Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kutte ut alkohol fullstendig - trenger råd!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger litt råd og hjelp, ettersom jeg har bestemt meg for å kutte ut alkohol totalt. Det er mange grunner til det! Jeg er en jente i 20-årene.

Jeg drikker alt for mye, både i helger og i hverdagen. Noen uker drikker jeg kanskje hver dag, andre uker drikker jeg en 3-4 ganger i uken. Jeg drikker meg ikke full, men liker å ta en 2-3 øl på kvelden, samt at jeg drikker en del i helger - da blir jeg full.

Men det har skjedd ved noen anledninger at jeg har blitt alt for full. Jeg blir en helt annen person, og det klikker totalt for meg. Jeg gjør ting jeg ALDRI kunne gjort edru, som f.eks slå/sparke kjæresten min, si utrolig stygge ting og bare gi fullstendig faen i alt og alle. Jeg innbiller meg ting som ikke har skjedd, juger og er helt bortevekk. Dette har skjedd 3 ganger, og nå er det nok. Normalt sett oppfører jeg meg generelt sett merkelig når jeg er full, og jeg klarer ikke å miste kontrollen lenger. Jeg vil si fra meg ALL alkohol. 

Dere som lever alkoholfrie liv, hvordan gjør dere det? Hvordan startet dere? Jeg tar imot alle tips! Kjæresten min skal slutte sammen med meg, selv om jeg vet at han ikke har så forferdelig lyst. Men jeg tror ikke jeg kommer til å klare det uten han, og det var i tillegg han sin idé at jeg skulle slutte, selv om jeg har tenkt på det 100 ganger selv. Og nå er jeg bestemt!

Tips mottas med stooor takk.

Anonymous poster hash: e3578...830
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp deg bil :) Vifte med nøkklene gjør deg stort sett imun mot drikkepress.

Jeg drikker stort sett aldri, fordi jeg hater buss, og ikke tar meg råa til taxi. Så da kjøre jeg, ta en cola i steden for øl, og har det supert dagen etterpå også :D

Men, så skal det sies at jeg aldr har likt hverken øl elle vin. Så drikking frister ikke uansett...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp deg bil :) Vifte med nøkklene gjør deg stort sett imun mot drikkepress.

Jeg drikker stort sett aldri, fordi jeg hater buss, og ikke tar meg råa til taxi. Så da kjøre jeg, ta en cola i steden for øl, og har det supert dagen etterpå også :D

Men, så skal det sies at jeg aldr har likt hverken øl elle vin. Så drikking frister ikke uansett...

Jeg har bil. Jeg har brukt det som unnskyldning flere ganger, men det er ikke alle vennene mine som er like forståelsesfulle. Jeg elsker øl og lengter etter det halve dagen, så det blir sikkert ikke så lett i starten. Det første jeg skal gjøre når jeg kommer hjem er hvert fall å kvitte meg med alle drikkevarer!

Lenke til kommentar

Vel, jeg kuttet ut alkohol (nesten helt), fordi jeg synes norske fyllefester er kjedelige og stressende og fordi jeg vet at mange mennesker får livene sine ødelagt av stoffet. Som Toth skriver, kan det være lurt å unne seg noe annet godt. Du sparer jo ganske mye penger på å ikke drikke, så unn deg noe annet godt da vel. Selv drikker jeg for eksempel mye god te og kaffe, men det går jo også an å unne seg et skikkelig restaurantbesøk når man har spart et par helger?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Det er trist at Norge er så alkoholisert at det ikke holder å si nei hvis man ikke vil drikke. Jeg har ikke drukket på over 8år, men fremdeles så er det nære venner som ikke skjønner at jeg ikke vil drikke.

Uansett, det funker helt fint å ikke drikke på fest, jeg er med helt til folk kun har vokaler igjen og da drar jeg hjem og legger meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å begynne med weed istedenfor? Helt annen effekt, men fortsatt gøy, og noe å se frem til. Det er heller ikke like akseptert/tilgjengelig, så det har en naturlig avtrappingseffekt, og så kan du etter hvert heller kutte ut DET cold turkey. Tror ikke det er lett å kutte ut alkohol cold turkey. 

Anonymous poster hash: 3b036...e20
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har bil. Jeg har brukt det som unnskyldning flere ganger, men det er ikke alle vennene mine som er like forståelsesfulle. Jeg elsker øl og lengter etter det halve dagen, så det blir sikkert ikke så lett i starten. Det første jeg skal gjøre når jeg kommer hjem er hvert fall å kvitte meg med alle drikkevarer!

Brukt det som unnskyldning?

Du trenger ingen unnskyldning, si det som det er. Du syns alkohol begynner å bli farlig godt, så derfor har du bestemt deg for å slutte. Forstår ikke dine venner det og støtter deg, så er de ikke dine venner - skaff nye.

Du er nok på god vei til å bli alkoholikker slik jeg forstår det, så det er ikke bare endring av personlighet  i fylla du bør være redd for.

Var selv i yngre dager godt på flaska. Egentlig 'kun' fredag, lørdag og søndag, men begynte også på onsdager .... begynte å tenke på en tår alt for ofte ..... da sa jeg stopp og bestemte meg for å holde meg unna i 6 mnd uten en dråpe. Venner syns det var rart at jeg ikke drakk og spurte om jeg ville ha, men jeg sa bare ifra om at det hadde blitt alt for mye drikking og det var blitt farlig godt, så 6mnd stopp ble det, ferdig med det. Da var det greit for dem, de respekterte valget mitt.

Ble med på deres festing, men holdt meg unna drikkingen. De prøvde i fylla å ymte at det var mer morro hvis jeg drakk, men jeg overså de - jeg drydde meg ikke om det, fyllevrøl :) (som jeg regnet med og måtte tåle hvis jeg var med de på festene - hadde jeg ikke tålt det, så hadde jeg holdt meg unna festene deres. Men når de var edru godttok jeg ikke mas om det)

Edit: hører med til historien at jeg etter 6 mnd begynte å feste igjen, men holdt meg da til fredager og en sjelden gang også lørdag. Etterhvert vokste jeg fra festingen og idag tar jeg svært sjeldent noe - en sjelden gang en øl i sola. (pluss fest hvert skuddår :))

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kuttet ut alkohol i løpet av en uke etter å ha drukket masse hver dag i mange år. Fikk Sobril av legen til å hjelpe meg over fylleangsten. Leveren var blitt skikkelig dårlig, så det var nok motivasjon for meg, sammen med dårlig økonomi. Har fått et nytt liv, og gått ned mange kilo.

Lykke til. Dette greier du!

Anonymous poster hash: 09f0d...c45
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alkohol er en gode man skal nyte, men ikke overdrive bruken av. På lik linje med godteri, brus, kaffe osv. Unødvendig bruk fører aldri noe godt med seg. Men klarer man ikke å begrense seg, er det bedre å kutte det helt ut enn å sakte ta livet sitt grunnet disse godene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke TS her.

Jeg hadde en ganske sen introduksjon til alkohol som 23-åring, grunnet jeg slet litt i ungdommen så jeg var mindre i sosiale kretser enn de fleste.

Jeg har lært flere ting, selv om jeg klarer holde meg unna alkoholen stort sett. 365/365 dg. i året.

De du er sammen med betyr nok aller mest. Men, du sier du drikker hver dag i uka til tider, og da kan det jo ikke være snakk om fest hver dag. Altså en uvane du har tillagt deg.

Denne uvanen bør du begynne med å bryte med først. Si til deg selv at nå skal jeg være flink, og la være å drikke alkohol helt utenom til fest.

Festene er nok hardere å bryte med. Da andre drikker der.

En ting jeg lærte av en som eksperimenterte med rusmidler på Vgs., før jeg i det hele tatt hadde smakt alkohol. Det var at han fortalte at alkoholen gjorde lite med deg, for å gjøre deg full og oppføre deg barnslig, tåpelig, dum. Men, at de fleste spillet et slags skuespill, hvor alkoholen virket som en trigger til å kunne starte skuespillet.

Nøyaktig det samme skuespillet kan man gjøre som edru. Kanskje ikke like koselig. Det hører til historien at han jeg fikk denne øyenåpner av, han er skikkelig på kjøret, uføretrygdet og blir fulgt av helsepersonell eller annen oppnevnt hjelper når han skal på kjøpesenter.

Den andre og største hjelperen i livet var min farfar, som jeg virkelig så opp til som 7-8 åring. Han fortalte meg en viktig ting, og det var at det var veldig dumt å drikke alkohol. Mange kommer virkelig i trøbbel av alkohol fortalte han. Og at det var bare dumskap å prøve det. Jeg trodde ham, og forstår i dag at det var kanskje litt streng lærdom, men at den var svært nyttig/viktig å ha fått innprentet som ung fra noen man stolte 100 % på. Han var bryggerimester forresten, selv om det ikke betyr stort i denne sammenhengen.

Når jeg som 23-åring begynte på studier, så kikket jeg som avholds på alle de andre som koste seg med alkohol. Og jeg bestemte meg for at jeg skulle bryte med avholdsskapen, og prøvesmake.

Dette har nok bidratt til at jeg er så måteholden som jeg er. Den røffeste drikkeøkten jeg noen gang har hatt er 4 dager på rad, på en organisert tur til Tenerife som jeg var så heldig å få være med på som voksen.

Jeg har per i dag aldri drukket meg til black-out. Og det er jeg stolt av. En gang var jeg på nippet. Det var i Soho London på Cheers baren. Da drakk jeg såpass godt at jeg nesten ikke så land. Jeg kjente jeg virkelig slet med å holde fokus på hele drosjeturen hjem til hotellet. Da lærte jeg at jeg nok hadde fått i meg litt for mye. Men, det endte ikke med black-out da heller.

Poenget med denne historien er å fortelle deg at du selv faktisk har styringen på de dumme tingene du gjør i fylla. Det er ikke alkoholen som gjør deg dum, men at du tillater deg selv til å spille dum. Jeg har gjort noen smådumme ting i fylla selv, og vet at jeg godt kunne latt være. Men, jeg syntes det var litt morsomt å kunne gjøre disse tingene, hvor jeg kunne bruke fylla som slør for oppførselen.

Å ha det gøy kan du også som edru. Det er egentlig ikke noe problem, og kanskje det er hyggeligere for deg og andre. Eller at du drikker veldig forsiktig, bare for å ha en flaske / glass i hånda og nippe til. Trenger ikke være sterke sakene oppi.

Ellers vil jeg anbefale deg sterkt til å søke etter et A-senter i fylket ditt. Dersom du virkelig sliter, så kan det være jevn oppfølging som er det som hjelper. Jeg har truffet folk som har fått ødelagt livet sitt av rus. En annen av disse er bitter på hvor fattig han er, og hvor mye penger han skylder forskjellige. Nå må han i gjeldssaneringsordning. I tillegg så har han fått en virkelig vekker, hvor han ser virkelig redd for å i det hele tatt røre alkohol lengre. Han var i en trafikkulykke og er heldig som overlevde.

Også har du alle de som det går bedre med, men som må bli fotgjenger en virkelig god stund, eller for godt, fordi de drakk og kjørte. http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=15

Det går an å ta seg selv i sammen. Du vil ikke ha særlig større utbytte av et A-senter enn å skulle ta deg i sammen, bortsett fra den jevne oppfølgingen som skal hjelpe deg å komme igjennom strevet. Du må selv gjøre jobben det er å slutte.

Fylla har faktisk ikke skylda, det er bare du som har skylda! Lykke til med prosjektene  :wee:

Anonymous poster hash: 1100f...33e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør som meg :)

Jobb mye og få andre ting å dulle med.. nå har jeg aldri strengt tatt hatt et alkoholproblem da, men var glad i å gå ut før.. Nå har jeg så mye å gjøre både med jobb og hus at jeg tror det nærmer seg et år siden jeg åpna ei øl sist

Lenke til kommentar

TS her, takk for alle svar. 

Det er mye lettere å motivere seg når jeg merker at det slettes ikke er så uvanlig at folk er avholds. Personlig kjenner jeg ikke en eneste avholds person, men jeg har flere i min nære omkrets som drikker veldig sjelden. Det vil nok være lurt å oppsøke disse oftere, enn de som drikker mye. 

Jeg tenker at fremover en periode er det nok greit å holde seg unna fest etc, og heller finne på andre ting. Etterhvert blir det nok mindre problematisk å holde seg edru i nærheten av fulle mennesker. 

Jeg er hvert fall veldig bestemt, og er ganske sikker på at jeg kommer til å klare dette!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Erstatte alkoholen med andre aktiviteter er en start, kan også være lurt å komme i kontakt lege og derifra eventuelt til noen som kan hjelpe deg med avhengighet.

Hvis du har holdt på med det forbruket, konsekvent over en liten stund bare, så har leveren din begynt å ta skade. Hvis du fortsetter for lenge så vil den få ubotelig skade, og det vil du IKKE! Anbefaler at du leser litt om dette hvis du lurer, kanskje du får litt motivasjon til å slutte (bortsett fra de tingene du allerede har nevnt).

Lenke til kommentar

jeg rørte ikke alkohol på 5 måneder i år... fra 1.jan til 1.juni.... gjorde det bare som en liten øvelse for meg selv.... jeg lover deg en ting, du går ikke glipp av en dritt... ja, du er ikke med på fylla og alt det der men de sosiale stundene uten alkohol er dem du føler gir deg noe uansett.... har du vært mye på fylla opplever du ikke noe nytt der... det er bare same old... så prøv å kutt ut, det er ganske kjipt i starten men du venner deg til det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...