Gå til innhold

Egna skjermkort til foto- og videoredigering?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har skifta innmat i den stasjonære maskina mi. Det gamle var en AMD-prossessor på et Gigabyte FM2-kort, den nye en i7-4790K på et Asus Z97M Plus hovedkort. Begge har innebygga skjermkort, men det gamle utstyret var faktisk bedre enn det nye (ok, litt saktere men ikke mye!), for eksempel greide den AMD'en ¨dra skjermen min til høyeste oppløsning (Dell U2713HM) mens den nye går til max 1920 * 1080 pixler. 

Derfor er spørsmåler mitt: Vil et skikkelig skjermkort gjøre susen? Oppløsninga på 2560 * 1440 regner jeg med å få da, men vil det speede opp redigeringsprossesser? Altså at investeringa blir litt praktisk nyttig.. :-) Vil et MSI GTX 970 med 4 GB minne være egna? Det er jo et spillkort? Eller kommer det på det samme med om det er spill eller videoredigering? 

Jeg er ingen spill-freak. :-) Jeg har ikke spilt dataspill siden Commodore 64 tilbake i oldtiden, og det fenga ikke så veldig da heller... altså at det ikke er for spill jeg (eventuelt) kjøper et "spillkort". 

Alle råd mottaes med takk!

Mvh WiKro

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyeste Lightroom skal kunne benytte seg av skjermkortet til å akksellerere enkelte oppgaver, men om man får samme funksjon med det integrerte skjermkortet, eller om man må ha dedikert skjermkort er jeg usikker på.

Min  haswell i3 nuc kjører full hd på stuetven. Så full hd burde ikke være noe problem med din i7, kanskje også 1440p burde fungere. Sikkert en driver eller bios innstilling som er feil

Endret av dopus
Lenke til kommentar

........ Sikkert en driver eller bios innstilling som er feil

Enig med dopus, høres merkelig ut at innebygd grafikk ikke skulle håndtere over 1920x1080. En årsak kan være hvis du har en gammel HDMI-port, men når du har oppgradert hovedkort og prosessor virker det usannsynlig. Høres ut som feil/manglende driver eller annet oppsettsfeil.

Når det gjelder skjermkort som gir aksellerasjon er jeg ikke sikker. Tidligere hadde Adobe noe info om dette, men har ingen link. Mulig du kan finne noe på Adobes sider hvis du søker litt.

Lenke til kommentar

........ Sikkert en driver eller bios innstilling som er feil

Enig med dopus, høres merkelig ut at innebygd grafikk ikke skulle håndtere over 1920x1080. En årsak kan være hvis du har en gammel HDMI-port, men når du har oppgradert hovedkort og prosessor virker det usannsynlig. Høres ut som feil/manglende driver eller annet oppsettsfeil.

Når det gjelder skjermkort som gir aksellerasjon er jeg ikke sikker. Tidligere hadde Adobe noe info om dette, men har ingen link. Mulig du kan finne noe på Adobes sider hvis du søker litt.

OK, så jeg kan regne med at det ikke gir hurtigere videoredigering/billedbehandling selv om jeg kjøper nevnte skjermkort? Men det var en ansatt på databutikken vår her som sa at det vil korte ned tiden på behandling av videoer i GoPro Studio.. Ellers vil jeg si at det er skuffende lite hjelp i å skifte fra en halvgammel AMD-prossessor til en flaggskip i7... ting går *LITT* fortere, men ikke så mye at det er verdt å koste på tusenvis av kroner! 

Anyway,

Mvh WiKro

Lenke til kommentar

Hva anngår video redigering så er det mulig at GPU kan hjelpe litt, men helst da for konvertering av et format til et et annet (til og med intel har støtte for slikt på det integrerte skjermkortet med Quick Sync)

Du bør undersøke med video redigeringssoftwaren om hvilken type akksellerasjon som er støtet. Og om for eksempel et 970 i stedet for et rimligere 960, har noe praktisk betydning for hastighet.  Hvis GoPro Studio har et brukerforum eller live support...så går det jo ann å høre der hva som annbefales. Men for billedredigering så har i hvertfall hardwareakkselerasjon veldig lite å si for hastighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
OK, så jeg kan regne med at det ikke gir hurtigere videoredigering/billedbehandling selv om jeg kjøper nevnte skjermkort?

Gitt at du bruker Adobes foto- og videoredigering har skjermkortet noe å si, mer for video enn stillbilder.Gopros programvare vet jeg ingenting om.

Kraftigere grafikkort gir mer aksellerasjon, men om det er målbare forskjeller på enkle operasjoner vet jeg ikke. Går det raskt nok uten aksellerasjon har det lite å si om det går litt fortere med, og den innebygde grafikken kan også gi en forbedring hvis det er korrekt versjon.

Her er link til Adobes side for Lightroom: https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/lightroom-gpu-faq.html

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...