Gå til innhold

Når håndtverkere tar betalt for arbeid som ikke er gjort


Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger hjelp til en tvist mellom meg og håndtverkere som ga meg et spesifikt tilbud på mail med en spesifik pris. Tilbudet bestod av punkter vi ble enige om som skulle bli gjort, to av punktene i avtalen ble ikke gjort. Det var altså "Bygging av ryggstøtter i lounge" og "Bygge lounge i x-finer etter deres skisse", se vedlagt bilde.

 

Jeg har allerede betalt nesten 61 000,-. Nå krever de resten av beløpet. Jeg vet jo at det ikke er riktig at jeg skal betale for noe som ikke har blitt gjort, men trenger hjelp til hvilke lover i forbrukerrett jeg kan vise til.

 

På forhånd, takk.

post-383066-51933_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her gjelder etter alt å dømme Håndtverkertjenesteloven.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-63

 

Dette er enten en "forsinkelse", jf.§ 11, eller en "mangel", jf. § 17 (1). Det høres ut som om håndtverkerne anser jobben som avsluttet, så la oss kalle det en mangel. (Det burde uansett ikke spille noen stor rolle.)

 

Du kan kreve at de retter mangelen, jf. § 24 (1).

 

Du kan holde tilbake "så mye av betalingen at det sikrer [ditt] krav som følge av mangelen", jf. § 23.

 

"Kravet" blir antakelig prisavslag, jf. § 25. Etter § 25 (2) er hovedregelen at "[p]risavslaget settes til det det ville koste forbrukeren å få mangelen rettet".

 

Kort oppsummert, du kan antakelig la være å betale så mye som det vil koste å få noen andre til å gjøre jobben.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...