Gå til innhold

Bytte ut windows server med NAS? Hva kan en NAS boks i dag?

Anbefalte innlegg

Jeg ser at behovet for en fullverdig windows server er blitt langt mindre enn tidligere, og jeg vurderer nå om tiden er inne for å bytte den ut med en NAS istedet. 

Jeg er dog veldig usikker på hvor mye en kan gjøre med en NAS, mer enn lagring av filer.

Ønsket bruk er som følger:

- Mediabrowser/Emby server på den til streaming av filmer/Serier

- Plex Server på den til streaming av filmer/serier

- Coutch Potato til behandling av filmer

- SickRage til behandling av tv-serier

- Btsyn

- Enkel tilgang til spesifikke mapper fra pcer, nettbrett og mobiler.

- Minst 4 Disker og Raid 5/6 eller lignende som tåler at en av diskene ryker.

Så er dette mulig å få til uten at det koster en liten formue?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen av disse kravene er ganske hardware krevende. De minste nas'ene vil nok klare mesteparten, men slite med de tyngste oppgavene.

Et nas i dag som skal oppfylle alle kriteriene vil koste deg nermere 10 lapper med disker.

Med andre ord så er det omtrent like enkelt å bygge seg en liten maskin som gjør jobben og er langt billigere.

Lenke til kommentar

Jepp. Har hatt både 12TB variant av WD Sentinel DX4000, selv om den hadde windows storage server 2008 så var den gruelig treig selv til backup.

Nå har jeg en Synology RS815+, men den er heller langt fra noen racer.

Hadde jeg valgt nå så ville nok valget ha falt på et ferdig asrock mini itx kort med støtte for eec og mange sata porter for å gjøre det rimligere enn å rote et raidkort inn i bildet.

Lenke til kommentar

Etter at jeg i mange måneder vurderte NAS kontra en egenbygd "NAS" (aka server) så kom jeg frem til at alt er mye bedre med selvbygg. En server greier å levere MYE høyere hastigheter en ferdigbygde NASer (om du kjører et rent 1gbit nettverk). Den ferdigbygde er stort sett alltid kraftigere, nesten uansett hvilken budsjettmodell av CPU du setter inn. Men selvsagt lurere med litt mer power på en server. Den trenger ikke å være stor, eller kan være veldig stor, som jeg valgte for å få inn 10 harddisker.

Du får mer RAM osv osv.

Så er veldig glad jeg gikk for den løsningen, kontra en ferdig NAS. Streamer alt fra "NASen" min til min lille Intel NUC pc som er koblet til TV, og det funker supert. Og nå oppgraderte jeg akkurat "NASen" med to nye 8 TB disker, og kjører også 8 disker i HDD USB 3.0 4 x bay kabinetter, så totalt 18 disker koblet til "NASen" nå. Kunne aldri fått slike mengder med data på en vanlig NAS.

Alt styres selvsagt via Remote Desktop (også når jeg er på reise, hos venner osv), via telefonen og nettbrett om jeg ønsker.

Bedre kan det ikke bli. :D

Lenke til kommentar

Du spør hva kan en NAS i dag? Legg inn unRAID isteden for windows på serveren din så kan du få se. "NAS OS" on steroids.. :)

Vil du vite mer se f.eks dette intervjuet: www.category5.tv/episodes/403.php eller se http://lime-technology.com/

Jeg bygde meg en server i fjor å la inn unRAID på den, angrer ikke et sekund.. Bruk serveren du har, eller kjøp inn litt nyere hardware. Opp til deg, trenger ikke koste skjorta..

Endret av strike_84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...