Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Leieforhold når huset er solgt (?)

HighGoat

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi leier en leilighet hvor huseier har solgt huset og nye eiere overtar 1. juli.

Det har vært litt frem og tilbake men det jeg lurer på, har vi rett til å flytte når nåværende eier flytter uten å forholde oss til 3 måneders oppsigelse som kontrakten tilsier?

Det er verdt og nevne at vi fikk ikke vite om salget før ca en måned siden, så vi har ikke hatt mulighet til å si opp kontrakten 3 måneder før vi fant ut at salget skulle skje.

Når vi valgte leilighet så var en av hovedgrunnene at det ikke var en småbarnsfamilie, den nye huseieren er en småbarnsfamilie på 2 eller 3 unger.

Hvilke muligheter har vi? må vi si opp kontrakten når den nye eieren kommer og bo der 3 måneder eller kan vi bare velge å ikke skrive kontrakt med ny huseier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Eierskifteognyutleier.aspx

Etter at leiligheten er solgt, tar den nye eieren den gamle eieren sin plass i leieforholdet. Dette vil si at den nye eieren/utleieren, vil overta både de rettigheter og plikter den gamle utleieren hadde etter leieavtalen som er inngått. Uavhengig av hvem den nye eieren er, skal selvfølgelig også leieboer beholde sine rettigheter og plikter etter leieavtalen.

Selv om leieboer ikke ønsker å bo i leiligheten lenger når det kommer ny eier, vil ikke leieboer ha en hevingsrett.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Eierskifteognyutleier.aspx

Etter at leiligheten er solgt, tar den nye eieren den gamle eieren sin plass i leieforholdet. Dette vil si at den nye eieren/utleieren, vil overta både de rettigheter og plikter den gamle utleieren hadde etter leieavtalen som er inngått. Uavhengig av hvem den nye eieren er, skal selvfølgelig også leieboer beholde sine rettigheter og plikter etter leieavtalen.

Selv om leieboer ikke ønsker å bo i leiligheten lenger når det kommer ny eier, vil ikke leieboer ha en hevingsrett.

Men da er den nye utleieren nødt å opprettholde de avtalene vi har med nåværende utleier (Parkering på tomt,pris osv)...Hvis den nye utleieren nekter dette så er vell dette grunnlag til hevningsrett?

Lenke til kommentar

Han kan ikke nekte det. Dersom han begår kontraktsbrudd har du visse rettigheter, ja. Har du noen grunn til å anta at han kommer til å gjøre det?

Jeg tror det enkleste for deg er å si opp fra 1/7, du klarer vel å bo der 3 mnd hvis alt annet er OK?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han kan ikke nekte det. Dersom han begår kontraktsbrudd har du visse rettigheter, ja. Har du noen grunn til å anta at han kommer til å gjøre det?

Jeg tror det enkleste for deg er å si opp fra 1/7, du klarer vel å bo der 3 mnd hvis alt annet er OK?

Tomten har 2 parkeringsplasser, nåværende huseier er alene og disponerer kun 1 bil. (Parkering ble avtalt med huseier da dette var et spesifikt krav vi hadde til leilighet)

Hvis ny utleier har 2 biler så vill de da mangle en parkeringsplass for sin egen bil noe som gjør at min parkeringsplass forsvinner over til ny utleier. Dette er ikke aktuelt for meg da den eneste parkeringsmuligheten blir fellesparkering som tilhører et idrettsanlegg som ligger 300-500m borte fra leiligheten.

Endret av HighGoat
Lenke til kommentar

Merk at oppsigelsen må være levert før 1.7 hvis du har tenkt til å starte oppsigelsestiden den datoen. Nå vet jeg ikke hvor allergisk du er mot unger eller hvor lytt det er i huset men du kan vurdere å se det an og utsette oppsigelsen til du er sikker på at du vil flytte.

Lenke til kommentar

Tomten har 2 parkeringsplasser, nåværende huseier er alene og disponerer kun 1 bil. (Parkering ble avtalt med huseier da dette var et spesifikt krav vi hadde til leilighet)

Hvis ny utleier har 2 biler så vill de da mangle en parkeringsplass for sin egen bil noe som gjør at min parkeringsplass forsvinner over til ny utleier. Dette er ikke aktuelt for meg da den eneste parkeringsmuligheten blir fellesparkering som tilhører et idrettsanlegg som ligger 300-500m borte fra leiligheten.

husk å gjøre ny eier oppmerksom på at den parkeringsplassen er din slik at den ikke blir brukt da

• Liker 1
Lenke til kommentar

husk å gjøre ny eier oppmerksom på at den parkeringsplassen er din slik at den ikke blir brukt da

Problemstillingen blir vell heller hvilke rettigheter jeg sitter på hvis ny utleier slår seg vrang og "tar" denne parkeringsplassen, altså bryter nåværende kontrakt/Nekter skrive ny kontrakt som inkluderer parkering - Vill vi da ha grunnlag til å gå ut av leieforholdet uten 3 måneders oppsigelse?

Lenke til kommentar

Utleier kan ikke bare bryte parkeringsavtalen sånn uten videre. En naturlig løsning er at utleier parkerer sin bil nr 2 på fellesparkeringen så lenge dere bor der. Eventuelt kan han varsle oppsigelse av nåværende avtale (3 mnd varsel) og tilby ny avtale der utleier overtar parkeringen. Det vil være naturlig at utleier tilbyr dere lavere leie eller annen kompensasjon for tapet av nærliggende parkering, men han er ikke påbudt å gjøre det. Dere får vurdere hvorvidt dere vil inngå ny avtale fra om 3 måneder (1. oktober) eller ikke (altså flytte).

At du skriver "hvis ny eier.." tyder på at du ikke har pratet med vedkommende. Ring og hør først i stedet for å anta. Sett gjerne opp en liste med spørsmål så dere får pratet ut om leieavtalen, vilkårene osv.

Lenke til kommentar

Problemstillingen blir vell heller hvilke rettigheter jeg sitter på hvis ny utleier slår seg vrang og "tar" denne parkeringsplassen, altså bryter nåværende kontrakt/Nekter skrive ny kontrakt som inkluderer parkering

Leste du ikke linken jeg ga deg?

Ny eier har i tillegg til å ikke ha noen automatisk rett til å si opp leieboeren, heller ikke rett til å gjøre endringer i leieavtalen. Det er vanlig at ny eier ønsker å lage en ny avtale med leieboer med nye vilkår, for eksempel annen leiesum. Dette trenger leieboeren ikke gå med på. Leieavtalen som allerede er inngått er bindende mellom utleier og leieboer, og leieboer skal ikke få noen dårligere leieavtale som følge av at leiligheten har blitt solgt.

Hva er avtalt?

For å finne ut hva slags rettigheter og plikter både utleier og leieboer har etter leieavtalen må man se konkret på hva som er avtalt. I mange tilfeller har man ingen skriftlig avtale, eller man har muntlige avtaler som supplerer den skriftlige avtalen. Det er enkelt å forestille seg at dette kan by på problemer når man skal se på avtalevilkårene. Selv om muntlige avtaler er like bindende som skriftlige, er det ved muntlige avtaler enkelt for en eller begge parter å fraskrive seg denne, og det vil da i de fleste tilfeller være vanskelig for den andre parten å bevise at den muntlig avtalen faktisk har funnet sted om saken skulle gå hele veien til rettsapparatet.

Skriv ned alle avtaler

På grunn av dette er det viktig å merke seg at man må være nøye på å skrive ned alle avtaler, både små og store, som man inngår med utleier. Dette viser seg spesielt i de situasjonene hvor det er et eierskifte. Utleier vil nok i mange tilfeller være fristet til å gå fra den muntlige avtalen, da slike avtaler kan ha et utslag i hvor høy salgsverdien på leiligheten vil være.

Ergo: Er det noen ting du bare har muntlig avtale på? GÅ TIL NÅVÆRENDE EIER OG FÅ DET SKRIFTLIG.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utleier kan ikke bare bryte parkeringsavtalen sånn uten videre. En naturlig løsning er at utleier parkerer sin bil nr 2 på fellesparkeringen så lenge dere bor der. Eventuelt kan han varsle oppsigelse av nåværende avtale (3 mnd varsel) og tilby ny avtale der utleier overtar parkeringen. Det vil være naturlig at utleier tilbyr dere lavere leie eller annen kompensasjon for tapet av nærliggende parkering, men han er ikke påbudt å gjøre det. Dere får vurdere hvorvidt dere vil inngå ny avtale fra om 3 måneder (1. oktober) eller ikke (altså flytte).

At du skriver "hvis ny eier.." tyder på at du ikke har pratet med vedkommende. Ring og hør først i stedet for å anta. Sett gjerne opp en liste med spørsmål så dere får pratet ut om leieavtalen, vilkårene osv.

Ja du har helt korrekt, dette er kun noe jeg antar.

Men jeg ønsker veldig gjerne komme forberedt til en slik samtale om det skulle bli et tema..

Begynne slike diskusjoner uten å vite hva du har krav på/rettigheter pleier som oftest gå til andre partens favør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja du har helt korrekt, dette er kun noe jeg antar.

Men jeg ønsker veldig gjerne komme forberedt til en slik samtale om det skulle bli et tema..

Begynne slike diskusjoner uten å vite hva du har krav på/rettigheter pleier som oftest gå til andre partens favør.

Du trenger egentlig bare vite én ting - du har krav på å beholde alle rettigheter, inkl. pris og parkering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan være greit å nevne at etter husleigelova § 5-1 så plikter utleigaren å stille husrommet til disposisjon slik som det er avtalt (altså med parkering og eventuelle andre avtalte forhold), samt at utleigaren etter § 5-2 plikter å sørge for vanlig ro og orden på eigendommen. Litt støy frå barn må du nok rekne med, men du treng ikkje å finne deg i alt. Dersom ønsket om rolige omgivelser var utslagsgivande for valget av utleigar så kan du nok også vise til § 5-1 om at det var avtalt at det skulle være ekstra lite støy på eigendommen.

Dersom den nye eigaren bryt avtalen så kan du etter § 5-7 kreve retting, avslag, heving, kreve erstatning eller holde tilbake husleige.

Det skal nok litt til for at dette blir aktuelt, men det kan være greit å vite om slik at kan informere den nye eigaren om kva plikter han/ho har overtatt dersom det skulle være tvil om det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...