Gå til innhold

MacBook Pro (Juli-2012) slår seg av selv - med gråskjerm, så restarer


Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd i løpet av en måneds periode (1 mnd. og to dager for å være eksakt) at den har slått seg selv av og restartet fire gang, etter at jeg har fått min MacBook Pro (juni-2012 maskin 15.4 inch /2.7/2X4GB/1TB/SD) tilbake fra service (via Eplehuset sitt service verksted). Dette har jeg ikke hatt før, og nylig leverte den inn to ganger i løpet av kort tid - men da for andre problemer som har ført til at jeg har fått byttet både harddisk først (i november 2014) og så nylig hovedkort (nå i april 2015). Dette problemet har ikke vært når det har vært noen oppdateringer i det hele tatt, og det kan skje plutselig. Den siste gangen før jeg leverte den inn nå (for tredje gang nå i juni 2015) så jeg på en Benny Hill video på Facebook (FB video, ikke YouTube linket, som starer av seg selv uten lyd) via Safari nettleser.

Jeg hadde ikke mange programmer oppe, og de var heller ikke i aktivitet. Sist (fjerde) gangen før jeg leverte den inn var det kun Finder (aktiv med prikk under ikonet, men ingen aktivitet), Safari (som jeg brukte når det hendte), e-post (aktiv med prikk under ikonet, men ingen aktivitet), VLC player (aktiv med prikk under ikonet, men ikke ingen aktivitet) og ett program til som jeg ikke husker (også aktiv med prikk under ikonet, men ingen aktivitet på den heller). Maskinen var heller ikke noe spesielt varm - faktisk har maskinen min aldri vært særlig varm.
 

Det som skjer er følgende: Den slå seg selv (helt) av og skjermen blir svart, så kommer opp en grå skjerm som har melding på engelsk og andre språk (jeg har kjøpt min MacBook Pro i Hong Kong), så restarter den seg selv, og alle programmene jeg har hatt oppe før denne "restarten" åpner seg igjen (jeg har ikke huket av at programmer som jeg bruker når jeg slår av på vanlig måte skal dukke opp igjen etter jeg selv slår den på). Jeg husker ikke om jeg må logge meg inn som bruker (som jeg må når jeg selv både slår av og på, og når jeg restarer), eller om dette skjer automatisk. Det virker som at det er en slags egen "re-start" uten noe grunn.

De gangene jeg har opplevd dette får jeg ikke tatt skjerm bilde av den gråskjermen med meldingen, og jeg har ikke rukket å ta bilde med mobilen. Pga. jeg blir litt streset med å få tatt bilde har jeg heller ikke rukket å lese hva som egentlig står der...

Nå har jeg hatt den inne på service i ca. en uke, og de har ikke funnet noen feilmelding i loggen i consollen, og de har også prøvd å stresse den uten at den har slått seg av.

1) Er det noen her inne som har opplevd noe liknende - på så kort tid (hyppige restarter opp til 3-4 ganger i løpet av ca. en mnd. tidsperiode) ? 

2) Hva er årsaken til (hvorfor) dette skjer ?

3) Hvordan kan jeg/Eplehuset sitt service verksted fikse dette ?

Endret av GungFu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg trur og håpar at eplehuset veit om AMT

Jeg fikk som svar at Apple Harware Test (AHT - ikke ATM og AMT som du kaller det) er en test som forbrukeren selv kan kjøre for å oppdage feil. De bruker ikke denne testen her da de har mer avanserte og omfattende tester som de kjører.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker, men jeg tror at den gråskjermmeldingen så noe i duren/circa slik ut etter at MacBook Pro maskinen min slo seg av og deretter restartet:

retina-macbook-pro-kernel-panic-560x417.

Det viser seg også at det ble ikke registrert eller logført noe i consullen de fire gangene dette har skjedd (det hjalp ikkeselv om jeg kunne tidfeste dette med 10 minutters ramme når den fjerde og siste skjedde). MacBooken har vært stresstestet hos Eplehuset sitt serviceverksed i to uker nå, uten at den har slått seg av og restartet. De har heller ikke funnet noen hardware feil.

Endret av GungFu
Lenke til kommentar

Dette viser seg å kanskje være noe som kalles en "kernel panic".

MEN det er klare avvik i forhold til det som står her: Jeg fikk ikke noe beskjed om hverken: "Your computer was restarted because of a problem." med rapport, eller muiligheter til å melde fra til Apple om denne uventede/spontane restart-feilen som skjedde (noe jeg er vant til at den gjør om den t.o.m. bare lukker ett program uten restart av hele maskinen). Jeg fikk heller ikke spørsmål noe melding om jeg ønsker å starte alle programmen som var åpne - da de åpner seg av seg selv automatisk uansett...

Kan kanskje nettverket mitt med de to AirPort Time Capsulene mine ha noe med dette problemet ? Jeg har ikke merket noe av denne type restart med låne-Macen jeg har mens min er inne....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du har kernel panic. For å utelukke hardware feil må du ta en backup og reinstallere OS X på nytt på en ny partisjonert / formatert disk. Så observerer du hvordan maskinen oppfører seg etter dette. Har du kernel panic med en ny installasjon kan en anta at det er hardware feil og maskinen burde tilbake til eplehuset.

 

Fungerer det, så har du en eller annen software feil.

Lenke til kommentar

Hei Strukt, 

Takk for innspill :)

Det som var rart var at det i følge Eplehuset sitt serviceverksted ikke var registret noe i det hele tatt om disse fire automatiske gråskjerm re-startene i Kernel Panic (KP) loggen (eller andre steder i systemet).

Etter å ha hatt MacBooken min i noen uker hvor de prøvde å reprodusere feilen jeg opplevde uten hell, og å ha overvåket den, gjore de en clean install og byttet RAM brikkene - selv om de ikke kunne si at det ville hjelpe.... Etter å ha fått tilbake og hatt den i nesten en mnd. nå har jeg ikke opplevd denne feilen igjen. 

Jeg har brukt noe som heter Data Capture - som er et program som Mac brukere kan få av Apple sertifiserte serviceverksteder. Det skal registere og loggføre alt som skjer med MacBooken min - og om en ny automatisk gråskjerm re-start skjedde ville da bli registrert sikkelig data og informasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har aldri sett dette før. 

Jeg tror også det har noe med software feil, men kanskje kan du prøve å se en facebook video med for eksempel Google Chrome og en annen nettleser ( Firefox, Opera o.s.v ).

Får du feilen når du ser på en vanlig video ( VLC, etc.) eller på youtube?

Hvis det er sånn, prøv å reinstallere eller nullstille Safari eller noe.

Lenke til kommentar

WillB, som nevnt i den siste posten min over (datert 8. august) så har jeg fått maskinen min tilbake, og jeg har ikke opplevd at den slår seg av med gråskjerm automatisk. Det med Facebook videoen skjedde i Safari, og skjedde kun den siste gangen jeg før jeg leverte inn maskinen til Eplehuset sitt verksted - de tre gangene før det var det ikke pga. noe FB video. Det virker som at det hjalp med å bytte ut de opprinnelige RAM brikkene som var i macen min, og gjøre en clean install (etter mitt ønske).

TheHaughom, som nevt også så er det veldig rart om det var Kernel Panic de fire gangene da - i følge Eplehuset sitt sertifiserte premium verksted - ingenting ble registrert i Kernel Panic loggen, og de hadde ingen forklaring på hvorfor dette hadde skjedd...

Så konklusjonen er at de på Eplehuset kunne ikke konkludere med noe som helst av hva som hadde skjedd. Hadde det vært en Kernel Panic hadde de bekreftet det i sluttrapporten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...