Gå til innhold

Dele mappe mellom 2 nett

Anbefalte innlegg

Hei!

Har følgende oppsett; (kjører windows7 på alle pc'er)

Pc A har ipadr 169.254.1.10

Pc B har ipadr 192.168.1.10 og 169.254.1.15 (har 2 nettverkskort, og direkte nettverkskabel til pc A)

Resterende av pc'ene i mitt nettverk bruker ipadr 192.168.1.x

På pc A finnes det ei mappe som heter "biler", hvordan kan jeg få denne delt ut slik at alle på 192.168.1.x nettet får tilgang til denne??

Når jeg har mounta denne på pc B, så får jeg ikke opp mulighet for deling med å høgreklikke på denne stasjonen. Siden alle på 192.168.1.x nettet kun har tilgang til pc A via pc B så må det vel settes opp deling på denne.

Kåre!

Endret av Audi30tdi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor har du IP 169 på PC A? Det tilsvarer at den ikke klarer å finne DHCP Server / Modem.

Siden dere er på to forskjellige nett er det liten mulighet annet enn via internett å dele denne mappen.

Ville nok prøvd å få fikset nettet på PC A først.

Lenke til kommentar

Hvorfor har du IP 169 på PC A? Det tilsvarer at den ikke klarer å finne DHCP Server / Modem.

Siden dere er på to forskjellige nett er det liten mulighet annet enn via internett å dele denne mappen.

Ville nok prøvd å få fikset nettet på PC A først.

Pc A har fast ipadr, så trenger ikke få kontakt med DHCP server, og den skal heller ikke på internett. Ønsker kun å få satt opp deling fra ei mappe.

Lenke til kommentar

Om mappen MÅ ligge på PC A (av en eller annen grunn) bør det fungere å opprette en "symbolic link" til mappen på PC B. Da skal du kunne dele den videre.

MKLINK er kommandoen.

Har prøvd mklink, men funker ikke. Får kun til svar at jeg ikke har rettigheter sjølv om jeg er administrator på pc'en

Lenke til kommentar

:hmm:

Kan være at du ikke har samme admin brukeren på begge PCene (som f.eks. AD-bruker m/admin rights).

Prøv å del mappa med Everyone fra PC A til PC B, slik at du kan browse den uten å oppgi noe brukernavn/passord.

Deretter kan du kanskje lage en symbolic link...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

IP addressen er for forskjellig og du vil ikke ha noen rute fra PC A til PC B om du ikke har spesifikt satt opp dette i routerne / routeren du har imellom disse.

Om du har satt denne addressen bare for å stenge av internett biten så har du dessverre gjort en feil og det er ikke slik det gjøres, dette må du heller fikse i brannmuren på routeren (Noe du må ha om dette er en bedrift for eksempel, men jeg bare synser siden du ikke har nevnt dette.)

Merk dog at om du setter opp en static route på routeren / routerne til denne maskinen og dets subnet så vil maskinen også kunne nå internett ved å endre gateway innstillingene.

Igjen, for å gi deg ett mer fullverdig svar på hvordan du skal få den beste løsningen, så må vi ha litt mer bakgrunnsinformasjon.

Endret av 007CD
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...