Gå til innhold

Sendte vare inn til angresak - bedriften gikk konkurs


Anbefalte innlegg

Okei, så dette kan umulig skje hver dag.

 

I april bestilte jeg en vare fra Supersmart.no til 899 kroner, og forespurte angrerett fem dager senere. De var utrolig vanskelige å få fart på (jeg måtte ringe dem minst tre ganger for å få dem i gang), men de gav meg til sist et returnummer og jeg sendte varen inn. Den ble hentet av dem på postkontoret i Oslo et par uker senere (rask behandling!), men etter det stoppet all kommunikasjon. Jeg forsøkte å ringe dem, og ble møtt av en utkoblet telefon.

 

Jeg tenkte først at de bare hadde tatt en gjennomført sommerferie, og gav dem nok et par uker på å i det minste svare på mailen min - men da jeg til sist bestemte meg for å ringe forbrukerrådet i dag, fikk jeg vite at de gikk konkurs 10. juni.

 

Ganske typisk, ikke sant? Jeg fikk i det minste kontaktinformasjonen til bostyreren, men innser at saken min kanskje ikke engang angår bostyreren.

 

Altså: jeg kjøpte en vare fra dem og postla den tilbake igjen - er den ikke teknisk sett fortsatt min vare? Noen må bare postlegge den tilbake til meg, ikke sant? Eller kan jeg faktisk kreve noe fra bostyrer? Er pengene mine og varen borte for alltid?

 

Hadde vært flott om noen hadde innsikt i dette.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså: jeg kjøpte en vare fra dem og postla den tilbake igjen - er den ikke teknisk sett fortsatt min vare? Noen må bare postlegge den tilbake til meg, ikke sant? Eller kan jeg faktisk kreve noe fra bostyrer? Er pengene mine og varen borte for alltid?

 

Jeg er nok ikke noen hardbarket jurist, men her er det hva jeg tror.

 

Etter at butikken hentet returen fra deg så ble denne varen en del av konkursboet. Da blir du en av kreditorene som skal ha igjen, og hva og når du får tilbake er avhengig av hvordan konkursoppgjøret avvikles.

 

Dette gjør det vanskelig å stille noen spesielle krav (alle kreditorer har sikkert sine omstendigheter), men om du tror at varen ligger fortsatt på lager så kan du prøve å høre om dere kan komme til en minnelig ordning siden den bare koster 900,- Jeg tviler dog at dette lar seg gjøre rent formelt fordi det kan være kreditorer som har fortrinnsrett. Høyst sannsynligvis må du stille deg i køen av kreditorer på lik linje med alle andre.

Endret av vk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Varen din er i utgangspunktet tapt, da du stiller omtrent bakerst i køen av kreditorer. Det som kan være en mulighet er å rette krav mot Visa/Mastercard (forutsatt at du har betalt med kredittkort). De er en større kreditor enn deg, og har mye bedre advokater. Du faller også inn under kredittloven. Om det gjelder for varer som er mottatt av kunde og sendt inn igjen er jeg ikke heeelt sikker på, men du kan uansett vurdere å prøve. 

Forbrukerrådet er fine å spørre, de har mye kunnskap om forbrukerrettigheter

Lenke til kommentar

Du skal vel få pengene tilbake, er ikke sånn at det bare forsvinner i eteren fordi de slår seg konkurs.

Ehm, jo...

 

TS: Varen du sendte inn er selvfølgelig din, hvis den kan gjenfinnes. Den blir ikke en del av konkursboet, for konkursboet tar bare beslag i det som debitor eier, jf. deknl. § 2-2. Du stiller riktignok "bakerst i køen av kreditorer" (likt med alle andre usikrede kreditorer) hvis varen ikke kan finnes og du derfor bare har krav på pengene dine, men om den konkrete varen det gjelder faktisk kan gjenfinnes og identifiseres/individualiseres skal du ha den tilbake. Ta derfor i første rekke kontakt med konkursboet. Ta dessuten kontakt med banken din og hør om dette dekkes av finansavtaleloven § 54 b.

 

Edit: Nei, dette er feil, se noen innlegg under.

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for alle gode råd! Skal i første omgang ta kontakt med bostyreren og spørre så snart jeg får tid en gang i arbeidstiden. Kanskje hun kan hjelpe til med å finne varen - kjenner jeg Supersmart rett fra min korrespondanse med dem, ligger den fortsatt innpakket et sted rett over dørstokken. Kontakt med banken hørtes også lurt ut.

 

Skal rapportere tilbake med resultater.

Lenke til kommentar

Varen du sendte inn er selvfølgelig din, hvis den kan gjenfinnes.

Hva baserer du det på?

 

TS har gått fra avtalen (angrl. § 20) og levert fra seg tingen. Selger har ikke lenger plikt til å oppfylle avtalen (angrl. § 23). Hvordan kan tingen fortsatt tilhøre TS?

 

(Og har han i så fall rettsvern...?)

Lenke til kommentar

 

Varen du sendte inn er selvfølgelig din, hvis den kan gjenfinnes.

Hva baserer du det på?

 

TS har gått fra avtalen (angrl. § 20) og levert fra seg tingen. Selger har ikke lenger plikt til å oppfylle avtalen (angrl. § 23). Hvordan kan tingen fortsatt tilhøre TS?

 

(Og har han i så fall rettsvern...?)

 

Her er det bare å legge seg flat. Jeg blandet problemstillinger, rett og slett. Når du sender inn varen oppgir du din eiendomsrett, og stiller deg i kø for å få penger. Det er en utrolig lite tilfredsstillende løsning, som burde vært spesialregulert i loven (det er ingen risiko for kreditorsvik her, så det er bare systemhensyn som gjør at dette skal være løsningen - det hadde ikke vært noe problem å regulere et slags eiendomsforbehold her), men slik jeg leser loven nå så har du helt rett.

 

(rettsvern kommer uansett ikke på spissen i konflikter mellom kreditor og skyldnerens hjemmelsmann.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...