Gå til innhold

Rask og billig usb minne for OS installasjon

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en minnepen til å installere OS i fra og senere kjøre selve OS i fra.

Jeg vil gjerne kjøpe den i dag, så ser helst at den finnes i en lokal butikk som Expert, Elkjøp eller Lefdal.

Problemet her er at når jeg leser inne på sidene til lefdal så er det sjeldent de oppgir lese/skrive hastighet.

For eksempel denne som de beskriver som lynrask usb 3 overføring viser seg å ha 80/10 MB/s på lese/skrive. Nå vet jeg ikke hva som er vanlig på slike enheter, men dette kan da vel ikke beskrives som lynraskt?

http://www.lefdal.com/product/data/usb-minne/SANUSB30U32GB/sandisk-ultra-usb-3-0-32-gb-usb-minne#tab-more-info

Noen som har erfaring med slik og har en de vil anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville kanskje sett etter SanDisk USB 3.0 Extreme. Relativt bra forhold mellom pris og ytelse. Går du for f.eks 32GB utgaven er det ikke værst (200/110 R-W), tar du 64GB utgaven får du 185 i write (read er lik). 

Disse koster ikke så mye på nettet, men Elkjøp tar jo en syk pris. Du kan jo spør om de vil matche prisen noe kanskje?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Vær obs på at enkelte USB3-porter krever installerte drivere for fungere, og disse driverne er ikke med i de fleste OS-installasjonsprogrammer. (Vel, sist jeg sjekket.)

Hvis man derfor ender opp med å måtte bruke en USB2-port kan man like gjerne kjøpe og bruke en USB2-minnepinne.

Lenke til kommentar

Må oppdatere boot.wim filen fra installasjons-ISO'n din med USB 3.0 drivere. Finnes noen guides på dette.

Har bare gjort det på socket 1150 og 2011-3 (edit: og 1155 .. hva er normalt default egentlig?), da fungerer UEFI. Burde fungere med BIOS også, men husker ikke om jeg har gjort det. Tror det skal gå med begge.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...