amelbye Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Jeg og en kammerat har tenkt til å fly ned til Athen, kjøpe en bil, kjøre til budapest og selge den der. Mange morsomme land på veien; Bulgaria, Romania, Makedonia osv. Jeg kan evt også kjøre den hjem hvis jeg finner noe kult som jeg vil beholde, evt. om det er mer lønnsomt å selge den i Norge. Men, hvordan er det å kjøpe bil der nede? Vil det la seg gjøre å få solgt den i Budapest? Og hva med prisnivåer? Jeg ser for meg at det er ganske billig, men man kan jo ta feil... Finnes det noe a'la NAF i Hellas, der man kan få bilen gjennom en grundig test før man kjøper? Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 (endret) Ikke at det er relevant, men kjøp http://www.finn.no/finn//car/used/viewimage?finnkode=60819148og selg den en smule dyrere Kjenner ikke selgeren, men bilen var latterlig billig til den prisen. Endret 24. juni 2015 av flamethower1234 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Anbefalingen din kommer til å gjøre ts gal av knirkelyder. Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 24. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2015 Ja, dette blir off topic: Det der ser ut som et risiko-prosjekt. Sikkert mye bil for pengene. Den trenger endel omtanke (greit nok) og det er ikke sikkert det er mulig å få den motoren lovlig registrert i bilen selv med større inngrep i bremser og oppheng (helt krise i boka mi, jeg vile aldri tatt sjangsen på dette). --- Men spørsmålet her er heller reglement rundt import av bil fra EU-land. Det finnes plenty med guider til hvordan man gjør det fra tyskland, men hva med Hellas? Og vil det være mulig å selge den i et annet (vilkårlig) EU-land om man blir lei av å kjøre og heller vil fly resten av veien hjem? Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Det aller meste kan selges, uansett hvor i verden du er, det er bare et spørsmål om pris. Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 24. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2015 sant, jeg får definere spørsmålet mer presist: når man fører et kjøretøy ut av et land, står det da i papirene hvilket land kjøretøyet skal til, eller kan jeg velge dette seinere? Det hadde vært kjekt å kunne ta den ut av hellas, og selge den hvor som helst med alt av papirer i orden. En bil uten papirer er vel kun av verdi for noen som vil bruke den som delebil, og prisen deretter... Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Kanskje dette hjelper http://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/cars/buying-a-car-abroad/index_en.htm og http://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/insurance/index_en.htm og http://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/registration/index_en.htm Står masse info der bare bla deg litt rundt. Det viktigste du må tenke på er forsikring. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 uansett hva du gjør. ikke kjøp en bil i utlandet og beveg deg innenfor Norges grenser med den. Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 24. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2015 uansett hva du gjør. ikke kjøp en bil i utlandet og beveg deg innenfor Norges grenser med den. Hvorfor ikke? Det er selvfølgelig et regnestykke med de avgiftene vi har, men ellers? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 940 skal det gå greit å få godkjent med inntil 230hk elns.. Kodene for dette ligger i en perm hos biltilsynet, de skriver inn og krever et gebyr på 510,- elns. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå