Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vannskader


MLhaugen

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte en tomannsbolig idag. Var på visning for godt over 1 mnd siden, så la vi inn et bud for 3 uker siden. Budet ble akseptert av selger og vi hadde finansiering og alt klart. Idag var vi i banken å skrev under lånepapirene og tegnet forsikring fra idag. Etter banken så dro vi til megler for å skrive under kontrakten. Alt gikk fint helt til megler ble med oss opp til boligen for og skrive av strøm måleren. Døren var ulåst og vi gikk inn på kjøkkenet å høre at noe rant. Sjekket hvor det rant fra og fant ut at det rant fra en kran under vasken. Begynte selvfølgelig og finne håndklær og kluter for å tørke opp for harde livet, men skjønte at skadene var så store at vi stoppet etter vi rev opp litt av gulv belegget.. Etter det gikk jeg fort ned i kjelleren og der var halve kjelleren full av vann. Spørsmålet er da.. Hvem må ut med forsikring på dette ? Vi vil jo ha boligen. Men dette var et kraftig sjokk vi møtte når vi overtok boligen. Noen som har vært borti lignende sak? Vi skal dit med avfuktere kl 6 imorgen tidlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dæven så kjip start på ny bolig  :hm:

 

Det er bra at du tar ansvar med tørk og avfuktere, men et forsikringsselskap vil sende folk på dagen. Har du faktisk signert overtakelse, det siste man signerer, som regel på stedet sammen med selger og mottar nøkler?

 

Uansett, om det var det dere var på vei for å gjøre, er det jo åpenbart at skaden oppsto før overtakelse, jeg ville da tro det må dekkes av selgers selskap. Det du uansett må gjøre nå, er å ringe selskapene. Ring ditt eget og forklar saken, så vurderer de om det er forrige selskaps ansvar eller sitt eget - de vil også sende ut mannskaper for å fikse opp i dette, du trenger ikke stå med det selv.

Lenke til kommentar

Dere har jo i teorien ikke overtatt enda.. Selger står ansvarlig for å ha forsikringen iorden fram til overtakelsestidspunktet. 

Dette skal dere ha fått opplyst på kontraktsmøtet også. 

 

Men rant fra en kran under vasken? Er dette med gjort med vilje? Har noen slått på kranen?

Lenke til kommentar

Har snakket med megler og forsikringselskapet våres. Det er selger som må stå ansvarlig for skaden og bruke sitt forsikring selskap. Så det er jo veldig bra, men kommer dette til og bli dekket når man har en ulåst dør? Selvfølgelig alle kan jo glemme og låse døren. Men det er nok noen som har satt på kranen og stikket av. Kan være unger som har vært der inne og skrudd på kranen og plutselig fått panikk om dem hørte noen. Har ingen anelse om hvem som har gjort det, men mange varianter som kan komme frem. Uansett så er det viktigste at forsikring selskap dekker skadene, men har ringt banken idag og megler som har fått beskjed om at dem får holde pengene på meglerens kontoen til vi får vite at forsikring selskapet dekker skadene. Om ikke vil vi nok heve kjøpet, eller hva det heter.

Lenke til kommentar

Har snakket med megler og forsikringselskapet våres. Det er selger som må stå ansvarlig for skaden og bruke sitt forsikring selskap. Så det er jo veldig bra, men kommer dette til og bli dekket når man har en ulåst dør? Selvfølgelig alle kan jo glemme og låse døren. Men det er nok noen som har satt på kranen og stikket av. Kan være unger som har vært der inne og skrudd på kranen og plutselig fått panikk om dem hørte noen. Har ingen anelse om hvem som har gjort det, men mange varianter som kan komme frem. Uansett så er det viktigste at forsikring selskap dekker skadene, men har ringt banken idag og megler som har fått beskjed om at dem får holde pengene på meglerens kontoen til vi får vite at forsikring selskapet dekker skadene. Om ikke vil vi nok heve kjøpet, eller hva det heter.

 

Selger står ansvarlig, liten tvil om det. 

Om de skal gå til regress mot selger for ulåst dør så er det hans problem og ikke ditt. 

Tror du sliter med å heve kjøpet her uansett faktisk. Men kjipt å overta nytt som dere sikkert har gledet dere til for å så måtte få så mye mas med utbedringer og stress fra begynnelsen. 

Det blir jo amputert glede uansett for dere får jo ikke benyttet de delene av huset dere ønsker før skaden er utbedret, noe som kan ta tid avhengig av omfang.. men her må nok både gulv, undergulv etc tørkes ut/byttes avhengig av hva takstmann mener.. kanskje enda mer også.

Lenke til kommentar

Forsikring eller selger dekker dette, ikke vær du i tvil. Tegnet du forøvrig eierskifteforsikring(det blir ikke nødvendig her, men der er det advokathjelp i dekningen)?

 

Se det fra den lyse siden, du får helt nye gulv og kan velge selv..! En flott parkett istedet for det gamle belegget kanskje? :)

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvordan er det visst forsikringen ikke dekker sakene og takstmannen sier skadene er på 150.000kr. Kan selger ha krav på og ta tilbake boligen om dem ikke vil senke prisen med 150.000kr da? Eller har kjøper krav på at prisen til senket? Vi har jo kjøpt møbler og alt til boligen. Alt er jo klart. Så litt kjedelig.

Lenke til kommentar

Igjen, du trenger IKKE bekymre deg. Hold kontakt med forsikringsselskapet og evt megler hvis du er nervøs, men dette tør jeg faktisk garantere at ordner seg greit.

 

Nei, jeg tror ikke selger kan kreve heving uten videre. Han kan muligens ha en utbredelsesrett.

Men som sagt, forsikring dekker det. I aller verste fall tenker jeg han får en forhøyet egenandel for ulåst dør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg ringt rundt til forsikringsselskapet og takstmann. Skaden Blir ikke dekket. Kan noen forklare meg prosessen videre? Vi føler at vi ikke vil gi fra vårs leiligheten av denne grunn pga kjøp av møbler, arbeider veldig mye denne uken for og få denne skaden til og bli minst mulig. Sagt opp leiligheten osv. 

Er det selger som må ta takseringen til takstmannen og gi våres avslag, eller har dem krav til og ta tilbake leiligheten?

Lenke til kommentar

Selger har ikke hevingsrett på grunn av eget mislighold, du har et ubetinget krav på prisavslag, med mindre selger selv retter mangelen. Prisavslaget skal tilsvare kostnadene med å få rettet mangelen. Se avhl. §§ 4-10 og 4-12.

 

Veien videre nå er å sende et brev til selger hvor du forklarer at du anser vannskadene som en mangel etter avhl. § 3-1, jf. § 2-4: Du hadde på skadetidspunktet ikke overtatt bruken av eiendommen, og skaden er derfor selgers risiko. Videre presiserer du at du vil gjøre mangelen gjeldende ved krav om prisavslag, men at den nærmere summen som vil kreves ikke er krav per i dag. Så må du få takstmann til å se på problemene, og komme tilbake til selger med beløept.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den kan selvfølgelig legges til grunn, men før jeg hadde gjort det så ville jeg studert den nøye. Vannskader som dette kan fort bli svært dyrt.

 

Uansett har huset en mangel som selger har ansvar for å rette, event. at du får prisavslag. Merk også at du kan ha rett på å få erstattet dine økonomiske tap som følge av at selger ikke har overlevert huset i tråd med kjøpsavtalen.

Lenke til kommentar

Dette ville jeg i grunnen tatt opp med megler også.

Men signerte du overtakelsesprotokollen? Isåfall så håper jeg dere skrev merknader på dette?

Jeg hadde krevd å holdt tilbake deler av oppgjøret her inntil skaden var reparert, også om det er selgers forsikringsselskap som skulle dekke dette.

Egen takstmann er dyrt.

Kosta meg 8000 med egen takstmann ifbm kjøp og jeg endte opp med å ikke få noe dekket på et anneks som med vilje var utelatt av en takstrapport..

Meg har det kosta over 42000 å stille det i stand og jeg er fremdeles ikke i mål... Kunne valgt å gå til advokat å kjøre rettsak på dette men orker ikke belastningen.

Heldigvis så tjener jeg såpass greit ar det er lettere for meg å ta kostnaden... Men dessverre så er det mye svindel og piss involvert ved boligsalg

Endret av ARJ
Lenke til kommentar

Vi har holdt igjen alle penge på meglers konto og skrevet betingelser før pengene skal overføres til selger.. som at skaden skal være reparert. Summen fra takstmannen fra forsikringsselskapet kom på ca 130.000kr. Dette betyr at prisavslag skal være på 130.000kroner? Selv om man gjør litt selv.. som riving osv. Er ikke handy så kan ikke fikse resten selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...