Gå til innhold

Generelle spørsmål til kjøp av stasjonær PC.

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte jeg skulle gå til innkjøp på en stasjonær PC rundt skolestart, men har noen spørsmål rundt det.

Begynner å bli litt for mange år siden jeg så på stasjonær data nå.

1. Hvordan er bruktmarkedet, er dette lønnsomt, kontra å kjøpe nytt? Hvor mye er det å spare? Hva bør man forvente en del skal koste? Hører flere sier 1/2 -> 2/3 av pris p.d.d.
  2. Hvor mye sparer man fortiden ved OC? mtp. kjøp av K prosessor og evt. ny vifte. Er det mye vits å kjøpe for å overklokke om man ikke er på highend av hardware som er ute? Samt kun ønsker mest ytelse for pengene.
  3. Ønsker å spille Fallout 4 når dette kommer ut, dette skal være en noe forbedret Skyrim motor. Hvor mye må man penge ut for å kjøre dette akseptabelt på 1080p(medium/high 60fps)? (Har skjerm, tastatur, mus og ekstern HDD, så trenger kun mid-size SSD)
  4. Finnes det noen rimelige 23"+ 120/144hz skjermer?
  5. Er det noen spesielle tider i året hvor prisene på deler synker betraktelig sånn at det er verdt å vente?
  6. Sist jeg så på data mener jeg å huske at det var OC sperre på alle fleste MB(1105) bortsett fra Z97 chipset, er det sånn enda? evt. hvordan er det å gå for en annen chipset?
  7. For å spare penger, er det grunn til å gå for 6GB RAM? Ser tester hvor folk kjører Alien Invasion(RAM heavy spill tydeligvis), chrome, photoshop samt andre programmer på en gang og forsatt ikke bruker særlig mere enn 5GB ram. Kan aldri se for meg at jeg skal pushe det lengre. Så heller kjøpe bra RAM istedet for 8-12GB.

Er forsatt 1,5mnd  til jeg tenker å starte med bestilling, så akkurat spesifikke deler/setup osv. er ikke så viktig. Ønsker først å fremst informasjon.

Takk for alle svar.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det varierer veldig synes jeg, noen har totalt urealistiske verdisyn, mens du også kan gjøre greie deals.

2. Jeg synes OC er verdt det, de skiller seg ofte lite ut i pris.

3. En god pc til ca 8k er ganske vanlig nå

4. Rimelig er ganske relativt, jeg synes fortsatt de er ganske dyr, du må nok ut med 2500-3000

5. Vente-fella kan en alltid gå i.

6. Om det er OC sperre er lett å finne ut når du skal kjøpe, jeg synes det er godt tilbud av OC vennlige HK

7. 8GB er veien å gå, du sparer ikke mye på RAM.

Lenke til kommentar
  1. Hvordan er bruktmarkedet, er dette lønnsomt, kontra å kjøpe nytt? Hvor mye er det å spare? Hva bør man forvente en del skal koste? Hører flere sier 1/2 -> 2/3 av pris p.d.d.
  2. Hvor mye sparer man fortiden ved OC? mtp. kjøp av K prosessor og evt. ny vifte. Er det mye vits å kjøpe for å overklokke om man ikke er på highend av hardware som er ute? Samt kun ønsker mest ytelse for pengene.
  3. Ønsker å spille Fallout 4 når dette kommer ut, dette skal være en noe forbedret Skyrim motor. Hvor mye må man penge ut for å kjøre dette akseptabelt på 1080p(medium/high 60fps)? (Har skjerm, tastatur, mus og ekstern HDD, så trenger kun mid-size SSD)
  4. Finnes det noen rimelige 23"+ 120/144hz skjermer?
  5. Er det noen spesielle tider i året hvor prisene på deler synker betraktelig sånn at det er verdt å vente?
  6. Sist jeg så på data mener jeg å huske at det var OC sperre på alle fleste MB(1105) bortsett fra Z97 chipset, er det sånn enda? evt. hvordan er det å gå for en annen chipset?
  7. For å spare penger, er det grunn til å gå for 6GB RAM? Ser tester hvor folk kjører Alien Invasion(RAM heavy spill tydeligvis), chrome, photoshop samt andre programmer og forsatt ikke bruker særlig mere enn 5GB ram. Kan aldri se for meg at jeg skal pushe det lengre. Så heller kjøpe bra RAM istedet for 8-12GB.

1. Bruktmarkedet kan være veldig bra å handle på. Spesielt hvis du bruker Bruktmarkedet her på Tek.no. Da kan du gjøre gode handler av folk som bryr seg litt om HW. Hvor mye du sparer er litt vondt å si. For en relativt ny vare, som fortsatt er "high-end"/populær så sparer du kanskje 20%. For en noe eldre vare så kan du spare mer, f.eks 50%. Du må nesten spørre mer konkret om 1 og 1 komponent for å svare på dette. Som eksempel vil jeg si at for en komplett PC som koster deg NY 11-12K, bør du få for kanskje 7K på brukt'n. Jeg tenker da på hva man får i ytelse, ikke nøyaktig like specs.

2. OC er obligatorisk :) Du kan dra ut en god del fler FPS da. Anbefaler at du kjøper en K prosessor hvis du ikke har et veldig strengt budsjett.

3. Vil si at en god komplett maskin (eksl skjerm, mus osv) vil koste deg rundt 12K. Dette er litt sweetspot p.t.

4. Ja.

F.eks https://www.komplett.no/asus-24-led-vg248qe/774683

https://www.komplett.no/acer-24-led-predator-gn246hlb/816989

https://www.komplett.no/benq-24-3d-led-xl2411z/807104

5. Nja ... Det er jevnlig tilbud rundt forbi. Følg med. Og så har man jo Black Friday.

6. Anbefaler Z97 p.t for å maksimere klokking. B85/H97 gir noe OC av CPU, men ikke like mye. Man må også ha Z97 for å klokke minnet.

7. 8 GB er minimum (2*4). Punktum :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Takk for svar. Enig at OC er must. Og moro ikke minst. Men tenkte heller på det at de 600kr som går til ny CPU vifte heller kunne gått til en dyrere CPU for så å OC mindre på stock viften. Evt. om det er gjort noen "kalkulasjoner" på det når det kommer til pris vs. ytelse. Mener også je har hørt at flere CPU er egentlig er den "samme" men med forskjellig clock/volt og annerledes stockvifte. Så at det er smart å kjøpe den billigste i serien for så å overclocke den.

Edit: 

Etter å ha sjekket så var det jo veldig få prosessorer(1150) ute fortiden syntes jeg, er tydeligvis i5-4690K og i7-4790K som går igjen.  Er rundt 1k forskjell i pris, samt at det virker som 4690K skal greie det meste av gaming man kaster på det, så kanskje liten grunn til i hele tatt å legge ~600kr i en vifte for OC.

Derimot noe av det jeg lurte på tidligere for å komme med et eksempel(selv om det ikke er så viktig) er om man kan få en 4690K med en vifte til rundt 1k OC'd til samme ytelse/hastighet som en stock 4790K.

Takk for svar. Er på mobil så kanskje ekstremt dårlig forklart.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Derimot noe av det jeg lurte på tidligere for å komme med et eksempel(selv om det ikke er så viktig) er om man kan få en 4690K med en vifte til rundt 1k OC'd til samme ytelse/hastighet som en stock 4790K.

Dette kommer helt ann på hvilken applikasjon/spill du skal bruke CPU med. Hvis det er et spill som drar nytte av flere tråder, så kan du klokke så mye du vil - 4690K vil fortsatt bare ha 4 tråder mot 4790K sine 8. Forskjellen mellom i5 og i7 er HT (HyperThreading), slik at i7'n vil ha 4 kjerner med HT = 8 tråder.

Hvis spillet ikke drar nytte av flere tråder så vil en godt overklokket 4690K parkere en stock 4790K. Du trenger på ingen måte noen kjøler til 1000 kroner for å få dette til, 300-600 kroner er mer en nok, og et godt kjøp er Cooler Master 212 Evo eller 412S til rundt 300 spenn.

"Bang for the buck" p.t mhp spill er 4690K. Noen spill vil gå bedre med en i7, f.eks BF4. Hvis du er på litt budsjet ville jeg nok gått for i5'n og heller puttet den ekstra 1000-lappen i noe annet - bedre PSU eller kabinett f.eks eller en god viftekontroller. Dette er komponenter som varer lenger enn CPU/plattformen, og man får således mer glede/nytte av dem,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...