI sine nettstudier. Jeg lurer hovedsakling på hvordan man får høyere stillinger (prosjektleder, ingeniør jobber og sjef stillinger i større firmaer) innen for elektro (Jeg vet at erfaring har endel og si også)? Og om jeg ville vært en kanditat til disse stillinger med Fagbrev som elektriker, tekniskfagskole og eventuelt økonomi -og administrasjon. Takk for svar Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 (endret) Prosjektleder jobber - som regel bachelor- eller master utdannelse. Litt avhengig av firma og hva slags prosjektleder jobb det er snakk om. Men det kan også være mulig å få med erfaring. Har en kompis som jobber som prosjekt leder nå. Han har bakgrunn med fagbrev+teknisk fagskole, han jobbet 2-3 år i en annen stilling før han fikk den. Ingeniør jobber - Som regel bachelor eller master utdannelse her også. Det er mulig å få service ingeniør jobber med fagbrev, kanskje også prosjekt/salg ingeniør jobber. Litt avhengig av firma og erfaring her også. Sjef stillinger - Litt avhengig av hva slags sjef stillinger og i hva slags firma du ser for deg. Et lite firma vil bachelor med erfaring muligens være nok, men mest sannsynlig master er veien å gå (snakker ikke om man starter sitt eget firma). Gjerne master i blå fag (økonomi etc). De som går master i realfag blir ofte spesialister eller avdelingsledere. Men er snakk om veldig mye erfaring her også. Man får ikke sjef stilling med engang man er ferdig utdannet. Hvor sterkt en med fagbrev + teknisk fagskole + 1år/eventuelt bachelor i økonomi/admin fag kan jeg ikke svare på. Har ingen erfaring med det. Endret 24. juni 2015 av toy_man Lenke til kommentar
NiklasG Skrevet 24. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2015 Oki, tusen takk for informasjonen Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Du kan komme veldig langt med teknisk fagskole. Det er den utdanningen som vil være mest tilrettelagt for akkurat slike stillinger. Alt fra saksbehandler til avdelingsleder. Ta gjerne en tur innom en større bedrift i nærområdet ditt og spør Lenke til kommentar
Leddbussen Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 For å bli prosjektleder er det to ting som må til. 1. Du må kunne faget du skal lede. 2. Du må kunne lede. Anbefaler deg derfor å blir så god i faget ditt som du kan. Deretter bør du se på ledelsesstudier eventuelt profesjonelle prosjektleder sertifiseringer slik som PMI PMP eksamen. Bachelor og master er sikkert nyttig det også, men ikke nødvendigvis. Sats heller på å være god i ditt felt og ta videreutdanning for å få ledelseskompetansen. Det kan du ta på et eller to år. Kanskje arbeidsgiver ser potensialet ditt og er villig til å hjelpe deg med dette? Men da bør du ha noen år med fagarbeid før du skal begynne å klatre. Ville ikke satset på å bli PM før noen år etter fullført fagskole. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå