bellduck Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Hei! Jeg er rimelig noob på web-design, så trenger litt hjelp her.. Har planer om å lære, men trenger dette litt kjapt. Jeg skal lage et skjema med f.eks. "Navn", "Tlf.", "Sted" som tre felter, hvor jeg også ønsker å bruke drop-down bokser. Utforming på skjema er ikke så farlig, fins mange "generatorer" rundt på nettet. Det som er utfordringen (for meg) er å opprette en mailto-link med informasjon fra disse inputene i emnefeltet (subject). Altså f.eks.: <a href="mailto:[email protected]?subject=Navn Tlf Sted">Send email</a> Hvordan deklarerer jeg og trekker ut disse variablene i en HTML-kode? Ville vært evig takknemlig om noen kunne laget en eksempelkode, er mye lettere å forstå da. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 (endret) Bruk PHP i stedet. Her er noen kjappe script jeg fant i farten. I tillegg kjører du PHP include for å få med PHP koden, så slipper du å ha den også inni HTML-fila. HTML: <table width="400" border="0" align="center" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td><strong>Contact Form </strong></td></tr></table> <table width="400" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="1"><tr><td><form name="form1" method="post" action="send_contact.php"><table width="100%" border="0" cellspacing="1" cellpadding="3"><tr><td width="16%">Subject</td><td width="2%">:</td><td width="82%"><input name="subject" type="text" id="subject" size="50"></td></tr><tr><td>Detail</td><td>:</td><td><textarea name="detail" cols="50" rows="4" id="detail"></textarea></td></tr><tr><td>Name</td><td>:</td><td><input name="name" type="text" id="name" size="50"></td></tr><tr><td>Email</td><td>:</td><td><input name="customer_mail" type="text" id="customer_mail" size="50"></td></tr><tr><td> </td><td> </td><td><input type="submit" name="Submit" value="Submit"> <input type="reset" name="Submit2" value="Reset"></td></tr></table></form></td></tr></table> PHP: <?php// Contact subject$subject ="$subject";// Details$message="$detail"; // Mail of sender$mail_from="$customer_mail";// From $header="from: $name <$mail_from>"; // Enter your email address$to ='[email protected]'; $send_contact=mail($to,$subject,$message,$header); // Check, if message sent to your email// display message "We've recived your information"if($send_contact){echo "We've recived your contact information";}else {echo "ERROR";}?> Endret 24. juni 2015 av TheHaughom Lenke til kommentar
bellduck Skrevet 24. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2015 (endret) Bruk PHP i stedet. Her er noen kjappe script jeg fant i farten. I tillegg kjører du PHP include for å få med PHP koden, så slipper du å ha den også inni HTML-fila. HTML: <table width="400" border="0" align="center" cellpadding="3" cellspacing="1"> <tr> <td><strong>Contact Form </strong></td> </tr> </table> <table width="400" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="1"> <tr> <td><form name="form1" method="post" action="send_contact.php"> <table width="100%" border="0" cellspacing="1" cellpadding="3"> <tr> <td width="16%">Subject</td> <td width="2%">:</td> <td width="82%"><input name="subject" type="text" id="subject" size="50"></td> </tr> <tr> <td>Detail</td> <td>:</td> <td><textarea name="detail" cols="50" rows="4" id="detail"></textarea></td> </tr> <tr> <td>Name</td> <td>:</td> <td><input name="name" type="text" id="name" size="50"></td> </tr> <tr> <td>Email</td> <td>:</td> <td><input name="customer_mail" type="text" id="customer_mail" size="50"></td> </tr> <tr> <td> </td> <td> </td> <td><input type="submit" name="Submit" value="Submit"> <input type="reset" name="Submit2" value="Reset"></td> </tr> </table> </form> </td> </tr> </table> PHP: <?php // Contact subject $subject ="$subject"; // Details $message="$detail"; // Mail of sender $mail_from="$customer_mail"; // From $header="from: $name <$mail_from>"; // Enter your email address $to ='[email protected]'; $send_contact=mail($to,$subject,$message,$header); // Check, if message sent to your email // display message "We've recived your information" if($send_contact){ echo "We've recived your contact information"; } else { echo "ERROR"; } ?> Mange takk for svar. Jeg kan som sagt ikke så mye, men jeg lurer på om du misforstod litt. For meg ser det ut til at den PHP-koden er et skjema som sender til en adresse rett fra skjemaet? Jeg er nødt til å bruke mailto for å åpne mailen i lokal klient. Jeg ønsker enkelt og greit å kunne taste inn noen felt, for at disse "inputene" legges inn i emnet på en ny mail. Hva er forresten fordelen med PHP kontra HTML her? Endret 24. juni 2015 av bellduck Lenke til kommentar
Sushifire Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Hei Så vidt jeg vet så trenger du ett skriptingspråk for å få verdiene fra ett skjema inn i en 'mailto' link. Jeg fant en link med eksempel som bruker javascript. http://www.rhyous.com/2015/05/27/how-to-populate-mailto-link-with-a-form-action-using-javascript Hvis jeg har forstått deg riktig så burde dette peke deg i riktig retning Lenke til kommentar
jag007 Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Ta en titt på denne siden, her det et forklart litt om det du spør om: http://www.html-form-guide.com/email-form/email-form-mailto.html Evt søk på nett: etter "html form submit mailto". /Jan Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Hei, du kan jo prøve denne: <!DOCTYPE html> <html> <head> <meta charset="UTF-8"> <title>Mailto</title> </head> <body> <?php if($_POST['form_submit']) { $mailAddress = htmlspecialchars($_POST['form_mail']); if(filter_var($mailAddress, FILTER_VALIDATE_EMAIL)) { /* sjekker at det som er skrevet er i korrekt format */ $name = htmlspecialchars($_POST['form_name']); $tel = htmlspecialchars($_POST['form_tel']); $city = htmlspecialchars($_POST['form_city']); $submittedLink = '<p><span style="font-weight: bold;">Link:</span> <a href="mailto:'.$mailAddress.'?subject='.$name.' ('.$tel.', '.$city.')">'.$mailAddress.'</a></p>'; } else { $submittedLink = '<p style="color: red; font-weight: bold;">E-postadressen "'.$mailAddress.'" er ikke gyldig.</p>'; } } ?> <div id="mailto_form"> <input name="form_mail" type="text" value="<?php echo $mailAddress; ?>" /><br /> <input name="form_name" type="text" value="<?php echo $name; ?>" /><br /> <input name="form_tel" type="text" value="<?php echo $tel; ?>" /><br /> <input name="form_city" type="text" value="<?php echo $city; ?>" /><br /> <input name="form_submit" type="submit" value="Send" /><br /> </div> <?php echo $submittedLink; ?> </body> </html> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå