Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte på hybel med samboer - Kjøpe forsikring?

Marinius

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på om dette er riktig sted å poste på, fant egentlig ikke noe mer passende. Mod må gjerne flytte til et mer passende sted om det er behov for det.

Jeg holder på å flytte sammen med samboer på leilighet for første gang. Vi skal begge jobbe / gå på skole og lurer litt på hva vi egentlig trenger av forsikring.

Det virker som at vi trenger følgende:

• Innbo
  • Reise
  • Ulykke

Kan vi tegne dette som en ''familie'', slik at vi ikke trenger dobbelt opp av alt?

Vi fyller begge 20 år i år og jeg har for øyeblikket en inntekt på 100k. Inntekten er stigende, men vanskelig å si hvor mye. 

Jeg er av den oppfatning at det er bedre å ha en forsikring for mye, enn en for lite. 

Hva anbefales? 

Ser flere banker har slike forsikringspakker for unge. Er dette noe som er greit eller er det helt forferdelige vilkår? 

Håper på å bli litt klokere. 

Jeg er klar over at jeg burde ringe rundt å høre, men det lønner seg somregel å høre på erfaringer og vite hva man skal spørre etter :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vel, reiseforsikring dekker ulykke på reise (untatt er altså: fra og til jobb/skole og i hjemmet). Den dekker også normalt alle i hustanden (samboer/barn- ikke leieboere etc). Eier av læringssted (skole) og arbeidsplass er pålagt å ha forsikring for personskade der. En egen ulykkesforsikring blir da å kun gjelde personskader påført i heimen eller på vei fra/til jobb/skole.

Innbo dekker ...æh... innbo, dvs. det meste som ikke er skrudd fast. Her er det forøvrig viktig å dokumentere hva en har. Ekstra verdifulle gjenstander bør særforsikres. Normalt holder det med innbo når en bor i leilighet, noe avhengig av boform (selveier, borettslag, sameie).

Er det selveierleilighet bør en sjekke opp litt, teoretisk kan den mangle forsikring for boligen (husforsikring). F.eks er ødelagt gulv etter vannskade er noe som skal dekkes av slikt.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Går ut fra at TS her leier bolig. 

Da trengs ikke husforsikring. 

Du MÅ ha innbo.. var en i familien som bodde sammen med sin samboer i en leid kjeller. 

Huset brant ned.. de mistet absolutt _ALT_ for de regnet med at det gikk på huseiers forsikring.. noe det altså IKKE gjorde. 

Reiseforsikring er fint å ha. Ville ikke vært uten det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...