Gå til innhold

Må jeg betale tv-lisens?

Anbefalte innlegg

Kjøpte tv for en stund siden nå, og her om dagen fikk foreldrene mine fikk regning i posten for tv lisensen. Og siden jeg kjøpte tv-en selv må jeg betale tv-lisens da? Søkte litt på nettet, men fant ingen direkte svar, men noen artikler nevner at mindreårige slipper å betale, og jeg er 16 år, men jeg har fast jobb, i tillegg til sommerarbeid, hvis det har noe å si. Hvordan blir da dette i min situasjon? Kommer jeg til å få regning i posten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man skal følge reglene, så må du dessverre betale din egen lisens når du ikke "helt forsørges av" kringkastingskortinnehaver.

Står en god del her: http://www.nrk.no/lisens/

Fra forskrifter om fjernsynsmottaker:

§ 4.Flere mottakere på ett kringkastingskort
Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller:
I Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

Lenke til kommentar

Man kan vel påstå at en mindreårig 16-åring faller inn under "øvrige husstandsmedlemmer". En 16åring er ikke myndig, og har ikke juridisk tillatelse til å signere lisenspapirene engang... 

Verre med 18 år gamle studenter som mottar støtte fra Lånekassen, for de må betale lisens selv om de bor hjemme... 

Lenke til kommentar

Hvis man skal følge reglene, så må du dessverre betale din egen lisens når du ikke "helt forsørges av" kringkastingskortinnehaver.

Står en god del her: http://www.nrk.no/lisens/

Fra forskrifter om fjernsynsmottaker:

§ 4.Flere mottakere på ett kringkastingskort

Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller:

I Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

Ok :/ takk for raskt svar
Lenke til kommentar

Man kan vel påstå at en mindreårig 16-åring faller inn under "øvrige husstandsmedlemmer". En 16åring er ikke myndig, og har ikke juridisk tillatelse til å signere lisenspapirene engang... 

Verre med 18 år gamle studenter som mottar støtte fra Lånekassen, for de må betale lisens selv om de bor hjemme...

Hmm, jeg kan vel sende email eller ringe til nrk for å spørre, eventuellt si at den ble skrevet i feil navn når jeg bestilte.
Lenke til kommentar

Hmm, jeg kan vel sende email eller ringe til nrk for å spørre, eventuellt si at den ble skrevet i feil navn når jeg bestilte.

Løsningen er å melde at det ble kjøpt (som gave) til familien.
Var egentlig det jeg tenkte på, skrevet i feil navn ble feil:P uansett skal sende email til dem, får håpe på det beste:)
Lenke til kommentar

Signere lisenspapirer? Det er ingenting å signere. Og det er ingen aldersgrense på lisens. Eneste juridiske problemet er hvis han ikke betaler. De kan ikke sende inkassokrav til en umyndig.

Lenke til kommentar

Skal jeg da fylle ut "mitt motakerutstyr er overdratt til" eller skal jeg bare sende en vanlig email til nrk.

Og hvis jeg skulle bytte motakerutstyr med en av foreldrene mine, må jeg betale for denne terminen?

Lenke til kommentar

Om du bor hjemme hos foreldrene dine er ikke dette noe problem. Dere er alle i samme husstand... 

Edit:

Du kommer ikke til å få tilsendt noe lisenskrav engang.

Ok, sendte bare en email for å være på den sikre siden.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...