flaters Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Hei! Jeg har et sapphire 9800 kort jeg skulle prøve å overklokke. Jeg lurte da på om noen vet hvor jeg kan laste ned et program for å lese temperaturen på kortet og eventuelt hvor høy den skal være på maks. Håper noen kan i meg noen tips om dette. Lenke til kommentar
magneto Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Tror nok du må montere egen temp måler da. Det er kun XT korta som har det originalt. Rett meg hvist jeg har feil folkens. Jeg har bare kjent på baksiden av kortet. Er den kaldere en fingeren din så er den under 37 grader tror jeg. (en annen her som sa d) Min er ihvertfall iskald. *grin* Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Det er ikke innebygget temp sensor på det kortet. Hvis det er viktig og få lest temperaturen på GPU/minne, så må du sette på en temp sensor selv. Men dette er ikke nødvendig hvis ikke du skal drive med noe hardcore klokking eller du har spesiell interesse for å vite det. Måten du ser om det er for varmt eller ikke, er ved å bare se på skjermen. Hvis du ser "artifacts" er det for varmt. Artifacts kan vere prikker eller streker på skjermen. Du vet hva det er når du ser det. For å klokke, last ned Rage3d Tweak fra www.rage3d.com. Øk med noen mhz (f.eks. fem) på rammen, og kjør et program som krever litt av skjermkortet og anstrenger det. F.eks. 3dMark03. Så når du får artifacts, klokk litt ned, og begynn på core. Gjør det samme. Du kan teste med forskjellige hastigheter på rammen og core for å finne den kombinasjonen som gir best ytelse for deg. Håper dette hjalp. Er det noe du lurer på; spør. Lenke til kommentar
magneto Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 De kan umulig bare komme artifacts pga. at det er for varmt. Jeg har fått litt artifacts på en test i 3Dmark03 men kortet var da kaldt som f. ER vel heller at man klokker det litt for mye. Korta har jo en begrensing. Men i hans sitt tilfelel så vil det jo bli pga. varmen siden han har standar kjøler på. Lenke til kommentar
YpsiNine Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 De kan umulig bare komme artifacts pga. at det er for varmt. Jeg har fått litt artifacts på en test i 3Dmark03 men kortet var da kaldt som f. ER vel heller at man klokker det litt for mye. Korta har jo en begrensing. Men i hans sitt tilfelel så vil det jo bli pga. varmen siden han har standar kjøler på. Begge har vel forskjåvidt rett, det vil komme artifacts når kortet er for varmt, men det vil også komme artifacts når kjerna ikke klarer mer (selv om den nødvendigvis ikke skulle være glovarm). Det beste er å klokke noen få MHz per gang. Selv kan jeg kjøre mitt eget Sapphire 9800 Pro på 447/375 uten noe artifacts, og dette er kun på luftkjøling. Du kan bruke dette programmet, RadClocker: http://users.adelphia.net/~webspace/RadClocker1800d.zip Lykke til! Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 De kan umulig bare komme artifacts pga. at det er for varmt. Jeg har fått litt artifacts på en test i 3Dmark03 men kortet var da kaldt som f. ER vel heller at man klokker det litt for mye. Korta har jo en begrensing. Men i hans sitt tilfelel så vil det jo bli pga. varmen siden han har standar kjøler på. Joda, det er sant det. Men det går får det samme om det er det som er "problemet" eller ikke. Løsningen er den samme uansett; han kan ikke klokke lengre med det utstyret han har nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå