MilKman' Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Hei! Viktig: Jeg har ikke greie på bil, og derfor ikke greie på delenavn osv. Idag har jeg en Passat 2002 B5 med valnøtt-/tre-finish interiør. Jeg ønsker å bytte dette med en annen farge, f.eks brushed alu eller chrome. Jeg har gjort en del søk på nettet, og funnet flere amerikanske, engelske ol. nettsider som har lignende deler, men alle selger kun sånn selvklebende (3M-lim) DIY dash kit-opplegg. Spørsmålet mitt: Er det noen steder - hvor som helst, egentlig - som selger slike deler man kan BYTTE, og ikke lime det over nåværende interiør? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Alt er laget i plast med en film over, selv de orginale. Nøyaktig hvilken metode de har brukt vet jeg ikke, men ingen av de er ekte tre, stål eller carbon. Kjøper du god 3M fil, og demonterer listene før du legger på film holder det like bra. Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 24. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2015 Alt er laget i plast med en film over, selv de orginale. Nøyaktig hvilken metode de har brukt vet jeg ikke, men ingen av de er ekte tre, stål eller carbon. Kjøper du god 3M fil, og demonterer listene før du legger på film holder det like bra. Legger ved noen bilder av én av delene. Jeg klarer ikke helt å forstå at dette har en form for film over seg, da det ser ut som det er plastikk som er sammensmeltet. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 (endret) Tror ikke det er sånn vanlig film, men det er plastikk med en overflatebehandlig av noe slag, hvordan de påfører den veit jeg ikke. Vet du om det kom orginalt med børsta stål eller carbon på 2002 mod? Uansett tror jeg at 3M sin carbonfilm er beste alternativ. Du kan jo sjekke om noen i området ditt driver med hydro-dipping: Endret 24. juni 2015 av Zepticon Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Sjekk nbfbildeler.no Det er norges hoggerdatabase. Finner komplette biler derfra du kan få kjøpt det du trenger fra. Ellers er dette en KOSTBAR affære. De delene er altfor dyre om du kjøper dem nye. Dersom du har litt tålmodighet og er litt fingernem så kan du jo kjøpe folie og foliere dem selv. Du får folie i alle farger og varianter.. også børstet stål og krom. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Sjekk nbfbildeler.no Det er norges hoggerdatabase. Finner komplette biler derfra du kan få kjøpt det du trenger fra. Ellers er dette en KOSTBAR affære. De delene er altfor dyre om du kjøper dem nye. Dersom du har litt tålmodighet og er litt fingernem så kan du jo kjøpe folie og foliere dem selv. Du får folie i alle farger og varianter.. også børstet stål og krom. Å kjøpe hos skraphandlere er ofte like dyrt som å kjøpe nytt desverre. Faktisk så fikk jeg NY katalysator fra USA billigre enn de skulle ha for en brukt på skroten. Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Sjekk nbfbildeler.no Det er norges hoggerdatabase. Finner komplette biler derfra du kan få kjøpt det du trenger fra. Ellers er dette en KOSTBAR affære. De delene er altfor dyre om du kjøper dem nye. Dersom du har litt tålmodighet og er litt fingernem så kan du jo kjøpe folie og foliere dem selv. Du får folie i alle farger og varianter.. også børstet stål og krom. Å kjøpe hos skraphandlere er ofte like dyrt som å kjøpe nytt desverre. Faktisk så fikk jeg NY katalysator fra USA billigre enn de skulle ha for en brukt på skroten. jeg kjøpte nå en startmotor til gamle nr2 bilen.. Toyota skulle ha 6600 for ny.. betalte 800 med frakt fra skroter.. funka fint så lenge vi hadde den bilen. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 (endret) jeg kjøpte nå en startmotor til gamle nr2 bilen.. Toyota skulle ha 6600 for ny.. betalte 800 med frakt fra skroter.. funka fint så lenge vi hadde den bilen. Aah, ja kjøper man fra Merkeforhandler i norge blir det fort også særdeles dyrt. Jeg handler bare spesialdeler der, og resten fra Rockauto og ebay. Jeg gjorde dog et kjapt søk på ebay.de for å se etter lister, men er usikker på hva de heter på tysk, så da ble det vanskelig. Endret 24. juni 2015 av Zepticon Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 24. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2015 Tror ikke det er sånn vanlig film, men det er plastikk med en overflatebehandlig av noe slag, hvordan de påfører den veit jeg ikke. Vet du om det kom orginalt med børsta stål eller carbon på 2002 mod? Uansett tror jeg at 3M sin carbonfilm er beste alternativ. Du kan jo sjekke om noen i området ditt driver med hydro-dipping: Vurdere sånn film-greie, alternativt lakking. Skal det lakkes blir det i så fall svart. Ser ikke for meg at alu-farge blir særlig heldig med lakk Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 (endret) Jeg gikk for en mørk grå/sølv farge på min når jeg pussa opp plastikken på interiøret:) Biltema Utbedringsfarge til 69kr boksen. Sitter som F Endret 24. juni 2015 av Zepticon Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 24. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2015 Det ble jo riktig bra! Jeg snakket med en kamerat nå, som sa at plastidip kunne være en idé. Det sitter bra (skrapes ikke av el.), men kan pilles av dersom man ikke ønsker deg likevel. Og det kan sprayes over eksisterende deler. Tror jeg skal prøve dét! Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Det ble jo riktig bra! Jeg snakket med en kamerat nå, som sa at plastidip kunne være en idé. Det sitter bra (skrapes ikke av el.), men kan pilles av dersom man ikke ønsker deg likevel. Og det kan sprayes over eksisterende deler. Tror jeg skal prøve dét! Bare til en opplysning. Plastidip tåler ikke kjemikalier/avfetting. Søler du noe da så blir det fælt. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Sjeldent man vasker inni bil med petroleumsbasert avfetting, da Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 26. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2015 (endret) Ferdig med noe av interiøret, så jeg legger ved bilder. Det er godt mulig at jeg velger svart istedenfor. Det som ble bra ble faktisk veldig bra (Utseendemessig), men det som ble dårlig ble helt katastoorofe. Endret 26. juni 2015 av MilKman' Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Stikk innom en biltema og kjøp fyllsparkel på sprayboks. Det sprayer du på og så fyller det opp de merkene du ser. Så er det bare å pusse over med 400 sandpapir, og om du orker, våtslip med 800 etter det før du legger mer lakk. Bruk kloss fra biltema til det også. Evt selger lakkforhandlere sparkel som er laget for plastik, som beveger seg og ikke sprekker.Resultatet ved lakk er 90% forarbeid 1 Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 29. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2015 Stikk innom en biltema og kjøp fyllsparkel på sprayboks. Det sprayer du på og så fyller det opp de merkene du ser. Så er det bare å pusse over med 400 sandpapir, og om du orker, våtslip med 800 etter det før du legger mer lakk. Bruk kloss fra biltema til det også. Evt selger lakkforhandlere sparkel som er laget for plastik, som beveger seg og ikke sprekker. Resultatet ved lakk er 90% forarbeid Takk for gode innspill! Etter mye om og men, tror jeg at jeg skal forsøke med foil-greier (Varmepistol osv), og se om det kan bli bra. LIkevel lurer jeg på om det kan være lurt å bruke slik sparkel, samt slipe ned som du sier - er det det? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Takk for gode innspill! Etter mye om og men, tror jeg at jeg skal forsøke med foil-greier (Varmepistol osv), og se om det kan bli bra. LIkevel lurer jeg på om det kan være lurt å bruke slik sparkel, samt slipe ned som du sier - er det det? Jo flatere og bedre utgangspunkt du har, jo bedre sitter folien ja. Jeg vill pussa og lakka så bra jeg kunne under før jeg evt la på folie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå