Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil i utlandet mtp road-trip

Anbefalte innlegg

Jeg og en kammerat har tenkt til å fly ned til Athen, kjøpe en bil, kjøre til budapest og selge den der. Mange morsomme land på veien; Bulgaria, Romania, Makedonia osv. Jeg kan evt også kjøre den hjem hvis jeg finner noe kult som jeg vil beholde, evt. om det er mer lønnsomt å selge den i Norge.

Men, hvordan er det å kjøpe bil der nede? Vil det la seg gjøre å få solgt den i Budapest? Og hva med prisnivåer? Jeg ser for meg at det er ganske billig, men man kan jo ta feil...

Finnes det noe a'la NAF i Hellas, der man kan få bilen gjennom en grundig test før man kjøper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dette blir off topic: Det der ser ut som et risiko-prosjekt. Sikkert mye bil for pengene. Den trenger endel omtanke (greit nok) og det er ikke sikkert det er mulig å få den motoren lovlig registrert i bilen selv med større inngrep i bremser og oppheng (helt krise i boka mi, jeg vile aldri tatt sjangsen på dette).

---

Men spørsmålet her er heller reglement rundt import av bil fra EU-land. Det finnes plenty med guider til hvordan man gjør det fra tyskland, men hva med Hellas? Og vil det være mulig å selge den i et annet (vilkårlig) EU-land om man blir lei av å kjøre og heller vil fly resten av veien hjem?

Lenke til kommentar

sant, jeg får definere spørsmålet mer presist: når man fører et kjøretøy ut av et land, står det da i papirene hvilket land kjøretøyet skal til, eller kan jeg velge dette seinere?

Det hadde vært kjekt å kunne ta den ut av hellas, og selge den hvor som helst med alt av papirer i orden. En bil uten papirer er vel kun av verdi for noen som vil bruke den som delebil, og prisen deretter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...