Dessverre_;-) Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Så var endelig mitt nye kamera i hus, har byttet mitt nikon d90 med Sony alfa a6000. Først litt om hvorfor jeg ville bytte, hovedsakelig pga av størelse, bildekvalitet og pris. Hadde egentlig tenkt meg et nikon d610 men siden det kostet 3 x så mye og var større enn d90 fant jeg fort ut at jeg det ikke ville passe meg noe særlig. Selv om det helt sikkert hadde vært et bedre kamera på mange måter. Et alternativ hadde vært d7100/d7200 noe som hadde passet best ang pris og mine objektiver. Grunnen til at jeg valgte a6000 vær pga pris (kamera og normal objektiv ca 6500)og enestående gode kritikker over hele linja. Et av mine absolutte krav til kamera vær at det var fulle manuelle instillinger og det var søker og ikke bare skjermen. Selv om den er digital og ikke vanlig søker, så er den mye bedre enn bare skjermen. Et annet krav var at jeg kan bytte objektiv og ha flere muligheter med mange alternativer og eventuelt kjøpe senere. Noe Sony har siden de har laget overganger til andre objektiver med "a mount" og faktisk endel eldre kan også brukes selv om man da mister mange muligheter som kameraet har. Jeg har nå brukt kameraet i ca 5 dager og det er så utrolig mange muligheter, jeg bruker kameraet bare på 3 programmer, manuell, blender prioritert og lukker tid. Har selvsagt prøvd de andre program valgene men føler at jeg mister kontrollen når kameraet selv kan velge. Et eksempel er mørke bilder av natta, der kameraet valgte iso 3200 og f 3,5, 1/80 sek på lukker tiden. Jeg tør og påstå uten og kunne verifisere det enda at ved og velge f 3,5 iso 800 og 2 sek lukkertid (med stativ) fikk jeg et bedre bilde. Men siden jeg er på ferie så vet jeg ikke sikkert enda. Mine første bilder med kameraet har vært av vekslende kvalitet, objektivet som fulgte med har største blender på f 3,5 ved full vidvinkel og laveste på f 5,6 ved tele (50 mm) dette har gjort at jeg naturligvis må øke iso fra 100-400 på d90 til iso 800 og litt til på a6000. Uten at bildene ble noe dårligere av den grunn. På d90 har jeg ofte brukt 50mm f1,8 og en sigma 18-50 f1,8 så det er en ny utfordring ved a6000 og det skuffer ikke selv på iso 800 eller helt opp til iso 1600 har vært godt brukanes selv om det er litt støy og enkelte områder flyter litt og blir grumsete. Dette er i jpg format, har ikke fått sett på de samme bildene i raw siden jeg ikke har med meg datamaskin på ferie. Kameraet har som sagt mange muligheter, og iforhold til et eldre kamera så har utviklingen gått i et enormt tempo. Her er det wifi og fjernstyring via mobil, det er også et enormt batteri bruk noe som er det eneste negative så langt. Jeg overførte 20 bilder til mobilen med wifi (direkte kobbling) og kameraet var full ladet når jeg begynte og ca 75% når jeg var ferdig så vær obs, for min del så må jeg skaffe med lader og et par ekstra batterier. Det står at batteriet holder til ca 450 bilder og det synes jeg er lite. Jeg har ikke prøvd og bare bruke det som kamera enda så jeg vet ikke hva jeg klarer og dra ut av kameraet, men jeg trur jeg klarer mer enn det Sony sier pga av at jeg i det lengste prøver og ungå blitz. Men alt i alt et supert kamera og et godt alternativ til speilrefleks. Jeg vil senere når jeg kommer hjem legge ut noen bilder og fortelle mer om hva jeg synes om bilde kvaliteten. Lenke til kommentar
C64C Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Fint at du deler erfaringene med dette kameraet. Var godt fornøyd med NEX-7 i sin tid og vurderte dette - allsidighet, god bildekvalitet og lite hus. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 (endret) Jeg har gått fra DSL til speilløst og tilbake, på grunn av FBW(focus by wire). Jeg fatter ikke hvorfor de ikke kan ha normal fokus på de, har de hat det har jeg gått tilbake på dagen. FBW er inkonsekvent og upresis. Endret 23. juni 2015 av Maxopp Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 (endret) Har skiftet fra Nikon DSLR til Fuji X-T1. Fornøyd med det aller meste, hvert fall såpass mye at fotoaktiviteten har tatt seg opp igjen...:-) Skrev litt om det her: https://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=741983 Når det gjelder batteritid så er den betydelig kortere på speilløse enn på DSLR. Det er nok noe man bare må akseptere, det ligger nok rundt 3-400 bilder uavhengig av merke og modell. Endret 23. juni 2015 av rogkas Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Det er lenge siden jeg gikk fra DSLR til speilløst. Jeg bruker riktignok min E-30 enda; men da som supplement. En av grunnene til at kameraet velger som det gjør ved valg av verdier ved helautomatikk, er at kamera bl.a. ikke skjønner at det står på stativ, eller vet hva du vil Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 En av grunnene til at kameraet velger som det gjør ved valg av verdier ved helautomatikk, er at kamera bl.a. ikke skjønner at det står på stativ, eller vet hva du vil Det er over 20 år siden vi fikk øyestyrt fokus (EOS 5), men vi har ennå ikke fått tankestyring av kamera... 1 Lenke til kommentar
Dessverre_;-) Skrevet 24. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2015 Men nå når jeg har brukt kameraet en del så blir mangelen på på bedre objektiver noe som irriterer meg litt, jeg drømmer om en macro mellom 35-60mm og en god vidvinkel linse med en god blender (f ca 2) så hva ville dere valgt? Ikke zoom linse men fast objektiv. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Men nå når jeg har brukt kameraet en del så blir mangelen på på bedre objektiver noe som irriterer meg litt, jeg drømmer om en macro mellom 35-60mm og en god vidvinkel linse med en god blender (f ca 2) så hva ville dere valgt? Ikke zoom linse men fast objektiv. Sony har vel litt dårlig utvalg av egne objektiv, hvis jeg har forstått det rett. Enten det er med fast brennvidde eller med variabel brennvidde (zoom). Det er ikke sikkert jeg har rett, for det var noen rykter om at Sony skulle utvide objektivparken for en stund siden, kanskje de har gjort det allerede... Jeg tror du kan bruke en eller annen konverter til objektiv fra andre produsenter, da åpner markedet seg, men konverteren i seg selv kan jo kanskje redusere den opplevde og faktiske kvaliteten. Hvis du kan bruke noe fra andre produsenter er det jo bare å finne noe som passer både lommeboka og brennviddeønskene dine...:-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå