Gå til innhold

Fryse renta nå?

ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lønner det seg å fryse lånerenta nå som rentene er historisk lave?

Om det jevnt over hadde lønnet seg å fryse renten så hadde ikke tilbudet vært der. Så nettopp at jeg kunne fryse renten i 3 år til lavere rente enn den flytende, det sier meg at bankene "vet" at renten skal ned Ila disse årene. Men såklart, ingen vet alt.

Det som dog er greit er jo at du har en "fast" utgift de neste x antall årene, og det er jo kjekt i seg selv:) men ikke forvent å spare drøssevis av renteutgifter:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Styringsrenten skal nok kuttes ytterligere i høst, så vent litt til før du gjør det. Den ligger i dag på 1%, men skal ned til 0.75% og kanskje enda lavere. Med tanke på at renten før har vært på over 6%, så kan det jo tenkes at det før eller siden kan være lurt å binde boligrenten i si 20 år.

Lenke til kommentar

Så nettopp at jeg kunne fryse renten i 3 år til lavere rente enn den flytende, 

Får 5 års binding lavere enn flytende i dag.

Ja, og det sier litt om hvordan bankene forventer at renten skal bli de neste 3 årene. Og de som har størst forutsetning for å si hvordan renten blir fremover er nettopp bankene. Bankene ønsker å tjene penger på fastrente. Derav, fastrente lønner seg aldri i det lange løp..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lønner det seg å fryse lånerenta nå som rentene er historisk lave?

Kun dersom du ikke har råd til renteøkning.

Dette er dog ett veldig viktig poeng! Det finnes ekstremt mange i Norge som burde bite tena sammen å gå opp en prosent i rente for å binde i 20+ år for å sikre seg for evt kjempe byks i renten i fremtiden. Bare tenk på alle som bor i de store byene(Oslo, Stavanger osv) som har leiligheter til 7-10' ganger lønnen, disse blir ruinert med rente på >10%

Lenke til kommentar

Som flere sier er det forventede totalbeløpet du må betale høyere med fast rente enn med flytende rente. Å binde renta nå er som å kjøpe seg trygghet mot en eventuell renteøkning som er veldig lite sannsynlig. Og det kan være lurt dersom økonomien din overhodet ikke tåler en høy lånerente.

Lenke til kommentar

Som flere sier er det forventede totalbeløpet du må betale høyere med fast rente enn med flytende rente. Å binde renta nå er som å kjøpe seg trygghet mot en eventuell renteøkning som er veldig lite sannsynlig. Og det kan være lurt dersom økonomien din overhodet ikke tåler en høy lånerente.

Takker for alle svar. Siden jeg tåler en renteoppgang så tror jeg ikke vi binder. Men er ikke sikker på om jeg hadde tålt 12% rente.

Var ikke renten 12-17% en gang på 80 tallet?

En venn av meg ble anbefalt å binde renta på 4% for ca 4 år siden, fordi "alle" mente renta skulle opp ;)

Så hvor sikker kan vi være på at ekspertene har rett og renta forblir lav de neste 5 årene og ikke går opp til 10%?

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Siden jeg tåler en renteoppgang så tror jeg ikke vi binder. Men er ikke sikker på om jeg hadde tålt 12% rente.

Var ikke renten 12-17% en gang på 80 tallet?

En venn av meg ble anbefalt å binde renta på 4% for ca 4 år siden, fordi "alle" mente renta skulle opp ;)

Så hvor sikker kan vi være på at ekspertene har rett og renta forblir lav de neste 5 årene og ikke går opp til 10%?

Jo, rentene har vært kjempehøye for mange år siden, men det er overhodet ingenting som tyder på at de skal noe særlig opp i tiden fremover. Vår viktigste bransje, oljesektoren, sliter mer og mer, og arbeidsledigheten øker for tiden i Norge. Da er det helt nødvendig å holde rentene nede.

Husk også at alle private banker setter fastrentene på et nivå som de mener de vil tjene mer på enn om kundene velger flytende rente, og de tar selvsagt hensyn til hvordan renteutviklingen i fremtiden vil bli. Det fine med renteutviklingen er at den er relativt lett å spå i nærmeste framtid, fordi sentralbanken som setter styringsrenta er tjent med at markedet ikke får store overraskelser. Bankene har derfor veldig god informasjon når de setter fastrentene høyere enn det de tror flytende rente vil ligge på, og det er i de aller fleste tilfeller lurt å stole på at de har rett. Flytende renter er derfor antageligvis det beste alternativet i de aller fleste tilfeller, bortsett fra for de husholdningene som vil slite kraftig med en renteøkning på for eksempel 3-4 prosentpoeng.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

For all del, få renten opp, så spare penga mine begynner å flyte! :p

Nei, tror du skal se det lit an, og se om hvordan utviklingen blir. Blir styringsrenta enda lavere enn dagens nivå, så kan det ha mye å si, dog er det vel ingen som kan si hvordan renten blir de neste 5 årene, da det har med alt for mange variabler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...