Gå til innhold

[Løst] Trenger råd om lønn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig bra at du sa nei! Du finner garantert noko betre etterkvart. Ein ting som er viktig i lønnsforhandlingar er å påpeke at du ynskje å vere der lenge, med eit dårleg tilbod så risikerer ein arbeidsgivar at du seie opp jobben etter 3 månader fordi eit mye betre tilbod kom opp.

Det er også viktig at arbeidsgivar er er villig til å investere i deg, gir deg moglegheit for å ta nokre kurs, og å få deg up to speed. Eg har blant anna sett arbeidskontraktar som gir meg redusert lønn dei 3 første månadene fordi eg skal koma up to speed. Da seier eg blankt nei!

Små selskaper er ofte verstingar, dei store har ofte svært gode og ryddige ordningar(sjølv om dei ikkje alltid er best på lønn).

Lenke til kommentar

Bra du sa nei til jobben. Jeg sa ja til et lignende tilbud i 2011 - noe jeg angrer på i dag. Så lenge du ikke får store økonomiske problemer av å være tålmodig utover høsten bør du absolutt vente til du får et godt tilbud. Jeg er sikker på at jeg har tapt flere hundre tusen på at jeg sa ja til det første tilbudet jeg fikk i fanget da jeg var ferdig på skolen. Hadde jeg bare hatt litt mer tålmodighet, og visst litt bedre hva jeg burde ha sett etter den gangen...

Du merker fort når du kommer til en seriøs arbeidsgiver. De har konkrete planer for deg, og hvordan du skal brukes, hvordan du skal utvikle deg. De tilbyr fornuftig lønn (i 2015 i Oslo vil jeg si alt under 400k er totalt uakseptabelt i it-bransjen, selv som junior) og har gode ordninger. IT-bransjen har generelt ganske høye lønninger i Oslo, ikke la noen fortelle deg noe annet. I 2011 var det vanlig med mellom 425-475 for juniorer i det bemanningsbyrået jeg jobbet gjennom da. Det fant jeg dog ikke ut av før etter jeg hadde sagt ja til en jobb med startlønn på 350k... IT-bransjen er i en liten nedgangsperiode, i forhold til ansettelser generelt sett, men det finnes fortsatt mange bedrifter i vekst. Der jeg jobber har de f.eks ansatt 10+ nye hoder bare siden jul.

For min egen del hvertfall så vil jeg si at noe av det desidert viktigste med en jobb er:

1. Kolleger. Både over og på siden. Som nyutdannet er dette ekstremt viktig slik at du har noen å lære av.

2. En bedrift som vil utvikle deg, og som fra dag 1 har en plan for kurs, sertifiseringer o.l.

3. En bedrift med utviklingsmuligheter både lønnsmessig og hierarkisk. Dette har dog med mine egne langtidsambisjoner å gjøre. Andre igjen er fornøyd med å sitte "på gulvet" hele karrieren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hei igjen. Tenkte jeg kunne komme med en oppdatering.

Jeg endte opp med en jobb som betaler 400000 i året via et rekrutteringsbyrå. Dette er før tillegg og overtid. Lønnen blir nok også forhøyet når jeg kommer inn i selve bedriften. 

Jeg ønsker andre jobbsøkere lykke til med søkingen og det lønner seg nok og ha litt is i magen hvis man kan.

Jeg var i kontakt med flere av de største konsulent firmaene og de opererer fortsatt med en grunnlønn på 350k i året.. Når det er sagt så tror jeg man kan tjene betrakelig mer i disse firmaene etter hvert. Desverre er arbeidet gørr kjedelig og dresskoden er mildt sagt stiv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bra du hadde is i magen, fortsatte videre og tok det beste tilbudet. IT er en verdiskapende bransje som dessverre har mange underbetalte generelt.

Du er med på å danne et konkurransegrunnlag for de som er utdannet etter deg og kommer på markedet senere. Ikke selg hodene dere billig folkens, de er og kommer til å forbli meget ettertraktet i lang tid fremover.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...