MrMac Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Vil gi en ”heads up” til dere som vurderer å selge bil via Oslo bilauksjon (mulig det gjelder for andre auksjoner og). Ettersom jeg flyttet til Sverige var det mest praktiske å velge å selge via auksjon, og jeg valgte då Oslo bilauksjon. Før salg bestemmes et minstepris og under det vil bilen ikke selges uten min godkjennelse. Bilen vil vare på auksjon 3 ganger. I mitt fall sattes minstepris til 65000 kr. Oslo bilauksjon tar 2750kr og sa at de ikke vil selge bilen uten mitt ok hvis det havner i området kring 65000kr. Bilen var en Volvo C30 1,6d som hadde ca 13500 mil. Bortsett fra litt slitne bremser var den i godt stand. Dessverre hadde jeg fått et olyd fra turbon bare en uke tidligere, ikke noe feil som må repareres men de var nødt til å nevne det i annonsen hvilket jeg skjønner var en ulempe i dette fall. På Finn ligger normalt disse bilene ute til priser kring 80000kr eller mer. Uansett, 1 auksjonen – Ikke noe bud. Auksjon 2 – Et bud på 62500. Altså lavere enn mitt minstepris. Ble ringt opp dagen etter auksjon og ga beskjed at det var for lavt. Etter det hørte jeg ikke noe fra Oslo Bilauksjon og når jeg ikke så bilen for en 3e auksjon ringte jeg og fikk beskjed om at den blitt solgt for 65000kr til personen som la 62500kr, og etter mitt beskjed om at det var for lavt høyt budet til 65000kr. Da hadde Oslo Bilauksjon solgt bilen uten å spørre. I kontraktet står helt riktigt et minstepris på 65000kr. Jeg syntes det var lavt for denne bilen, men ble overtlalet og mit håp var at det kunne bli en budrunde hvor minstepriset ikke var så viktig. De sa at de hadde solgt en C30 for lavere bare ukene før. Men med tanke på at det stod 65000kr i kontraktet kan jeg ikke hevde noe. Hva som irriterer meg og hva jeg vil varne andre for er at de solgt bilen utenfor en auksjon. Det var en auksjon kvar og den person som la 62500 i auksjon nummer 1 hadde en til sjanse kvar. Hadde jeg synts 65000kr var en bra deal for meg hadde jeg lagt bilen på Finn for det priset. Føler meg lurt pga dette og Oslo Bilauksjon vil ikke svare på mine mail og virker ikke håndtere sine kunder godt. Jeg har spurt hvorfor det i Finn-annonsen de legger ut står et pris på 68000kr, og så lurer jeg på hvem som kjøpte bilen ettersom jeg er helt sikker på at det er en bekant til de som jobber der eller et bilfirme de har samarbeid med. Kan sikkert finne ut av det selv, men derfor bør de også svare på mitt spørsmål. Noen som har synspunkter på dette? Er det ikke feil at de selger bilen utenfor auksjon uten å spørre? Hvis det er jeg som har feil se dette som en «heads up». Er svensk og bodde 6 år i Oslo hvor jeg jobbet med økonomi og innkjøp, jeg har hatt og gjøre med langt mer kompliserte situasjoner og salgsavtaler. Har tapet litt av min norske skrift men håper det ikke er for mye svorsk over dette… På forhånd takk for synspunkter. Mvh Marcus Lenke til kommentar
Populært innlegg bIsk0p Skrevet 23. juni 2015 Populært innlegg Del Skrevet 23. juni 2015 Hvis dere har kontrakt på at minstepris er 65 000,- og den blir solgt for det, så forstår jeg ikke helt hva problemet er.. Du må ikke signere på en minstepris du ikke er fornøyd med. 10 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Jeg ser heller ikke problemet her. Du har signert en kontrakt med Oslo Bilauksjon, og de har solgt bilen for deg, for en pris som er innenfor avtalen. Dersom du mener du kunne fått mer for den på finn.no, burde du vel gjort det i stedet? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Tja, jeg kan se det fra TS sitt synspunkt også, avtalen var at de skulle prøve å få minst 65.000 for bilen i løpet av 3 auksjoner, isteden blir bilen solgt ved auksjon nr 2 til minstepris uten at et siste forsøk på å få solgt den til over minstepris. Her må man nesten sjekke kontrakten man har signert på og salgsvilkårene. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Uten å ha sett avtalen, høres det ut til at minstepris var satt til 65.000, og at det var avtalt at OB ikke skulle selge uten å kontakte selger med mindre budet lå i dette området. Jeg ville tolket dette til at OG hadde selgers tillatelse til å selge for for eks 64.500 dersom det var høyeste bud. Ettersom minstepris var oppnådd, hvorfor skulle OB ikke selge bilen? Fint for selger om beste bud hadde vært høyere, men jeg ser ingen grunn til å klage. Selger stod fritt til å avtale minstepris med OB, og det er vel OB som har mest erfaring med oppnåelige priser for de enkelte biltyper på auksjon. Det fleste biler selges som regel til lavere priser på bilauksjoner enn på finn.no, med mulig unntak av veldig populære modeller. Bilauksjon velges bare dersom man er desperat etter å måtte selge med en gang, eller vil bli kvitt en bil med lavere risiko enn ved privat salg. Har man god tid, og er trygg på det man selger, velger man finn.no. Lenke til kommentar
MrMac Skrevet 24. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2015 Takk for deres synspunkter. Vi er alle enige om att minstepris i kontrakt var 65000kr och Oslo bilauksjon kan selge for det priset. Hva jeg er missfornöyd med er at bilen ble solgt til minstepris mellom auksjon 2 og 3, uten at jeg ga dem beskjed. Hadde det värt i en auksjon eller etter auksjon 3 hadde det värt en annen ting. Hvis jeg nå skulle kjöpt en ny bil i Oslo hadde jeg på samme kunnet sjekke hvilke biler som ikke blir solgt i auksjon 1 og dagen etterpå kjöpe en av bilene til minstepris. Uten at Oslo Bilauksjon får ok fra eieren. Flott for en kjöper men selgeren ville nok som meg fölt seg litt lurt. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Uten at jeg kjenner til reglene rundt salg av bil på auksjon og innholdet i kontrakten deres så ser jeg ikke noe problem med dette. Selger bød 62.500 på auksjonen og fikk vite at det var for lite. Kanskje fikk han vite dette dagen etter el og kom da med et nytt bud. Dette matcher jo din minstepris og de valgte å la bilen gå. En kan jo aldri vite om det ville komme flere på den 3. auksjonen slik at du kunne fått mer, men siden bilen har gått uten bud en gang og et lavt bud 2. gang anså de kanskje interessen for denne bilen som lav. De kunne jo latt den gå en 3. gang med et mulig utfall at samme person kom tilbake, la inn bud på 65.000 og fikk tilslaget. Dette er jo deres business og de kjenner nok markedet rimelig godt. De skal jo også tjene penger så det kan godt tenke at de ville spare seg for klargjøring, fremvisning ol en siste gang. 1 Lenke til kommentar
MrMac Skrevet 25. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2015 Hear hear. Tror du skjönner mitt poeng bettre hvis du ser dette fra selgers synspunkt. Poengen med denne innlegg er at gi en heads up til de som vurderer å selge sin bil via Oslo bilauksjon. For meg fremgikk ikke at det var mulig for Oslo Bilauksjon at selge for minstepris mellom auksjoner uten å få ok fra meg. Mulig jeg burde ha skjönnt det, men har jobbet mye med ökonomi og avtaler i Norge og föler dette ikke er noe som de forklarer tydelig nok. Hvis de hadde spurt meg hadde jeg sagt nei til 65000kr etter auksjon 2 og sjanset på at det ble bedre i auksjon 3. Men de spurte aldri og solgte bilen mellom auksjon. I min mening er det da ikke en auksjon uten en vanlig bilhandler. En annen poeng med innlegget var at de ikke svarte meg på mail, men 2h etter jeg postet innlegget svarte de. Tror ikke det var en tilfeldigheg men det er kun spekulasjon fra meg. Uansett fornöyd med at de endellg svarte. Oppsummert syns jeg at Oslo bilauksjon kan forbedre hvordan de håndterer sine kunder, og hvis noen vurderer selge sin bil på Oslo Bilauksjon burde de vite om at de kan selge bilen for minstepris mellom auksjoner uten å få ok fra selger. Takk for deres innlegg. Over n out. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå