Lypsyls Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Kan det være nyttig for meg å gå forkurs til ingeniør for så å ta Automatiseringsteknikk på HiB? Er litt langt da å flytte fra Finnmark til Bergen men må man så må man. Hva er forskjellen på å være ingeniør i Auto mot å ha fagbrev? Noen som kan si noe om faget og forklare hva arbeidsdagen går ut på? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Med fagbrev så vil typiske arbeidsoppgåver være å planlegge automatiseringsarbeidet og deretter gjennomføre det praktiske arbeidet. Som automatiseringsingeniør vil arbeidsoppgåvene være meir retta mot å utvikle systema som fagarbeidaren monterer, samt gjennomføre nødvendig service og eventuelt feilsøkning dersom det oppstår problem som fagarbeidaren ikkje klarer å rette. Denne utdanninga har ein også i Telemark, samt Sogndal og Ålesund. Det blir fortsatt eit stykke for deg å flytte, men det finnes alternativer til Bergen om det av ein eller anna grunn skulle være enklare å flytte til andre plassar i landet. Lenke til kommentar
Lypsyls Skrevet 23. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2015 Hvordan er det med lønn? Feks med fagbrev i auto forventer man å enda opp rundt 400-450K. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Lønningane vil variere etter blant anna lokale forhold. Men som ingeniør innanfor det offentlege så er det forventa å bli tilbudt ei startlønn på litt over 460 000 kr. Private betalar javn over litt betre, men her er det også enkelte plassar der ein starter med ei latterlig lav startlønn og deretter får eit kjempehopp etter prøvetida, derfor kan det være litt vanskelig å danne seg eit godt bilde av lønnsutviklinga dersom ein bruker eksempel frå privatsektoren. I Norge er lønnsforskjellane mellom lavt, medium og høgt utdanna forholdsvis lavt. Men ein ingeniør vil i løpet av sitt yrkesaktive liv tjener meir enn ein fagarbeidar. Fordelen som fagarbeidar er at du får tre års forsprang på ingeniøren, 5 år dersom ein teller læretida som er lønna med 50% lønna til ein fagarbeidar i snitt, ved at ein starter å tjene pengar medan ingeniøren fortsatt er student. Ulempen er at ein ikkje vil oppnå ei like høg lønn som dei som har høgare utdanning. Så det eg brukar å seie når nokon lurer på kva som lønner seg mest så er det: Vil du tjene greit med pengar no når du er ung og heller ha det litt trangare økonomisk som pensjonist? Eller er det greit å være fattig student no når du er ung slik at du har meir romslig økonomi som pensjonist? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 (endret) Om du ikke får eller blir tildelt læreplass må de tilby deg å ta fagbrevet uten praksisen. Takk ja til dette og gå så på forkurs er mitt tips. Evt prøv å få jobb etter fagprøve. Kan forresten si noe om forskjellen ved å jobbe som ingeniør vs fagarbeider i samme slengen: (Jeg har kun fagbrev som automatiker men har jobbet som ingeniør de siste 2,5 årene) Som fagarbeider jobbet jeg på ett av statoil sine gassanlegg. Her jobbet jeg med modifikasjoner og jobben besto somregel av å installere utstyr(bygge kabelgater/tubing gater og ellers stålarbeid/montasje), trekke kabel/bøye rør, tilkobling i skap/instrument, looptest, bistå commissioning(fikse opp i feil som finnes eller feilsøke). Dette var typisk arbeid som gjentok seg om og om igjen etterhvert som nye prosjekter ble satt i gang. Nå som ingeniør sitter jeg mest på kontor, planlegger arbeid(tegne og undersøke utstyr en skal/kan bruke til de forskjellige prosjektene), programmering. Når vi er ute er det somregel for befaring, commissioning eller feilsøking på feil som ikke kan fikses av kunde/automatiker. Jeg synes det er mye mer spennende i nåværende stilling, men dette viste jeg allerede på skolen(var mer glad i planleggingen og programmering). Noen liker det ikke og føler seg mer komfortabel i felt. Det er noe en må kjenne på tror jeg. Men hver vinter koser jeg meg ekstra godt på kontoret og tenker på tidene en trakk monsterkabel i stiv kuling langs den norske kysten! :-) Tok forøvrig forkurs til ing. mellom vg2 og vg3. Endret 23. juni 2015 av Salvesen. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Fagbrev -> Forkurs -> ingeniør! Det er oppskriften til suksess nå om dagen. Er nyutdannet ingeniør selv, og jobbmarkedet er hardt. Av de jeg har snakket med som gikk ut fra skole nå i år er det stort sett kun de med fagbrev eller lengre relevant erfaring som får seg jobb. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Fagbrev -> Forkurs -> ingeniør! Det er oppskriften til suksess nå om dagen. Er nyutdannet ingeniør selv, og jobbmarkedet er hardt. Av de jeg har snakket med som gikk ut fra skole nå i år er det stort sett kun de med fagbrev eller lengre relevant erfaring som får seg jobb. Helt enig, men det aller beste er jo å få med seg minst læretiden. Men om det er umulig for TS så er det bedre å hive seg rett i fagprøven og bestå før en går videre. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 (endret) Fagbrev -> Forkurs -> ingeniør! Det er oppskriften til suksess nå om dagen. Er nyutdannet ingeniør selv, og jobbmarkedet er hardt. Av de jeg har snakket med som gikk ut fra skole nå i år er det stort sett kun de med fagbrev eller lengre relevant erfaring som får seg jobb. Du trenger ikke å ha ingeniørutdanning for å jobbe som ingeniør. Det er noen som jobber som ingeniør, som ikke er utdannet ingeniør. Men du har rett, at du stiller sterkere ved å ta utdanningen. Endret 23. juni 2015 av Sommerstund Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Fagbrev -> Forkurs -> ingeniør! Det er oppskriften til suksess nå om dagen. Er nyutdannet ingeniør selv, og jobbmarkedet er hardt. Av de jeg har snakket med som gikk ut fra skole nå i år er det stort sett kun de med fagbrev eller lengre relevant erfaring som får seg jobb. Du trenger ikke å ha ingeniørutdanning for å jobbe som ingeniør. Det er flere som jobber som ingeniør, som ikke er utdannet ingeniør. Men du har rett, at du stiller sterkere ved å ta utdanningen. Hvor har du dette i fra? Altså at det er flere? Men du har helt rett, jeg fikk min første ingeniør stilling akkurat en måned etter endt fagbrev, men i tider som nå stiller en sterkere med papirer(om en ikke har fått skikkelig "vist seg frem"). Lenke til kommentar
Visum Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Fagbrev -> Forkurs -> ingeniør! Det er oppskriften til suksess nå om dagen. Er nyutdannet ingeniør selv, og jobbmarkedet er hardt. Av de jeg har snakket med som gikk ut fra skole nå i år er det stort sett kun de med fagbrev eller lengre relevant erfaring som får seg jobb. Du trenger ikke å ha ingeniørutdanning for å jobbe som ingeniør. Det er flere som jobber som ingeniør, som ikke er utdannet ingeniør. Men du har rett, at du stiller sterkere ved å ta utdanningen. Hvor har du dette i fra? Altså at det er flere? Men du har helt rett, jeg fikk min første ingeniør stilling akkurat en måned etter endt fagbrev, men i tider som nå stiller en sterkere med papirer(om en ikke har fått skikkelig "vist seg frem"). Erstatt flere med noen Jeg skrev feil. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Er det noe som er sikkert så er det at erfaring ofte veier tyngre enn utdanning. Jeg vil nødig oppfordre til å utdanne seg til ingeniør bare for å gjøre det - er særdeles viktig med interesse for teknologi for å gjøre det godt under utdanningen, og ikke minst for å trives med arbeidet senere. I tillegg velger mange bort fagutdanningen til fordel for høyere utdanning, noe som også er en trist trend. Fagutdannede er viktige ressurser! Det er helt riktig at man ikke trenger å være utdannet ingeniør for å jobbe som ingeniør. Kjenner flere som jobber som ingeniører og som "kun" har fagbrev. Spesielt innen service er fagarbeidere foretrukket, ettersom ingeniørutdanningen i stor grad da ofte er overflødig. Poenget mitt uansett er at en vil stille sterkere, både i forhold til jobb og for sin egen kunnskaps del, med erfaring (les: fagbrev) i bunn dersom en velger høyere utdanning senere. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå